minkälaisia paino arvioita teillä on? ja muuta kysyttävää..

Mellu17

Silmät suurina ihmettelijä
itselläni on nyt 36+6 ja sanottiin että olis nyt 2,7kg mutta eivät kertoneet että paljonko sitten syntyessä on veikkaus.. eikö ne yleensä kerro? olis kiva tietää ku on poika tulossa ja saattaapi olla iso poika :) sitten vielä siitä että tietääkö kukaan olisko synnytys jo lähellä kun on pehmennyt, sormelle auki ja kohdunsuu  2cm pitkä aluksi oli 3,3cm koko ajan vihloo alapäässä.. ja vetää suonta ihan ylhäältä sisäreidestä, pahoinvointi on nyt lisääntynyt mitä ei ollut kuin alku raskaudessa, selkä ihan älyttömän kipeä särkee koko ajan ja sitten on luultavasti se limatulppa irronnut ainakin osittain? kertokaa pliis :) kiitos valmiiks
 
Noh vaikia sanoo ..mut yläreiden vihlonta/suonenveto viittais siihen että ovat supistuksia.Itselläni supisteli sillein että lähti kaupassakin jalat alta loppuvaiheessa kun vetäs niin kovin.:)

Limatulppa voi irrota osittain ja lähteä pikkuhiljaa riekaleina tai sitten kokonaan kerralla, aika paha sanoa kuinka kauan siihen menee kun synnytys alkaa,se voi alkaa nopeastikin tai sitten 2 viikon päästä.

Voi kun osais auttaa, muttaa sitten kun lähtö tulee niin kyllä sä sen tiedät.
Hyvät oireet lähdölle kuitenkin sulla

Ps: painoarvioon lisäät per viikko n.200 g tohon 2700. sekin nyt voi olla vaan heitto, en itse luota koneellisiin painoarvioihin yhtään kun viimeksi meni yliaikaiseksi 4 päivää ja sinä samaisena päivänä mulla oli painoarvio, kone heitti koko arvioksi 3600 ja
käsikopelolla sanottiin että 4100 ja pää on se loput.
Tyttö oli 4230g :)
 
Minulla oli rv 36+5 viimeinen lääkäri neuvola, painoarvio tuolloin 2708g, eli sama kuin sinulla.. :) kysäisin lääkäriltä että osaako antaa jotain painoarviota lasketulle ajalle.. Katsoi niitä koneen käppyröitä ja arvioi vauvan olevan 3,1-3,4 kg lasketulle.. Mutta tosiaan nuo painoarviot voivat heitellä suht paljonkin.. Saati sitten kun mennään yli tuon lasketun ajan.. :)
 
Ai niin ja tuohon kohdunsuun tilanteeseen.. Pitkälti samanlaisessa tilanteessa mennään.. :) itsellä viikko sitten kohdunkaula pehmentynyt, kaulaa jäljellä 1-1,5cm sekä sormelle auki.. Limatulppaa ei ole näkynyt.. Lääkäri meinasi, että nyt on oikeastaan kyse enää supistuksista, jotka aloittavat synnytyksen.. Mutta se, että milloin se alkaa ei tietenkään pystytä sanomaan.. :) vähän hyräillen lääkäri sanoi, että seuraavan kerran taidetaan nähdä sitten lasten neuvolan puolella.. Joten ota tuosta nyt selvää.. :) sanoin kyllä, että vauva saisi jo aiemminkin tulla kuin laskettuna, lääkäri vain totesi, että näin kyllä saattaa käydä.. :D
 
Meillä Napero sai 36+1 painoarvio noin 2,5kg ja lääkäri sanoi syntymäpainoksi, että on siinä 3,5kg tietämillä. :)
Mulla on limatulppaa irtoillu jo viitisen viikkoa, toissa sunnuntaina tuli kerralla isompi mötti (reilu ruokalusikallinen kerralla). Ei oo ainakaan vielä lähtö tullu...:D Mutta se limatulpan irtoaminen ei suoraan kerro tilanteesta mitään, kaikki ei ees huomaa että se irtoaa, toisille tulee lähtö hyvin pian sen jälkeen.
Ja alakerran tilanne 36+1 oli kohdunkaula pehmenny, 3cm ja kiinni.
Näitä ns. ennakoivia supistuksia on alkanu hissuksiin tulla tässä viime päivinä, mutta ovat vielä äärimmäisen kesyjä. Lapsivettä saattoi tihkutella viikko sitten, mutta se on nyt sit pelkkä epäilys. Jos lisää tulee niin oon yhteydessä äippäpoliin.

