Minne tuleva vauva nukkumaan

Snorbe

Jostain jotain jo tietävä
Moikka,

Voi olla, että jonkun mielestä tää ei kuulu tälle puolelle ja että varmaankin löytyis valmis aihe jo syntyneiden puolelta mutta ajattelin kysyä niiltä joidenka raskaus aikaa on tullu seurattua eli "tutuilta" =)

Olen tässä miettinyt millasia nukkumis järjestelyjä olette ajatelleet tulevan vauvan kanssa tai niillä joilla jo entuudestaan on lapsia millanen nukkumis järjestys teillä on ollut vauvan kanssa?

Meillä oli tarkoitus aluksi, että pinnasänky tulee meidän makkariin, mutta siitä jouduttiin luopumaan kun liikkuminen olis hankaloitun niin paljon, perhepetiä en uskalla kokeilla pelkään että vauva tippuu tai jää alle =) jotkut ilmeisest nukuttaa aluks siinä kelan laatikossa mut oon miettin et onko "haitallisempaa" että aluks tottuu että voi nukkua siinä sängyn vieressä ja sit yhtäkkii siirretäänkin omaan huoneeseen (tosin tämä oma huone on samassa huoneessa mutta se on jaettu kahteen osaan eli vain ohut seinä välissä)

Eli kannattaisko totuttaa alusta asti nukkumaan omalla puolella? Tai jos nukkuis siinä laatikossa niin kuinka kauan vauva menee siinä?

Kaikkea sitä tuleekin mietittyä :P
 
Munkin mielessä on pyörinyt toi vauvan nukkumispaikka. Jotenkin tuntuu järkevimmältä sijoittaa vauva samaan tilaan kuin itse, niin ei öisin tarvi lähtee pimeässä hapuilemaan tietään vauvan luo. Tällä hetkellä meidän minimakkarissa on jo kasattuna vauvan pinnis, jonka sisälle oon laittanut Kelan laatikon. Tää kompleksi sijaitsee ihan sängyn vieressä. On kyllä ahdasta, pinniksen ja sängyn väliin jää just reiden mentävä rako, enkä nyt tiedä pitäiskö vauvan peti kuitenkin siirtää suoraan tuonne sen tulevaan huoneeseen.. Mies jo ehdotti sitä, sanoi vaan että jos MÄ nukun vauvan kanssa lastenhuoneessa niin ei oo ahdasta?? Mies sai hetken kuunnella naispuhujaa, mä en todellakaan ajatellut että oon ainut joka on hereillä öisin vauvan kanssa, vaikka mies ei imettää voikaan. Myönsi mies lopuksi ettei tosissaan ajatellut ajaa meitä evakkoon.

Mutta joka tapauksessa ollaan puhuttu että siinä vaiheessa kun en enää imetä, saa vauva mennä nukkumaan omaan huoneeseen.
 
Meillä on tällä hetkellä rivitalokaksio, joten muuta vaihtoehtoa vauvan sängylle ei ole kuin oma makuuhuoneemme :) Ahdasta on meilläkin, varsinkin kun vaavi ei mahdu enää korisänkyyn, joka meillä on nyt ensisänkynä vaan pitää siirtää häkkisänkyyn..

Asunnon vaihto edessä, mutta rauhassa katsellaan sopivia, nyt kun ei ole paras aika myydä ja ostaa asuntoa.. Hyvin kai me tähän aluksi mahdutaan :)
 
