Missä supistukset tuntui?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Muissa ketjuissa on jonkun verran tätä sivuttukin. Eli missä teillä tuntui supistukset?

Itselläni ne tuntui eniten selässä. Vatsan puolella tuntui myös, mutta kyllä ne enemmän selkään sattui. Jossain vaiheessa, kun supistukset voimistui alkoi tuntua myös reisissä.
 
Vatsassa ja selässä tuntuivat. Ihan aluksi synnytyksen käynnistyessä se oli sellaista kuukautismaista alavatsajomotusta, mutta yltyi siitä oikean massiiviseksi poltoksi edessä ja takana. Oikeastaan kivuliaimpien supistusten aikana oli vaikea edes sanoa, missä ne tuntuivat eniten, kun kipu oli niin kokonaisvaltaista.
 
Ekassa tuntui vatsassa ja selässä, ja kun oksitosiinitippa laitettiin, kipu oli juuri tuollaista kokonaisvaltaista etten edes muista (kunnes tuli ihana epiduraali...)

Tokassa tuntui vain vatsan puolella, ihan kuin HC menkkakipuja, ja niitä oli vaikea käsitellä. Mulla oli selässä tens mutta se vaan vei ajatukset muualle, olisi ehkä tehonnut paremmin jos selässä olisi tuntunut jotain.
 
Mä en muista että kummankaan kohdalla olis selässä tuntunut, ainoastaan mahan puolella (alussa). Mutta nopeesti se on edennyt siihen pisteeseen että se kipu on todella rajua ja juurikin kokonaisvaltaista ettei tiedä mihin sattuu/missä tuntuu eniten.
 
Pelkästään selän puolella. Etukäteen olin siinä käsityksessä, että toki supistukset tuntuvat enemmän etupuolella, kun kerran minun mahanikin kasvoi siihen suuntaan, mutta ei, en tuntenut yhtään supistusta kunnolla etupuolella, tai sitten olin niin pökissä, etten tunnistanut asiaa :wideyed: Synnytyssalissa supistukset tuntuivat kyllä selässä.
 
Molemmissa enemmän selän puolella aluksi. Lopussa kipu siirtyi enempi mahan puolelle.
 
Aluksi tunsin kipua ainoastaan kohdun etupuolella, ihan samanlaista kipua kuin menkkakipu joka sitten voimistui. Kun paikat alkoivat aueta "liukui" kipu reisiin jotka tuntuivat palavan kuumana. Selässä tunsin kipua vasta ihan loppuvaiheessa kun koko kroppa huusi hosiannaa... :hilarious:
 
Pääasiassa selässä ainakin avautumisvaiheessa. Mulla supistukset alkoi yöllä nukkuessa ja ensimmäisen parin supistuksen ajan luulin puoliunessa, että olin nukkunut jotenkin huonossa asennossa ja siksi selkään juilii, ja yritin parantaa asentoa. :grin Kolmannen kohdalla heräsin ja älysin, että nämä on muuten varmaan supistuksia, ja siitähän ne sitten alkoi kerta kerralta voimistua niin, ettei jäänyt epäselväksi. Synnytyssairaalaan parin tunnin päästä päästyäni ne kivut selässä oli jo niin isoja, että en pystynyt edes seisomaan tai kävelemään. Ponnistusvaiheen lähestyessä ne (ehkä?) muuttui kokonaisvaltaisemmiksi ja alkoi tuntua myös kohdun ja alapään suunnilla.
 
Mulla oli pääosin alavatsassa ja vähän lantion alueella. Selkeästi selän puolella vain jotain yksittäisiä tuntemuksia.
 
Alavatsalla vähän mut lähinnä selässä ja selässä loppua kohden eniten. Vaikeutti ponnistusasennon valintaa kun mitenkään ei voinu olla.
 
Eniten aivan alaselässä, alavatsalla ja reisissä. Ei missään vaiheessa edes navan korkeudella, paitsi säteillen sieltä alempaa.
Alkuun tuntui kovina menkkajomoina alaselässä, jotka myös on mulla ollu erittäin voimakkaita.
 
Minulla on molemmissa synnytyksissä supistukset tuntuneet lähinnä lonkissa/lantion sivuilla. Erityisen tuskallisia olivat käyrillä makoillessa. Onneksi toisella kerralla osa käyristä otettiin pystyssä, niin sai liikkeellä vähän helpotettua.

Ponnistusvaiheen lähestyessä kivut siirtyi toisella kerta pakaroihin ja alaselkään. Ensimmäisellä kerralla epiduraali oli vielä siinä vaiheessa toiminnassa, niin en siitä osaa tarkemmin sanoa.

Jälkisupistukset tuntui taas lähinnä alavatsalla ja vähän lonkissa. Enemmän siellä, missä kuukautiskivutkin.
 
