Minkälaiset vaunut vauvalle?

Mariannaaa

Oman äänensä löytänyt
Meille tuleva lapsi on esikoinen ja tänään eksyin katselemaan netin vaunutarjontaa. Kauhea määrä mitä erilaisempia vaihtoehtoja!

Etukäteis tietämys on siis huono, joten olisi kiva kuulla muiden suosituksia ja kokemuksia.

Omalla toivelistalla olisi vaunut, jotka on sävyltään neutraalit ja kooltaan sellaiset, että aikuinen mieskin niitä kehtaa lykkiä.Ilmakumirenkaat voisi olla mahdollisesti jees. Voisin jopa ostaa jonkun valmiin setin jossa ratasosaan saa sen kantokopan. Yhdistelmävaunut on myös ehdoton valinta meille.

Merkistä en haluaisi maksaa mutta mitään huonoa laatuakaan en haluaisi.
Katselin esim. Britax Smile settejä, mutta onkohan vaunut kovin matalat?

Millaisia vaatimuksia ja toiveita teillä muilla on? Tai onko teillä jo valmiina jotkin hyvät vaunut?
 
Mähän oon haaveksinut yksistä tietyistä vaunuista... :oops: Laitoin kuvankin tuohon, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Mutta empä usko että noita tulee meille, Suomessa saatavuus juuri tuolla rungolla ja kopalla saattaa olla haaste. Toinen ongelma on sitten korkea hinta... Mutta jotain samantyyppistä haen joka tapauksessa. Väriltään saa olla kaikkea muuta kuin valkoinen tai harmaa (mieluiten ruskea tai tummansininen) ja pyörät isot. Myöskin se, että muuntautuisivat rattaiksi olisi plussaa, melkein pakollinen ominaisuus.
 

Liitteet

  • emmaljunga.jpg
    emmaljunga.jpg
    31.3 KB · Katsottu: 23
Meillä oli perus emmaljungat esikoisella ja kun niissä oli ilmakumirenkaat niin ei oikeastasn ollut paikkaa mihin niillä ei olis päässyt, mättäidenkin välissä kulki tosi nätisti. Semmosista kääntyväpyöräisistä haaveilin, mutta ne olis ollu niin vähällä käytöllä vaan kauppareissuilla että koin helpommaksi nostaa kopan ostankärryyn ja kulkee silleen kaupoissa.
 
Meille tulee todennäköisesti Emmaljungan Viking:it, kun ne ovat niin mahtavan kapeat. Kalliit tosin, mutta mielummin maksan vähän enemmän siitä ilosta ettei vaunut/rattaat tuki koko eteistä vuosikausia. Noilla pitäisi mahtua kapeinpaakin hissiin jne. Yhdellä tutulla on ollut juuri nuo ja ovat kuulemma toimineet hyvin eri alustoillakin.
 
Tulen seuraamaan ja pyytelemään suosituksia myös. Itse ihan ulapalla koko vaunuasiasta. Vähän yritin tutkia, mutta luovutin :grin meillä miehen kanssa pituuseroa 15cm ja molempien pitäisi pystyä vaivatta työntelemään. Itse olen aika pienikokoinen. Omakotitalo, mutta kapeahkot käytävät. Asfalttiteitä ja sorateitä ympärillä. Olen nähnyt sellaisia, mistä saa koppaosan irti ja laitettua suoraan auton telakkaan. Kätevää jos lapsi nukahtaa, niin voi nostaa koko paketin kerralla, ei tarvitse alkaa herättelemään. Autona meillä toinen on keskikokoinen farmari ja itsellä pienehkö sedan, mutta tulen sen ehkä vaihtamaan tässä talven aikana joko luiskaperään tai farmariin myös.
 
Tulen seuraamaan ja pyytelemään suosituksia myös. Itse ihan ulapalla koko vaunuasiasta. Vähän yritin tutkia, mutta luovutin :grin meillä miehen kanssa pituuseroa 15cm ja molempien pitäisi pystyä vaivatta työntelemään. Itse olen aika pienikokoinen. Omakotitalo, mutta kapeahkot käytävät. Asfalttiteitä ja sorateitä ympärillä. Olen nähnyt sellaisia, mistä saa koppaosan irti ja laitettua suoraan auton telakkaan. Kätevää jos lapsi nukahtaa, niin voi nostaa koko paketin kerralla, ei tarvitse alkaa herättelemään. Autona meillä toinen on keskikokoinen farmari ja itsellä pienehkö sedan, mutta tulen sen ehkä vaihtamaan tässä talven aikana joko luiskaperään tai farmariin myös.
Mun mielestä tärkeimmät speksit on että mahtuvat autoon ja jos kerrostalossa asuu, niin että mahtuu esim hissiin. Jos tulee kuljettua sorateillä ja lumessa mun mielestä ilmarenkaat on aika must. Kääntyvät pienet eturenkaat ovat mielestäni todella hankalat maastossa, mutta kätevät ostoskeskuksessa. Jos yhdistelmät, minusta mahdollisuus kääntää ratasosaa kumminpäin vaan on hyvä. Kannattaa pitää mielessä, että on kätevää ostaa merkkiä jolle saa tarvittaessa ostettua varaosia.