Mut tuo synnytyksen alkaminen on aika yksilöllistä, onhan se jo hyvä merkki että jotain on tapahtunu.=) Toisilla asiat etenee vauhdikkaammin, toisilla enemmän hissuksiin. Mutta varmaa on, että kyllä nää kaikki nyytit vielä ulkoistuu!! emoticon
 
Minunkin mielestä aika pienen painoarvion lääkäri arvioi.. No jospas se siinä 3,5 kg kohdalla pyörisi.. :) ihan vaan varmistuksesksi eilen th neuvolassa kysäsin terkkarin mielipidettä että kannattaisko ambulanssi tilata joka tapauksessa supistusten alkaessa? kun tosiaan synnärille matkaa sen 100 km ja kuiteski toi kohdunsuun tilanne edistyny, meinaiskohan nopeampaa synnytystä ku on silleen " matkalla"?? Itse ainakin olen syntynyt todella nopeaa.. :) mutta nyt kun tietenkin ajattelen, että voisi tulla ennen laskettua aikaa ja suht nopeastikin, tapahtuu juuri päinvastoin.. :)
 
Nyt tiistaina viimisessä lääkärineuvolassa rv 35+1 arvioi painoksi 2,5kg ja n. kilo tulis laskettuun mennessä lisää.
 
Mulla eilen rv 36+0 vikassa lääkärineuvolassa arvioitiin vauvan painoksi n. 2,5 kiloa ja syntymäpainoksi n. 3,5 kiloa.
 
Eilen lääkäri sanoi että vaaveli painaa n. 3kg, rv 36+4

Mun pittää mennä vielä uuestaan 7.10 ja laskettu on 8.10 ultraan... vaikka kaikki on menny hyvin, eikä mitää poikkeavaa ole ollut.
 
Me ollaan vauvelin kanssa toistaiseksi kuljettu aivan keskikäyrällä painoarvion suhteen. Viimeisin arvio on vasta parin viikon kuluttua. Toivottavasti tilanne ei ole muuttunut... Eli n. kolmen ja puolen kilon tietämillä syntymähetkellä. Eikös näissä arvioissa aina ole vähän heittoa?
 
joo no toivottavasti pikkunen jo pikkuhiljaa olis tulossa on meinaa ollu aika tuskallinen tämä raskaus aika kaikki mahdolliset oireet ja vaivat on :) on tässä kaikkea yritetty portaita kävellä siivoomista saunomista yms. mut eipä näytä poika olevan tulossa ihan helpolla. ainakin se on varma ettei kukaan sinne ole jäänyt :D ja ginessa muuten mulla kävi aivan sama homma olin just kaupassa ostelemassa vaippoja kun tuli niin kova vihlasu että meinas jalat lähtee alta. ei ne kyllä mun mielestä supistuksia oo mutta jotain vihlasuja kyllä. itselläni on nyt ollut todella paljon näitä "ennakoivia supistuksia" eilenkin kesti 30min supistus ei silleen sattunut mutta tuntu ja näkyi ulospäin tosi selvästi. onko se ihan normaalia että supistus kestää noin kauan ja alkoi melkee 2min päästä uudestaan eikä lähtenyt pois vaikka tein kaikenlaisia liikkeitä koska yleensähän niiden pitäis hävitä asennonvaihdossa?? vauveli on raivotarjonnassa kiinnittynyt ja laskeutunut voihan se kyllä johtua siitäkin että se siellä heiluttelee päätään mutta aika kovaa se kyllä heiluttelee jos se tuolta tuntuu. kylkiluutkin ihan hellänä pojan potkuista. ihanaa odotusta joo tuntuu vaan niin pitkältä no onneks ollaan nyt jo loppusuoralla.
 