Laitanpa minäkin kommenttini. Eli meillä oli myös esikoisen aikana tilanne se että asuttiin kaksiossa niin ei vaihtiehtoja ollut ja olis se ollut hankalaa joka kerta mennä eri huoneeseen syöttämään helpolla meni kun sänky oli vieressä ja sai vaan nostaa vauvan siitä tissille. Ja meillä oli suht.iso makkari mut ihan sängyssä oli vauvan sänky kii. Nythän meillä vähän"hankalempi"tilanne kun esikoinen nukkuu edelleen meidän vieressä omassa sängyssä ja siis juuri vasta siirrettiin meidän sängystä omaan niin varmaan en vielä omaan huoneeseen laita tai meillä olis myös niin et tavallaan jäis samaan huoneeseen pieni seinän pätkä vaan välissä mut koitetaan nyt varmaanki eka pärjätä näin et kaikki samassa huoneessa ja katotaan sit tai sit esikoinen täytyis siirtää nyt heti omaan huoneeseen ettei sit tunne et siirretään pois vauvan tieltä. Tulipa nyt pitkä selostus mutta pääpointtina helpommalla pääsee kun vauva samassa huoneessa vaikka tilaa olisikin vähän.
 
Mä oon sitä mieltä että ihan pienen vauvan paikka on yöllä äidin ja isän lähellä, ei omassa huoneessa. Ja ei sitä muutenkaan jaksaisi aina lähteä väsyneenä toiseen huoneeseen imettämään ja rauhottelemaan, mitä nyt sattuukin tulemaan eteen. Ja olen myös sitä mieltä että vauvan voi siirtää omaan huoneeseen sitten, kun hän nukkuu täydet yöunet tai sitten jos vauva ääntelee ja pyörii todella paljon jolloin vanhemmat ei saa nukuttua, sillon vois olla parempi että nukkus toisessa huoneessa.
Nää on sit näitä mun mielipiteitä, jokainen tekee tavallaan.

No sit kokemuksesta esikoisen kanssa:
Pinnasängyssä nukkui alusta alkaen, pinnasängyn sisään laitettiin peittoja ja tyynyjä "pienentämään" tilaa missä vauva nukkuu ettei pinnasänky tunnu liian turvattomalta paikalta vauvan mielestä, eli ajaa saman asian tuon äippäpakkauksen laatikon kanssa. Ja näin tehdään myös tämän toisen kanssa. Omaan huoneeseen siirrettiin noin 8-10kk ikäisenä pikkuhiljaa. Oli parempia jaksoja, jolloin poika nukku hyvin mut sit ku tuli hampaita, siirrettiin pinnis takaisin  meidän makkariin kun monesti yöllä joutu heräilemään jne.. Ja tämän toisen kanssa tosiaan mennään varmaan samalla kaavalla jos vaan kaikki sujuu hyvin jne..
 
Meillä esikon kanssa tehtiin niin, että nukkui pinniksessä yöt, meidän sängyn vieressä. Kapaloin sen aina peittoon silloin kun ei vielä kääntyillyt, niin että olisi turvallinen olo nukkua. Ekoina viikkoina otin aina ekan syötön jälkeen viereen, kun en jaksanut ruveta nousemaan ylös, mutta sit sain todella huonosti itse nukuttua loppuyön, joten jossain vaiheessa totesin, että parempi vaan nousta laittamaan vauva takas sänkyyn ja sit käydä itsekin nukkumaan, niin saa paremmin nukutuksi.

Nyt esikoinen nukkuu yhä melkein meidän huoneessa, vaan pari rappua alempana sellaisessa takahuoneessa, jossa säilytystilaa ja josta pääsee kylppäriin. Piiperölle laitettiin sänky meidän huoneeseen, jotta on helppo sit taas hoitaa yösyötöt. Sit kun remppa ehkä ensi kesänä valmistuu pääsee esikoinen omaan huoneeseen nukkumaan.. 