Muuten kannattaa laittaa itselleen budjettia ja näiden kriteerien mukaan valita itselle sopivaa vaunua. On ihan hyvä idea koeajaa pari vaihtoehtoa. Onhan se myös kätevää saada kaukaloa suoraan vaunuihin kiinni jos vauva on nukahtanut autoon, mutta ei kuitenkaan suositella kaukalossa istuttamista pitkiä aikoja putkeen joten vauvan kannalta on kyllä vaunukoppa parempi vaihtoehto. Että tämä ei mulle itselle ole mikään "must" juttu. Jokainen miettii mitä itselle sopii parhaiten. :happy:

Me ostettiin käytetyt Emmaljungan Duo Edget tuttavapariskunnalta parilla sadalla joka oli tosi hyvässä kunnossa edelleen vaikka vm 2013. Joten kestävät vaunut Emmaljungat ovat ja niihin saa ostettua esim vararenkaat. Ainut miinus on että se on hiukan työläs kasata eikä meidän pieneen autoon kokonaisena mahtunut. Nyt on farmari, niin täytyy kokeilla jos kokonaisina menisi. Juuri synnyttäneenä ne olivat joka tapauksessa melko painavat nostaa autoon jopa osissa. Näillä nyt kuitenkin mennään tälläkin kertaa. :happy:
 
Me ollaan päätymässä Britaxin smile 3:n ja pakettiin, jossa mukana myös turvakaukalo ja telakka. Oli näppärät kasata ja melko kevyet, ilmakumirenkaat ja ainakin meillä riitti molemmille korkeus (itse olen 168cm ja mies ehkä 15cm pidempi). Kannattaa tosiaan käydä testailemassa.

Me oltiin hankkimassa ihan eri vaunuja, kunnes käytiin livenä katsomassa ja mieli muuttui.:happy:
 
Me ollaan ens viikolla menossa kattoon vaunuja :happy: Pääsee testailemaan ja kattomaan mitä valikoimassa on. Meillä kätevää kun ollaan suht samanpituisia, niin sen puolesta käy vaunut kuin vaunut.
 
Meillä esikoisella oli Emmaljungan super vikingit (ne edelleen käytössä) ja niillä mennään nyt ainakin alku pikku kakkosen kanssa myös. Ostettiin käytettynä torista ja uskon, että ihan hyvä hinta saadaan myös myydessä pois. Kannattaa siis ehdottomasti katsastaa myös käytettyjen valikoima, löytyy myös tosi siistejä vaihtoehtoja halvemmalla. Lisäksi noissa "merkkivaunuissa", esim. Emmaljunga ja Bugaboo, se jälleenmyyntiarvo pysyy paremmin kuin joissain muissa ehkä.

Mä kävin juuri eilen hakemassa noihin meidän vaunuihin sellaset adapterit, että saadaan samaan aikaan runkoon kiinni vaunukoppa ja ratasistuin ja myöhemmin tarvittaessa kaksi ratasistuinta. Adapterilla saa runkoon kiinni myös turvakaukalon :) Mä itse olen ollut tosi tyytyväinen noihin meidän super viikkareihin ja suosittelisin kyllä Emmaljungaa muutenkin! Super viikingeissä on kääntyvät etupyörät, jotka saa myös lukkoon, esim. metsäreissuja ja talvikelejä varten. Lisäksi renkaat on aika isot, joten vähän epätasaisempikin maasto sujuu. Meillä on ollut täyskumirenkaat noissa, eli en oikeen osaa sanoo eroja ilmakumisiin... Ei ainakaan ole rengas ikinä puhjennut!:laughing002 Me ollaan mm. käyty frisbeegolfaamassa noiden kanssa metsässä, ja on toimineet ihan hyvin :grin

Mua toisaalta on kyllä ruennut houkuttelemaan jotkut Bugaboon vaunut, tai ehkä enemmän tekisi mieli vaan vaihtaa jotkin uudet toiselle vauvalle... Mutta pakko nyt alku ainakin mennä noilla, luulen, että ihan hyvä olla se mahdollisuus saada kaksi vaunuihin, kun esikoinen on sitten vasta reilu 2v seuraavan syntyessä...
 
Meillä on Oran Untot ja oon tykännyt tosi paljon. Asutaan maalla niin maastokelpoisuus oli ehdoton kriteeri, eikä suomalainen firmakaan huono asia ole. Niihin on saanut adapterilla turvakaukalon, ja settiin kuuluu vaunukoppa ja rattaat. Tosi tukevat ja mukavat käyttää.

