Minkä verran lapsi saa sokeria ruuasta?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kun meillä on tuolla artikkeli sokerista lapsen ruokavaliosta rupesin miettimään minkä verran lapsi saakaan sitä ihan ruuasta jos ei mietitä nyt herkkuja. Minkä verran teidän lapset saa ruuasta sokeria?

Mehuja miellä ei lapsi juo kuin satunnaisesti esim. kyläillessä. Jugurteissa itse suosisin niitä missä on vain hedelmän omaa sokeria, mutta kun mies syö sokeroituja niin lapsikin haluaa niitä. Lapsi on kyllä jo lähemmäs viisi vuotta eikä taapero, mutta kun hän saattaa syödä kotona kolmekin jugurttia päivässä niin saattaa siinä jo tulla aika paljon senkin ikäiselle... :/ Muutoin en usko hänen pahemmin sokeria saavan ruuasta.
 
En kiinnitä huomiota sokerin määrään lainkaan, ja ostoksilla on täysin yhdentekevää, onko tuotteessa sokeria vai ei. Kolmevuotias menee edelleen pituuden ja painon suhteen miinuskäyrillä, joten syytä mihinkään sokerihysteriaan ei meillä ole. Harkitaan uudestaan sitten kun päästään edes nollakäyrälle.
 
Muokattu viimeksi:
Ei käytetä mehuja, limsoja, muroja eikä maustettuja jogurtteja ollenkaan. Kyläillessä, reissatessa tai vieraiden seuraksi syö jäätelöä tai pullaa.

Kun omat tottumukset sisältää vähän sokeria, niin ei tule lapsellekaan tarjottua.
 
Määriä mahdoton tietää, ei kait kovin paljoa.. Juo vain vettä ja maitoa joten juomista ei tule ja jugurtit, ketsupit yms valitaan ilman lisättyä sokeria
 
Ei paljoakaan. Emme osta sokeroituja jugurtteja, mehuja, muroja tms. Katson tuoteselosteet läpi ja vältän lisättyä sokeria elintarvikkeissa. Herkut ovat erikseen, ja niitäkin meillä syödään hyvin säännöstellysti.
 
Ei paljoa saa sokeria, ruoassa ei yhtään, maustetussa jogurtissa vähän. Karkkipäivä meillä on, joten silloin tällöin saa sokeria.

Paino on miinuskäyrällä, mutta silti olen tarkka sokerin kanssa, että hampaat eivät kärsi. Herkkupäivä on ok, ei jokapäiväinen sokerin syönti.
 
Mä syynään aika tarkkaan tuoteselosteet läpi ja välttelen lisättyä sokeria, koska se ei ole hyväksi hampaille eikä suolistolle. Mehujakaan meille ei osteta, pääsin itse niistä eroon kauan sitten (siihen asti join tolkuttomasti, kun luulin terveelliseksi).

Mikään natsi en kuitenkaan ole; herkut herkkuina, tosin näin pieni lapsi ei niitä osaa vielä kaivata.
 
Varsinaisesta ruoasta ei juurikaan. Mehut on meillä tuorepuristettuja eikä niitäkään ylenmäärin juoda. Jogurtteja syödään harvemmin, usein luonnonjogurttia hedelmien/marjojen kera. Ketsuppia kuluu, sekin on vähäsokerista. Ainoa heikkous on "mansikkamehu" eli mansikkakeitto, jota joskus saa puuron kanssa tai suoraan lasista. Sen sijaan ihan varsinaisia herkkuja varsinkin näin loma-aikana uppoaa kyllä, koko ajan tuntuu olevan juhlaa tai muuta tilaisuutta jossa saa herkkuja tai sitten syödään jäätelöt jonkun retken yhteydessä. Ei olla natseja herkkujen suhteen, vaikkei nyt ihan mielin määrin saakaan niitä vetää. Ekat pari vuotta ei saanut sokeria eikä sen jälkeen edes tykännyt esim. suklaasta, mutta nyt 4v herkut maistuu kyllä. Karkkia ja limsaa ei syö vaikka tarjottaisiinkin, ei vaan tykkää.
 
Takaisin
Top