Minkä verran vauva tekee pyykkiä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tuleeko vauvalta paljon pyykkiä vai pysyykö vaatteet puhtaina?

Meidän reilu kuukauden ikäiseltä tulee yllättävän vähän vaatepyykkiä. Aika usein on samat vaatteet koko päivän. Ohivuotoja ei ole tullut montaa ja kakka on pysynyt vaipassaan. Johtunee siitä että kakkaa usein niin ei tule niin paljoa kerralla. Satunnaisesti pulauttaa bodylle. Useimmat pulautukset tulee kuitenkin makuullaan ja päätyy sivulle eikä vaatteille. Harsopyykkiä sitten tuleekin senkin edestä. Pukluisia harsoja, maitoisia harsoja ja vaipanvaihdossa pissaisia harsoja (käytetään niitä pyllypyyhkeinä). Tyynyliinaa saa myös vaihtaa usein.
 
Vauva on nyt 5kk ja alkanut pulauttelu vähentyä. Aiemmin 'parhaana' päivänä oli 5 bodya, kahdet housut, mun kolme paitaa, alushousut, lakana, tyynyliina, sitteri, sohvan istuintyyny, muutama harso, 2 vaipanvaihdon alustana olevaa pyyhettä ja kahdet yökkärit.

Tää onnistuu aina pulauttamaan joko päälleen tai röyhtäytyksessä kaaressa mun päälle. Just niinku olkapäältä harson ohi koko min selkä alkkareihin ja sohvalle asti. Välillä tuli mieleen et pitäis omakin paita olla alakautta riisuttavaa mallia, ettei tarvisi kiskoa pukluista paitaa ja osua tukkaan. Joskus sen omaa uutta puhdasta paitaa en saanut kuin toisen käden melkein hihaan, kun puklasi senkin märäksi.

Muutaman kerran on tullut kakka vaipasta ja pari kertaa pissa. Kerran oli kunnon kakkaräjähdys, onneksi oli terälliset housut laughing7
 
Meidän pojalta tuli ja tulee paljon pyykkiä, kun vaihdan harsoja ja vaatteita melko ahkerasti. Voisihan yli 1 vuotiaalla jo käyttää 2 päivää samojakin vaatteita, mutta on niin kiva pukea. :)

Harsoja tulee paljon, sillä minulla on erikseen pino pyllyharsoja pyyhkimistä varten ja ruokailuharsoja ruokalapuiksi.
 
Joka päivä tuli monta koneellista pyykkiä, vähintään kaksi. Harsoja, maitoisia ja välillä pukluisiakin vaatteita.
 
Esikoinen pulautteli/oksensi todella paljon, usein oli kahdet sänkyvaatteet pesussa per päivä, ja lisäksi useita äp-makuupusseja, joita käytettiin lapsen makuualustoina sohvilla, matoilla, jne, sekä kahdet ulkohaalarit ja vaunupussi. Pahimmillaan pestiin ainakin 6 koneellista pyykkiä päivässä, koska niitä samoja tekstiilejä tarvittiin taas seuraavana päivänä.

Kuopus taas ei pulautellut ollenkaan, yksi koneellinen viikossa riitti hyvin.
 
Pukluisia paitoja, bodyja, housuja ja harsoja sai pestä vähän väliä. Myös omat vaatteet meni usein juuri pukluryökäisyjen takia pyykkiin.
 
Esikoinen puklasi usein ja paljon, eli pyykkimääräkin oli runsas. Sideharsoja, paitoja, housuja, haalareita, peittoja, lakanoita, makuupusseja... Kaikkia sai pestä päivittäin. Sanoisin että ainakin 2-3 koneellista lisää per päivä talvisaikaan kun oli enemmän vaatetta käytössä.
 
Esikoinen ei tehnyt pyykkiä, kuopus puklaili vaatteet monta kertaa päivässä. Sängyt ym. pysyivät puhtaina. Kakkispyykkia ei kumpikaan tehnyt.
 
Täällä nyt 1kk ikäinen vauva: Harsoja ja pyyhkeitä menee päivässä useita, onneksi meillä on niitä paljon :wink Yleensä päivän aikana on myös kahdet eri vaatteet, kun vaihdetaan ne pulauttelun/ohivuotojen vuoksi. Yöpuku menee välillä yön aikana vaihtoon.
 