Mulla sattui vikoja neuvola-aikoja varatessani olemaan puhelimessa tosi mukava terveydenhoitaja joka kertoili minkälaisia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä voi mahdollisesti olla (siis supistukset + lapsiveden menon lisäksi);

- ruokahaluttomuus
- huonovointisuus
- vilkas suolen toiminta
- lisääntynyt herkkyys (esim. itkettää herkemin)
- lisääntynyt valkovuoto (mahdollisesti hieman verinen)
- limatulpan irtoaminen

Näistä osa oli siis semmosia mistä ei ainakaan meillä perhevalmennuksessa ollut puhetta, sen vuoksi näitä nyt kirjoittelin... 
 
meillä oma neuvolatäti ei tee minkäänlaista painoarvioo vaan oon käynyt äitipolilla missä lääkärit on tehny kokoarvion. reilu viikon päästä olis aika sinne sitte. Mutta esikoisen kohalla mule tehtiin painoarvio rv 36+6 ja oli 2,3-2,5kg ja uudestaan kävin kahen viikon päästä rv 38+6 jolloin olikin arvio 2,9-3,1kg. No siitä kolmen päivän päästä tyttö synty ja oli 3012g et aika hyvin arvattu :)
 
Mä saan varmaankin arvion ens viikon lääkärineuvolassa, sillon viikko 36+2 tai jotain. Keskikäyrän yläpuolella ollaan menty tässä kokoajan eli arvioisin itse, että joku 3,5 kilonen tulis kait vähintään. Lääkäri tai terkka ei pysty sitä painoa sen kummemmin arvioimaan ilman kunnon ultrassa tehtävää mittausta, joten pitää oikeesti muistaa, että se mitä sanotaan on VAIN ARVIO ja vain suuntaa antava. Ne arviot heittää lähes aina.

Noista synnytyksen alkamisesta kertovista merkeistä on ihan turha kysellä muilta ku kaikkien synnytykset menee ihan erilailla! Ihan turha kysellä miten nopeeta joku muu on synnyttänyt limatulpan irtoamisen jälkeen!! Sun synnytys on sun synnytys ja etenee sillee kun just nyt tällä kertaa sattuu etenemään. Merkkejä on monenlaisia ja nekin vaihtelee. Jollain hulahtaa lapsivesi ihan ilman mitään vihlomisia tai selkäkipuja ja jotkut kärsii kuukauden päivät selkäkivuista ja supistuksista etukäteen.

Synnärille lähtemisestä: Mulle ainakin annettiin aika selkeet ohjeet synnytysvalmennuksessa, että kun supistuksia tulee säännöllisesti alle viiden minuutin välein, tai kun on KOVAT kivut tai jos lapsivesi menee, niin sit synnärille. Pidemmän matkan päästä on fiksumpaa ehkä lähteä jo aiemmin, mut vaikee arvioida millon on kenenkin lähettävä. Ja saattaapa synnytys joskus hidastuakkin kun ressaa sitä lähtemistä ja pähkäilee ja sit erittyy adrenaliinia vereen.. Rohkeesti vaan synnärille jos siltä tuntuu, kyllä ne sit sieltä käännyttää takas. Varsinki jos on ekaa kertaa synnyttämässä niin ei siinä oo mitään hävettävää jos on "liian ajoissa". Yks tuttavaperhe oli varannu sit hotellista huoneen siitä sairaalan vierestä kun matka oli niin pitkä (yhteen suuntaan noin 180km) etteivät jaksaneet ajella kotiin takas. Oli kuulemma ollut heille ihan hyvä vaihtoehto ja yhtä kalliiksi olis tullu ajella ees taas.

Aika vaikeeta myöskään toiselle kuvailla sitä miltä supistus tuntuu, kun senkin jotkut kokevat alavatsassa, jotkut selässä, joillain se vetää reisiin ja joillain johonkin muualle! Ainoa varma tieto on, että ne on sit aikalailla KOVIA ja KIVULIAITA. That's it.

