Minkälaista liikuntaa harrastatte nyt raskauden aikana?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nennahh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Nennahh

Näppärä viestien naputtelija
Itse juoksin aika paljon ennen raskautta, nyt on juoksu jäänyt ja oon vaan käynyt kävelemässä. Katselin Elixian ryhmäliikuntatunteja, et mihinkäs sitä uskaltaisi mennä... :D Ei ole oikein mitään "mammajumppaa" tässä lähistöllä.

Itse käyn mm. Zumba-tunneilla, mutta teen vain hieman rauhallisemmin kuin aikaisemmin..ja niin kauan ajattelin jatkaa, kun hyvältä tuntuu. :)
Käyn myös kuntosalilla ja sielläkin vaan katson vähän mitä liikkeitä teen ja kevyemmillä painoilla.

Ekat pari kuukautta tuli taukoa liikunnasta oksentelun, muun pahoinvoinnin ja väsymyksen takia mutta nyt olen kolmisen viikkoa käynyt spinningissä, body pumpissa ja pilateksessa sekä reippailla kävelylenkeillä. Spinningissä en vedä ihan maksimisykkeille ja pumpissakin pitää hieman soveltaa joitain liikkeitä sekä pienentää painoja entisestä. Pilateksessa teen masuliikkeet konttausasennossa. Kiva kuitenkin kun pystyy jotain tekemään :). 

Juokseminen jäänyt rintojen kasvaessa. Sama juttu viime raskaudessa. Pari kertaa viikkoon ryhmäliikuntatunteja. Kahvakuula, bodypump ja spinning. Ei tarvitse reenata täysillä. Kunhan liikkuu. Itse jätän vatsalihakset joko väliin tai sitten teen tosi kevennettyjä vatsoja omaan tahtiin ja annan muiden rehkiä. Melkein kaikke muuta voi tehdä kyllä kaikilla tunneilla. Viime raskaudessa noin viikkojen 22 vaiheilla alkoi jäädä vähemmälle noi ryhmäliikunnat ja siirryin ihan kävelemään. Nyt vielä tuntuu, että vois jatkaa pidempäänkin.

No mulla on tilanne se, että ohjailen itse, niin niitä omia tunteja on sitten tullut liikuttua ja samoin sitten ihan kävelyä :) Tokihan tässä saa pikkuhiljaa itse jättää nuo vatsat vähemmälle, mutta toisaalta, kun itse suunnittelee ohjelman, voi sen tehdä niin, ettei tarvitse hirveesti vältellä mitään. Spinning on ollut superhyvä edelleen ja jaksan tosi hyvin, vaikka masukin alkaa jo tiellä olla, mutta pyrin kyllä pitämään mahdollisimman pitkään tunteja. Mitään hypittäviä tunteja en ole pystynyt enää ohjaamaan. Ainoa haaste tunneissa on ollut nyt tuo jatkuva vessahätä, kun 1,5 tunnin ohjaaminen saa jo melkoisen tuskantunteen aikaan :D Mammajooga tosiaan olisi haaveissa tähän lisäksi! Jos jollain on tiedossa hyviä mammajooga paikkoja Hki/Espoo akselilta, kuulisin mieluusti! :)

Olen jatkanut samoilla tottumuksilla, mitä ennen raskauttakin, liikun suht aktiivisesti jumpaten ja ulkoillen.. :) nyt sain uudet suksetkin, hiihtokipinä iski. =) 
Olen lueskellut netistä noita liikuntasuosituksia. Itselläkin puoliväli häämöttää viikon päässä, ja sen jälkeen kuulemma pitäisi himmailla..? Neuvolasta olen saanut aika vähän tietoa raskauden ajan liikunnasta, juurikin tuon "niin kauan kuin hyvältä tuntuu".. :)
Mietityttää ajoittain, esim. vatsalihasten teko, kun on peloteltu niiden repeämisellä tai liiallisella tiukkuudella..? :) Onko kenelläkään parempaa tietoa? :)

Ajattelin ilmoittautua vielä äitiysjoogaan tässä lähiaikoina.. :)

Täällä odotellaan toista saapuvaksi heinäkuussa ja nyt siis rv 19 aluillaan :) Ensimmäisestä liikuin aika aktiivisesti lähes loppuun asti ja taisinpa käydä bodypumpissa vielä reilu viikko ennen synnytystä. Bodysteppia harrastin muistaakseni noin rv22 asti, mutta nyt tästä toisesta on jäänyt tuollaiset 'hyppivät' lajit pois jo noin 12vkon tietämillä. Hiihdän edelleen viikoittain (luistellen) ja lisäksi pumppi sekä spinning on lajeista mukana pari-kolme kertaa viikossa :) Itse olen mennyt oman fiiliksen ja tuntemuksien mukaan ja tällä aion jatkaakin. Mikään ei ole tuntunut vielä pahalta tms., niiin miksi lopettaa? :) Selkäkipujen välttämiseksi on tuo liikunta itselläni lähes ainoa keino..

