Missä vauvasi nukkui ensimmäiset kuukaudet?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kressida
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vakaa aikomus oli nukuttaa pinnasängyssä, mutta toisin kävi ja vauva nukkui ensimmäisen vuoden tissi suussa perhepedissä. Ja hyvin nukkuikin. Äitiyspakkauksen laatikko oli ihan vitsi; voi sitä karjumisen määrää, kun yritettiin laskea vauva sinne. :hilarious:
Vuoden jälkeen siirtyi sitten unikoulun avulla omaan sänkyynsä nukkumaan.
 
Pinnasänkyyn on iltaisin kaikki nukutettu, mutta yön aikana siirtyneet imetyksen kautta perhepetiin. Päiväunia ovat nukkuneet vaunuissa, sitterissä tai sylissä alkuun.
 
Esikoinen nukkui ihan alussa äitiyspakkauksen laatikossa tai välillä vieressäni, mutta melko pian omassa pinnasängyssään. Hänet siirsin jo vähän yli puolivuotiaana omaan huoneeseensakin, sillä hän selvästi häiriintyi minun äänistäni öisin ja nukkui siis paremmin yksinään. Hän on aina ollut ihan supernukkuja.

Kaksi nuorempaa nukkuivat päälläni ekat kuukaudet tai oikeastaan varmaan yli puolivuotiaaksi ja sen jälkeen tiiviisti kainalossani. Ei ollut mitään toivoa saada kumpaakaan nukkumaan omassa sängyssään pitkään aikaan. Keskimmäinen siirtyi omaan sänkyynsä vasta yli 2,5-vuotiaana ja kuopus n. vuoden ja neljän kuukauden iässä. Ja tämäkin piti opettaa oikein kantapään kautta - muuten he nukkuisivat varmasti vieläkin minussa kiinni. En vain itse enää jaksanut sitä, että jouduin olemaan makuuhuoneen vankina kaikki illat, koska he heräsivät, jos suunnittelinkin nousemista.
 
Alkuyön nukkui ensialkuun äitiyspakkauslaatikossa, vähän isompana pinniksessä. Jonkin yösyötön yhteydessä kyllä aina jäi loppuyöksi viereen, kun nukahdin itse. Jos en nukahtanut ennen kuin vauva lopetti syömisen siirsin takaisin omaan sänkyynsä.
 
Ekat kolme, neljä kuukautta kumpikin lapsi nukkuneet perintökehdossa jonka jälkee siirtyneet pinnasänkyyn.
 
Vauva nukkuu osan yötä omassa pinnasängyssään unipesässä. Syötöllä nostan viereeni ja jos olen hereillä vielä kun vauva on syönyt niin nostan omaan sänkyynsä takaisin, mutta 9/10 kerroista nukahdan ennen vauvaa ja hän nukkuu vieressä loppuyön :grin
 
Siinä äitiyspakkauksen lootassa uinuili niin kauan kunnes tuli liian pitkäksi. Kiilattiin laatikko sänkyyn kiinni tuolivirityksellä ja hyvin nukkui yönsä. En halunnut ottaa viereen nukkumaan oikein missään vaiheessa, nykyäänkin jos tulee viereen omasta sängystään, usein kannan takaisin. Joskus saa jäädäkin.
 
Meillä poika nukkui minun vieressäni parisängyn toisella puoliskolla niin kauan kunnes oppi kääntyilemään itse nukkuessaan, sen jälkeen jonkin aikaa sivuvaunussa sänkyni vieressä torpattuna lakanarullalla niin, ettei päässyt kääntymään minun sänkyyni asti, mutta kun alkoi siitäkin tulla yli kieriessään, niin siirsin pinniksen pois sänkyni vierestä hieman kauemmaksi ja laitoin laidan takaisin paikoilleen. Nyt on poika nukkunut jo pitkään siis omassa pinniksessään. Omaan huoneeseen siirto on vielä harkinnassa, ei ole kiirusta vielä.
 
Takaisin
Top