Missä olit itse päivähoidossa kun olit lapsi?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Olitko päiväkodissa, kotihoidossa vai kenties jossain muualla ollessasi itse päiväkoti-ikäinen? Millaiset kokemukset sinulle jäi?

En koskaan ollut päiväkodissa. Oma mummoni oli perhepäivähoitaja, joten olimme veljeni kanssa siellä ja muidenkin perhepäivähoitajien luona. Joskus harvemmin kotona oli hoitaja Mannerheimin Lastensuojeluliitosta. En muista kylläkään paljoa, mutta se mitä muistan oli positiivista. Ainakin mummin kanssa oli pääasiassa ihana olla, vaikka tempperamenttimme eivät koskaan olekaan sopineet yhteen.
 
En ole ollut koskaan päiväkodissa, vaan kotihoidossa 2v nuoremman siskoni kanssa. Eskarin kävin päiväkodin tiloissa. Muistan että oltiin paljon puistossa ja mummolla käytiin kerran viikossa äidin kanssa, kiireetöntä arkea elettiin. Jossain seurakunnan kerhossa taisin jossain vaiheessa käydä kerran viikossa.
 
MInäkään en ole ollut koskaan päiväkodissa. Seurakunnan kerhossa olen käynyt, mutten muista kuinka usein viikossa. Äitini sai sisarukseni niin lyhyellä ikäerolla, etten koskaan ehtinyt aloittaa päivähoitoa tai äiti töitä välissä. Sitten kun menin kouluun ja äiti takaisin töihin, olin aamu- ja iltapäivät koulun aamu- ja iltapäiväkerhossa kunnes äiti pääsi kotiin.
 
Olin hoidossa samalla perhepäivähoitajalla ihan pienestä asti. Tietty kun hän oli kipeänä tmv. mentiin hoitoon jollekin toiselle perhepäivähoitajalle. Pääsääntöisesti on hyviä muistoja, mutta myös muutama kyseenalainen kasvatusmetodi. Eskari oli koulun tiloissa, jonka jälkeen käveltiin keskenämme seurakuntatalolle kerhoon (kyseessä todella pieni paikkakunta). Tuota olen jälkikäteen miettinyt (vähän järkyttyneenä), että kuinka paljon tuohon aikaan lapsiin luotettiin. 😬
 
Olen ollut kotihoidossa 6-vuotiaaksi asti, jonka jälkeen menin esikouluun. Vanhempani työskentelivät vuoroissa, joten hoito kotona on järjestetty sen mukaan. Kävin myös 2,5-vuotiaasta leikkipuistoissa ja 3-5 vuotiaana seurakunnan kerhossa, en tosin muista kuinka monta päivää viikossa, mutta en ainakaan 5x/viikko.

Hyviä muistoja on kotihoidosta ja näistä muista paikoista, mutta muistan kyllä, että kyselin äidiltä välillä, miksi en ole päiväkodissa, kun esimerkiksi joku pihakaveri oli päivät siellä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Olin 3-vuotiaaksi asti kotihoidossa. Siitä eteenpäin luulisin olleeni perhepäivähoitajalla. En tosin asiaa varsinaisesti muista eikä ole ollut puhetta vanhempien kanssa. Mutta paikat joissa olin (vaihtui kerran tai pari) ei olleet lainkaan päiväkotimaisia vaan olin oletettavasti hoitajien kotona. Säädökset on kai sitten olleet silloin erilaisia sillä muistan selvästi kuinka meitä lapsia oli enemmän kuin neljä ja hoitajia yksi. Pääasiassa niistä on hyviä muistoja.

Eskarissa en ole ikinä ollut. Paikkakunnalle, jossa tuolloin asuin, tuli eskari vasta kun aloitin koulun. Sen sijaan olin seurakunnan järjestämässä kerhossa.
 
6v asti kotona. Muistaakseni siinä vähän ennen eskariin menoa olin muutaman kuukauden perhepäivähoitajalla ja yhden päivän päiväkodissa pphn sairastuttua. Se yksi päivä jäi hyvin mieleen, koska oli aika karmivaa. Pph oli ihan ok.
 
Muistan olleeni kahdella eri perhepäivähoitajalla aivan pienenä. Ullalla oli tummanruskeat kiharat hiukset ja tämä paikka oli kerrostalossa. Toinen oli meidän kerrostaloasunnon "takapihalla", rivitalo-osakkeessa. Tässä paikassa oli yksi huone, johon ei saanut lapset mennä ja tämä pph veti tupakkaa sisällä. Muuta en näistä muista. Siskon syntyessä äiti jäi kotiin ja minäkin olin sitten kotihoidossa 3v ->. Kävin seurakunnan päiväkerhossa ja siitä ajasta muistan paljonkin.
 
Olin hoidossa samalla perhepäivähoitajalla ihan pienestä asti. Tietty kun hän oli kipeänä tmv. mentiin hoitoon jollekin toiselle perhepäivähoitajalle. Pääsääntöisesti on hyviä muistoja, mutta myös muutama kyseenalainen kasvatusmetodi. Eskari oli koulun tiloissa, jonka jälkeen käveltiin keskenämme seurakuntatalolle kerhoon (kyseessä todella pieni paikkakunta). Tuota olen jälkikäteen miettinyt (vähän järkyttyneenä), että kuinka paljon tuohon aikaan lapsiin luotettiin. 😬

Minäkin kävin 4-5 vuotiaana seurakunnan kerhossa, ja sieltä kaveriporukan kanssa aina pyöräiltiin keskenämme kotiin. Matkaa tuli itselle noin kilometrin ja osuupa matkan varrelle yksi tasoristeyksen ylityskin. Niin vaan oli silloin tsörin puolivälissä täysin normaalia toimintaa päästä lapset yksinään kulkemaan tuollaista matkaa...
 
Mä olin osapäiväisenä päiväkodissa sekä käytiin sit myöhemmin kerhossa. Ihania muistoja niistä ajoista. Eskarissa en ollut.
 
En ole ollut ollenkaan hoidossa. Isä kävi päivätöissä ja äiti teki iltatöitä. Äiti meni kokoaikatöihin vasta kun olin koulussa. Jonkin aikaa kävin veljeni kanssa seurakunnan kerhossa. Eskaria ei silloin ollut. Ennen koulun alkua muistan, että neuvolakäynnillä minulle ehdotettiin osapäivähoitoa, että vähän helpompaa olisi sitten kouluunmeno. Vanhemmat kysyivät, haluaisinko mennä. En halunnut enkä sitten mennyt. Olin aika arka vieraille lapsena. Kouluunmeno sujui sitten kuitenkin ihan hyvin.
 
En ollut koskaan päiväkodissa, ainoastaan perhepäivähoitajalla. Esikouulut omalla alueella olivat niin täynnä, että kuljin taksilla 15km päähän kotoa. (Tämä siis 80-luvun Espoossa.)
 
Takaisin
Top