Nyt mietin, miten ensi kesänä ratkaistaan esikoisen kulkeminen. Pärjääkö 1v.9kk jo sellaisella seisomalaudalla? Jos ostaisi lisäksi jotkut perusrattaat käytettynä. :think005 Vähän tuntuu turhalta investoida tuplarattaisiin, mutta pitää varmaan niitäkin tässä tutkailla. Kokemuksia pienistä isoveljistä?
 
Miä oon ratkaissut taaperon kulkemisen kantoliinalla. Tosin hänellä ikää on keväällä 3v kun vauva syntyy. Sama olisi ratkaisu jos olisi pienempi koska kuitenkin haluaa välillä leikkihommiin ja kävellä itse. Tai jopa potkupyörällä. Toinen vaihtoehto olisi että vauva kantoliinaan (mun vauvat ei ole kumpikaan vaunuista välittänyt) ja taapero ratasosaan. Mutta se päätös pitää tehdä jo kotona.
 
Miä oon ratkaissut taaperon kulkemisen kantoliinalla. Tosin hänellä ikää on keväällä 3v kun vauva syntyy. Sama olisi ratkaisu jos olisi pienempi koska kuitenkin haluaa välillä leikkihommiin ja kävellä itse. Tai jopa potkupyörällä. Toinen vaihtoehto olisi että vauva kantoliinaan (mun vauvat ei ole kumpikaan vaunuista välittänyt) ja taapero ratasosaan. Mutta se päätös pitää tehdä jo kotona.

Meillä vähän samantyyppinen ratkaisu, tosin kantoreppu käytössä. Liinakin on, mut mä en vaan oo oppinu sitä käyttämään :sad001 Meil pojilla on ikäeroa tasan 2 vuotta (6 päivää vajaat), joten isompi kulki repussa ja vauva vaunuissa, jos tarvi lähteä molempien kanssa johonkin tai jos koko perhe lähdettiin. Kuopukselle ja vauvalle tulee ikäeroa 2v 5kk suurin piirtein.
 
Meil 2 ekalla oli 1v9kk ikäero enkä olis pärjännyt ilman tuplia. Tokalla ja kolmannella 2v1kk ikäero ja käytin lähinnä seisomalautaa, tuplat jäi turhiks. Riippuu varmaan hyvin paljon lapsestakin. Varmaan lähellä laskettua aikaa hahmottaa jo hyvin että miten on omalla kohdalla.
 
Meillä ekalla pojalla olivat jotkut Ora merkkiset käytetyt vaunut, ne olivat mielestäni kuomurattaat missä oli vaunukoppa erikseen. Toisen kanssa ostettiin sisarusrattaat missä isompi istui ratasosassa vaunujen yläpuolella ja alla oli vauva kantokopassa. Toimivat tosi hyvin. Kolmannelle ostettiin käytettynä vihreät Britax Smile-t. Isoille oli seisomalauta :).

Nyt ovat neljännet tilattuna. Päätyin yhdistelmiin - merkkinä Petite Chérie ja malli Heritage 2020. Sen mukana tulevat myös adapterit turvakaukaloa varten mikä oli tärkeä juttu.

vaunut.PNG
 
Oon pohtinut double Viking ja Mountain buggy duet välillä, sisarusrattaat siis hankittava.
Ennestään meillä on Emmaljungat :)
 
Millaisia vaunuja tähän mennessä olette ostaneet?

Me vielä mietitään. Kaukalo on jo, Besafen izi go modular. Sen saa adaptereilla aika moneenkin runkoon, mutta ei ole välttämätöntä.

Meidän vaunulenkit todennäköisesti suoritetaan sorateillä, kohteena pieni kyläkauppa, jonka kapeilla käytävillä olisi hyvä vaunujen taipua myös. Ehkä käydään joskus myös ostoskeskuksessa. Ruokakaupassa nostan varmaan kaukalon kärryihin kuitenkin. Runko saisi mennä pienehköön tilaan. Yritän vaihtaa auton, mutta jos en ehdi tai onnistu, niin nykyisessä kontissa on kyllä leveyssuunnassa tilaa, mutta kontin aukko on PIENI. Minä 160cm ja mies 175cm, joten aisaa olisi hyvä saada ylös ja alas. Osaako kukaan näillä tiedoin mitään suositella?
 
me ostettiin just torista käytetyt emmaljungan duo mondialit, 1.5v vanhat, täysin uutta vastaavat!! :) meinattiin aluks ostaa ihan liikkeestä tuliterät mut löydettiinkin käytettynä ja säästettiin 600e. eli kannattaa ehdottomasti selata just tori.fi:stä jne.
 
Mekin ostettiin käytetyt Emmaljungan yhdistelmävaunut loppuvuodesta. Mallista en tiedä, ihan passelit vaikuttaa olevan meidän tarpeisiin. Plus ei tarvinnut maksaa paljoa.
 
Takaisin
Top