Tuossa ruokahuoneessa on vanha rottinkikehto, jossa Piiperö voi nukkua päiväunia ja joskus varmaan yölläkin, jos tuntuu, että osa perheestä tarvitsee kunnon yöunet.. :)
 
Miellä on pienelle oma huone, mutta sijoitamme sen nukkumaan ainakin alkuun meidän huoneeseemme. :)
 
Meillä kerrostalokaksio, joten pikkuisen pinnasänky on sijoitettu meidän makkariin mun puolelle lähelle sänkyä niin on sitten siitä vaan helppo nostaa yösyötöille ja takaisin sänkyyn :) 
 
Meillä oli esikoisella pinnasänky meiän sängyn vieressä, mutta perhepedissä me lopulta päädyttiin nukkumaan. Se oli kaikkien kannalta helpoin ratkaisu. Yöllä kun vauvalla oli nälkä, niin työnsin vaan tissin suuhun eikä tarvinnu nousta ylös. Ja yleensä nukahdettiin molemmat siihen vauva mun tissillä. Mä nukuin paremmin yöt ku vauva oli siinä ihan vieressä, mutta sen varmaan huomaa sitten mikä itelle on parasta.

Päiväunet sitte nukku yleensä pinniksessä ja tein samalla tavalla kun Hemppa, eli pienensin vähän sitä sänkyä, niin tuli sellanen pieni pesä :) Koska mun mielestä se ÄP laatikko on jotenki kauheen iso :O oli suunnilleen samankokonen ku meiän pinnasänky, ni en nähny kauheesti järkeä käyttää sitä ensin..
 
meillä ei oo kauheesti vaihtoehtoja vauvan sijoittumisen suhteen, kolmiossa kun asutaan. vauva tulee meidän makkariin ja mä oon nyt jo n. kuukauden nukkunut sillä puolella sänkyä, minne pinnasänky sijoitettiin, eli mulla on ihan käsivarren mittainen matka vauvaan omasta sängystä käsin. myöhemminkin varmaan hän tulee asumaan meidän huoneessa, koska joka tapauksessa tulee iso ikäero (8,5 vuotta ton pojan kanssa), joten ei heitä oltais samaan huoneeseen laittamassa, toinen kuitenkin koululaisena tarvii opiskelurauhaakin. mietittiin miehen kans, et jossai kohtaa tää asunto täytyy vaihtaa isompaan, mut josko joku 3-4 vuotta voitais mennä näillä järjestelyillä, et päästäis parempaan tilanteeseen pankin ja asuntolainan kans sekä myynti-/vaihtomielessä.

pinnasänky on melko iso kylläki ja pidän äitiyspakkauslaatikon vielä varalla, et siirrän alkuun sit siihen, jos vauva tuntee olonsa turvattomaksi. mun äiti suositteli pyyhkeiden käyttöä sängyn reunoilla, oli kuulemma käyttäny mun pikkusiskolla aikanaan. 
 
Ihan aluksi luulisin, että kun vauva syö niin usein ym, ni olis kätevää itsen kannalta, jos ei tarttis joka kerta lähteä kauemmas juoksemaan kun se itkee...Meille tulee oman sängyn viereen pinnasänky, mutta ennen sitä jalallinen korisänky samaan paikkaan, niin ei tartte kurkotella niin alas aluksi... :)
 
Meillä kans kaksio, joten vauva nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa. Laitoin kelan laatikon pinnasängyn sisään, jolloin se on kivan korkealla ja hieman pienempi kuin pelkkä pinnasänky. Ja jotenkin ajattelen, että on sitten tuttu ympäristö vauvalle kun siirtyy nukkumaan pelkkään pinnasänkyyn.. Tiedä sitten miten käytäntö muokkautuu, mutta toivottavasti hän oppii nukkumaan omassa sängyssä ja minä saan nukkua omassani.
 
Meillä vauva tulee nukkumaan meidän makkarissa sängyn vieressä, ensin äitiyspakkauksessa ja sitten pinnasängyssä. Meillä on tällä hetkellä 120cm leveä sänky, että sinne en uskalla vauvaa ottaa kun on jo meille kahdellekin ahdas. Sitten vanhempana siirtyy nukkumaan omaan huoneeseensa.
 