Samaa itse ajattelen, kun kerran hyvältä tuntuu niin miksi lopettais.. =) hiihdän myös luistellen. Liikunta antaa kyllä kokonaisvaltasen hyvänolon ja virkeyden!
Ensimmäistä odotellessa vaan ottaa kaikki kuulopuheet ym. niin herkästi..=) Netistäkin löytyy niin vähän tietoa ja ristiin menevää tietoa.. =) Omaan kroppaan kai sitä pitäisi enemmän luottaa kuin muiden sanomisiin..

Mä kävin tuossa tammikuussa sellaisella raskaanaa oleville tarkoitetulla ryhmäfysioterapiatunnilla. Se fysioterapeutti sanoi, et liikunnan pitäisi olla kohtuullisesti rasittavaa, ei saa vetää maksimisykkeillä. Sitten, jos sykkeet nousee liian korkeaksi, sikiön hapensaanti heikkenee. Tykkään spinningistä, mut siinä monesti sykkeet nousee tosi korkealle. Voihan siinä tietty sit itse säätää niitä vastuksia pienemmiksi. :)

Meillä kun on noita nelijalkaisia, niin ei voi valita lenkkeileekö tänään vai ei. :) Joten itse on tullut tavallliseen tapaan käytyä koirien kanssa reippaita kävelylenkkejä päivittäin. Yleensä yksi vähintään tunnin lenkki ja toinen vähän lyhyempi. Ennen raskautta kävin juoksemassa, mutta se jäi alun väsymyksen ja pahoinvoinnin myötä sitten kokonaan raskauden ajaksi.

Samoin tuohon aikaan irtisanoin kuntosalijäsenyyden. Tykkäsin kans käydä LesMillsin jumpissa, mutta enää ei tehnyt mieli mennä niihin, koska Attack jossa itse kävin on sellasta hyppelemistä ja pomppimista maksimisykkeillä, ettei se oiken tuntunut enää raskauden alettua kivalta vaihtoehdolta. Samoin Bodypump, kun neuvolassa kehotettiin olemaan nostelematta viikon 16 jälkeen mitään kovin painavaa nikamavälien löystymisen takia. Olisihan sitä varmaan voinut jatkaa pienemmillä painoilla, mutta itse kun on niin tollo ettei tajua himmailla, niin harrastan sitten muita lajeja. :) Hiitäminen ja uiminen on kuulunut myös meidän ohjelmaan. Oisin kanssa halunnut mammajoogaan, mutta ei täällä päin sellaista järjestetä.

Vielä piti se sanoa, että itsellä ainakin sykkeet nousee paljon herkemmin nyt ja pelkkä reipas lenkki tuntuu saavan puuskuttamaan.Huomaa siis kyllä helposti verimäärän lisääntymisen ja hemoglobiinin laskun, kun ennen on voinut lenkkeillä helposti toista kymmentä kilometriä ilman että edes hengästyy tai väsyy.

Käyn zumbassa ja kävelylenkeillä. Touko-kesäkuussa ajattelin mennä johonkin mammajoogaan täällä pk-seudulla.

Ainoa vakiharrastus, joka minulla on ollut viimeiset puoli vuotta, on avantouinti. Sitä oon ajatellut harrastaa niin pitkään, kun hyvältä tuntuu ja lisäksi hiihto/lenkkeily. Työ on onneksi myös aika liikkuvaa, paljoa ei ehdi päivän aikana istumaan. Lauantaina vain valitettavasti heräsin aamulla vietsatietulehduksen oireisiin, joten hieman mietityttää ensi keskiviikn avanto...mielipiteitä...?

Salikortti päättyy 28.2, ku oon työtön ei varaa jatkaa, mut kotona koitan venytellä joka päivä ja joogaan ja teen pilatesta, rintakivut vaikuttaa ettei spinningiin jaksa nykyään ees mennä, ennen kävin salilla mut ei sielläkää oikein meinaa jaksaa tehä mitää.

Takaisin