Kyllä toi typy 3kk tekee pyykkiä päivittäin monesti. Puklu kamppeet on se peruspyykkäys syy. Yritään vähä säästää vaatteita laittamalla puklurättiä/kauluria kaulaan et ei aivan tarvis olla kamppeita vaihtamas, kun sen tietää et ne seuraavat puklut tehän sitten kun ollaan sielä hoitopöydällä vaihtamas jo ties kuinka minia kamppeita sen päivän aikana tai sillä vaihtokerralla ollaan jo laittamas jo 4 bodya päälle niin taas lentää.
 
Meillä tulee yllättävän vähän pyykkiä vauvalta (6,5kk). Joskus sama body voi olla kaksikin päivää, normaalisti yksi päivä menee samoilla vaatteilla. Lisäksi harsopyykkiä tulee ruokailuista, sekä pyyhkeitä pesuista. Vauva ei ole pulautellut juuri ollenkaan ja ohivuotoja on vain harvoin. Pesen vauvan pyykit kerran viikossa.
 
Meillä lapsi jo 3v, mutta vauva-aikana pyykki meni vähän kausittain. Välillä samat vaatteet saattoi mennä 2-3 päivää ilman mitään tahroja, ja lakanat&yöpuvut pesuun myös vain riittävän pitkään käytettyinä ilman mitään vahinkoja. Toisaalta taas välillä oli muutaman viikon pätkiä milloin vaippa vuoti välillä yli, välillä ohi sekä päivisin, että öisin vaikka mitä koitti. Toisinaan puklas useammin &enemmän, jolloin meni vaatteita sekä vauvalta&multa ja sängystä harsoa&pyyhettä (pinnasängyssä harso tyynyliinana ja meidän sängyssä iso pyyhe alla kaikkien vahinkojen varalta).
Olisko kakkaräjähdys vaipasta ohi&yli tullut 5-10 kertaan, ja kerran tai kaks onnistui kakkaamaan mun sylissä ollessa niin, että meni myös mun vaatteet pesuun.
 
Meillä lapsi jo 3v, mutta vauva-aikana pyykki meni vähän kausittain. Välillä samat vaatteet saattoi mennä 2-3 päivää ilman mitään tahroja, ja lakanat&yöpuvut pesuun myös vain riittävän pitkään käytettyinä ilman mitään vahinkoja. Toisaalta taas välillä oli muutaman viikon pätkiä milloin vaippa vuoti välillä yli, välillä ohi sekä päivisin, että öisin vaikka mitä koitti. Toisinaan puklas useammin &enemmän, jolloin meni vaatteita sekä vauvalta&multa ja sängystä harsoa&pyyhettä (pinnasängyssä harso tyynyliinana ja meidän sängyssä iso pyyhe alla kaikkien vahinkojen varalta).
Olisko kakkaräjähdys vaipasta ohi&yli tullut 5-10 kertaan, ja kerran tai kaks onnistui kakkaamaan mun sylissä ollessa niin, että meni myös mun vaatteet pesuun.

Tämä on kyllä totta, pyykin tuleminen vaihtelee kausittain. Välillä tulee enemmän ohivuotoja/pukluja/kuolaa/maitoa/ruokaa niin vauvan kuin vanhempienkin vaatteille ja lakanatkin vaihtoon usein. Välillä taas menee samat vaatteet koko päivän ja lakanat pysyy puhtaana.
 
Meillä pestiin alkuun pyykkiä kerran viikossa. Samassa koneellisessa pestään esikoisenkin pyykit. Vaatetta oli vauvan ensimmäisissä koossa ehkä liikaakin ja ne olisi riittänyt varmaan pariksi viikoksi vaikka bodeja sai olla välillä vaihtamassa useasti päivässä. Nyt kun vauva on 5kk vaatteita on vähemmän ja pyykkiä pestään pari kertaa viikossa. :smiling-eyes:

Mä muuten rakastan vauvanvaatteita ja niiden sekä isompien lasten vaatteiden viikkausta ja kaappiin järjestämistä. :Smiling Face With Heart Shaped Eyes::Smiling Face With Heart Shaped Eyes:
 
Takaisin
Top