Meillä kanssa makkariin vauvan sänky ja siinä nukkuu niin kauan että tästä muutetaan isompaan. Oletteko missä vaiheessa meinannut laittaa sängyn valmiiksi? Lakanat ym sänkyyn.. Itse olen pessyt jo kaikki mutta vetkuttelen niiden laittamista vielä.. 
 
Heidh: Täällä on jo pedattu sänky, mutta lakanoiden päällä puhdas päiväpeite, niin eivät pölyynny.. :) Halusin valmiiksi ne, niin ei tarvitse niitä murehtia jos tuleekin äkkilähtö aikaisemmin. Kuitenkin oma aika meni kun pesin,silitin ja petasin..
 
samaan huoneeseen meidän vanhempien kanssa niinku kaikki kolme aikasempaakin ovat vauvoina olleet :) Meillon semmonen vajaa metri vauvan pinnasängystä mein omaan sänkyyn matkaa mutta luulen että saatan vetästä aina yöksi pinniksen mein sänkyyn kiinni nii ei tarte nousta ku istumaan et saa vaavin kopattua viereen..näin menny kaikkien muittenki kans..tosin ihan ekat kuukaudet vauva on nukkunu vaan alkuyön pinniksessä Kun yöt syö niin tiheesti..lopun yön sitte mun kainalossa kun ei tarte ku tissi tökätä suuhun pienelle ja ite voi nukahtaa samantien kun toinen ruokailee. Tissinvaihto aina heräämisen yhteydessä niin ei vaan toinen tankki tyhjene :) Ja ite oon niin herkkäuninen vauvan ekat kuukaudet ettei ole mitään ongelmia ollu vauvan vieressä nukkumisesta. Ja mies ei pääse pyöriin päälle myöskään ku mun käsi on sen ja vauvan välissä et herään heti jos alkaa olla mies liika likellä.
 Kokeilemalla ja arjen opettaessa sen huomaa mikä kellekki paras vaihtoehto :)
 
Ja mis laittaa vaavin sängyn valmiiksi ennen ku lähtee hakemaan meitä laitokselta kotiin. :) Sänky on siis jo kasattuna mutta siis mies petaa pedin ennku tulee meidät noutamaan. :)
 
Me ollaan jumissa meidän yksiössä joten täällä on kai ihan sama missä kukaan ei saa nukuttua...Pinnasänky ei mahdu "makkarin" virkaa toimittavaan alkoviin, kuten ei myöskään isompi sänky (nyt 120 cm). Mies on nukkunut jo muutaman kuukauden sohvalla koska en pysty kääntymään tuolla sängyssä jos nukkuu mun vieressä. Todennäköisesti vauva nukkuu siis mun kanssa sängyssä ja mies sohvalla, vielä todennäköisemmin meistä ei kukaan nuku ennen kuin saadaan jotain ovia rauhoittamaan menoa...

Vaan minkäs teet, kaupunkia ei tunnu kiinnostavan eikä yksityisten vuokriin ole varaa...
 
Meillä vauva nukkuu noin 1-vuotiaaksi meidän huoneessa, ekaksi korisängyssä (3-4kk) ja sitten siirretään pinnikseen ja nämä on sijoitettuna minun viereeni,  kiinni sänkyymme. Ihan ensimmäiset yöt kotona vauva nukkuu minun vieressä, vastasyntynyt vauva kaipaa läheisyyttä ja aion sen hänelle suoda. En pelkää liiskaavani lasta taikka että se putoaisi, kyllä äidinvaisto on ihmeellinen asia. Tiesin jopa yöllä milloin mies tuli liian lähelle vauvaa ja heräsin siihen :).

Olen samaa mieltä Hempan kanssa, vauvan paikka on vanhempiensa läheisyydessä. Vauva on vain sen pienen hetken vauva. Jostain olen lukenut ettei omaan huoneeseen siirtämistä suositella edes alle 6kk vauvalle.
 
Takaisin
Top