Tuota. Onko teillä jo aiemmin tuntunut selässä? Mulla on nyt rv31 alkanut tuntumaan selässä yölliset harjoitussupparit niin että ne ei mene ohi ellen nouse ihan seisomaan/kävelemään. Aiemmin ei tuntunut selässä, ainoastaan kovettui maha ja korkeintaan kuin lievä kramppi tai pidempään kestäessään kuin "verenkiertohäiriö" vatsassa. Nyt on myös ollut kipua alamahalla ilman supistusta, en tiedä tökkiikö vauva sinne vai mitä tapahtuu. En ole huolissani mutta mietin vain että milloin pitää ottaa vakavammin tuntemukset. Harjoitussupistuksista jouduin saikulle jo n. 1kk sitten kun niitä tuli liikaa, menivät onneksi ohi, jokin kasvupyrähdys oli samoihin aikoihin, itse olisin nyt jälkikäteen fiksumpana laittanut itseni saikulle jo aiemmin (mm. joinain päivinä kävelin töiden jälkeen kaksinkerroin parkkikselle...).
 
Koko vatsan alueella enimmäkseen, mutta myös selässä ja säteili reisiin. Kaksi synnytystä takana.
 
Tuota. Onko teillä jo aiemmin tuntunut selässä? Mulla on nyt rv31 alkanut tuntumaan selässä yölliset harjoitussupparit niin että ne ei mene ohi ellen nouse ihan seisomaan/kävelemään. Aiemmin ei tuntunut selässä, ainoastaan kovettui maha ja korkeintaan kuin lievä kramppi tai pidempään kestäessään kuin "verenkiertohäiriö" vatsassa. Nyt on myös ollut kipua alamahalla ilman supistusta, en tiedä tökkiikö vauva sinne vai mitä tapahtuu. En ole huolissani mutta mietin vain että milloin pitää ottaa vakavammin tuntemukset. Harjoitussupistuksista jouduin saikulle jo n. 1kk sitten kun niitä tuli liikaa, menivät onneksi ohi, jokin kasvupyrähdys oli samoihin aikoihin, itse olisin nyt jälkikäteen fiksumpana laittanut itseni saikulle jo aiemmin (mm. joinain päivinä kävelin töiden jälkeen kaksinkerroin parkkikselle...).

Kannattaa kertoa neuvolassa noista supistuksista. Joskus voi tulla jo tuossa vaiheessa avaavia supistuksia, mikä ei tietenkään ole hyvä. Neuvolassa tietävät parhaiten onko syytä huoleen ja kohdun suun tilanne päästään tarkistamaan jos se on tarpeen. Toki harjoitussupistukset voi käsittääkseni olla kipeitä ilman että kyse on mistään muusta. (Itse hädin tuskin tunsin harjoitussupparit, niin en osaa omakohtaista kokemusta tästä sanoa.)
 
Kannattaa kertoa neuvolassa noista supistuksista. Joskus voi tulla jo tuossa vaiheessa avaavia supistuksia, mikä ei tietenkään ole hyvä. Neuvolassa tietävät parhaiten onko syytä huoleen ja kohdun suun tilanne päästään tarkistamaan jos se on tarpeen. Toki harjoitussupistukset voi käsittääkseni olla kipeitä ilman että kyse on mistään muusta. (Itse hädin tuskin tunsin harjoitussupparit, niin en osaa omakohtaista kokemusta tästä sanoa.)
Neuvolas kyseli oikeastaan vain ponnistuksen tarpeesta / paineesta peräsuolen hujakoilla. Ja sitä ei ole enkä ole kovinkaan huolissani joten ehkä tarkastuskaan ei ole tarpeen - ja lisäks näillä geeneillä mennään vissiin yli ennemminkuin ajoissa, mutta senkin aika näyttää...
 
Apua, miksen muista? Muistan että mulla tuntui ehkä enimmäkseen reisissä.
 
Neuvolas kyseli oikeastaan vain ponnistuksen tarpeesta / paineesta peräsuolen hujakoilla. Ja sitä ei ole enkä ole kovinkaan huolissani joten ehkä tarkastuskaan ei ole tarpeen - ja lisäks näillä geeneillä mennään vissiin yli ennemminkuin ajoissa, mutta senkin aika näyttää...

Mulla on ollut ennakoivia supistuksia kummassakin raskaudessa.
Mulla alkoi harjoitus supparit kummastakin siis jo tosi varhain rv 18. Kakkosesta jouduin totaali vuodelepoon rv 30, kun kohdunkanavaa oli enää vain vähän jäljellä.
Itsekään en ajatellut että ois ollut aihetta, mutta onneksi asia tsekattiin ja ainut poikkeava asia jonka pistin merkille oli sukkapuikko tuikkaukset. Eli ilmeisesti mulla nuo liittyivät avautumiseen. Ja näin oli myös esikoisesta.
Eli silloin kun tulee jotain täysin poikkeavaa on ehkä parempi katsoa kuin katua. On tullut rampattua kyllä asian tiimoilta tsekkauksessa ja aina herkästi myös kehoitettu näin tekemään.
Että jos tulee yhtään fiilis että asia mieityttää, tai joku merkittävä uusi tuntemus niin ehkä sitten hyvä käydä. :)
 
Takaisin
Top