Sorry tällanen purkaus, mut alkaa vaan todella huvittaa, kun tällasesta paikasta kysellään "neuvoa". Täällä sitä vasta hölmöjä ollaan ja neuvotaan päin prinkkalaa kun ei monellakaan täällä kirjoittavalla ole minkään laista koulutusta asiaan, vain omakohtaisia kokemuksia tai kavereiden kertomaa tutun tutun kummin kaiman kokemaa.. Järki käteen ja vaikka puhelimen päähän se oma äippä tai vastaava. Ja kärsivällisyyttä hyvät mammat. :) Kyllä se sieltä tulee kun niin päättää ja kyllä sun kroppasi tietää mitä tekee.

 
Tuskin meistä nyt kukaan elääkään juuri sen mukaan mitä täällä joku sanoo tai mitenkä jollain muulla on ollut..

Helpottaa kuitenkin kummasti kuulla muiden kokemuksia, tuntemuksia ja mielipiteita asioihin, ainakin nyt näin ekaa odottaessa, kun kaikki on uutta ja vierasta.

 
Meillä mennään alakäyrillä. 36+3 vauvan painoarvio oli 2,5kg, joka vastaa kuulemma viikkoa 35. Lääkäri arvioi syntymäpainoksi vain n. 2,7-2,8 kg, eli vauva ehtisi kasvaa enää parisen sataa grammaa. Huolestuttaa, koska synnytys joudutaan kuulemma käynnistämään, ellei vauva ole tullut ulos l.a. päivänä... 

Onko muilla kokemusta synnytyksen käynnistämisestä sikiön pienen koon takia?
 
Mä sain tänään arvion 2,7kg tällä hetkellä (36+4) ja lasketunajan tienoilla olisi 3-3,5kg. Lääkäri oli sitä mieltä, että kohdun suu ja kaula näyttää siltä, että synnytys ajoittuisi juurikin lasketunajan lähelle. Kyllä muuten sattui se ronkkiminen, kun lantioluita kokeili! Huh! Ja karseat alavatsakivut johtuvat liitoksien löystymisestä. Nyt vaan sitten odotellaan.
 
Mulla oli muutama päivä sitten lääkäri ja synnytystapa-arvio, jossa ultrattiin vauva ja kooksi arvioitiin 3100 grammaa! Olin varmaan melkoisen järkyttyneen näköinen, sillä lääkäri (?) heti sanoi, että ihan on normaalin kokoinen vauva... Lasketun ajan painoksi arvioitiin reilut 3,5 kg. Jäi kyllä vähän ihmetyttämään koko reissu. Eikös vauva loppuaikana saata kasvaa jopa sen 200 g per viikko? Miten ihmeessä he sitten epäilevät, että tämä meikätytön aarre kasvaisi 4 viikossa vain 400 g? Tai siis eikö ole mahdollista, että ulos putkahtaa myös lähemmäs 4 kiloinen poitsu... 

Koko raskausaika on menty sf-mitoissa yläkäyrillä ja ultrissa on aina todettu, että poika on menee vähän muita "ikäisiään edellä". Joten kaipa sieltä sitten isompaa jäppistä sopii ehkä odotellakin. Kuitenkin jäi vaivaamaan tuo kokoasia. Muutenkin tuleva synnytys jännittää, kun eka tulossa, niin nyt sitten vielä tuo kokokin, että tuleeko sieltä joku 5 kiloinen möhkäle?! 
 
Ai niin, kokoa arvioitaessa viikkoja oli tosiaan 36+0. Tällainen sivuseikka unohtui mainita.... 
 
Miten musta alkaa tuntua että kaikille sanotaan sama kokoarvio :D
Mullekkin arvioitiin syntymäpainoksi 3,5kg.. ja se näkyy olevan muillakin hyvin pitkälti. Ajatteleekohan lääkärit että kun heittää tollasen painon niin se osuu suht lähelle jokaisella :D
Mulle tehtiin siis ihan käsin vaan kokoarvio mutta oon menossa vielä tiistaina äippäpolille missä poitsu vielä ultrataan, siten saa vähän paremman kuvan minkä kokoinen vauva on..
 
Takaisin
Top