Minkä kasvatusmantran sinä haluaisit kieltää?

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Jotkut sitkeästi käytössä olevan kasvatusmantrat ja -sanonnat sietäisivät mielestäni joutaa jo eläkkeelle! Omia inhokkejani ovat esim. 'pitää syödä lautanen tyhjäksi, kun Afrikassa lapset näkevät nälkää!' (koska se ruoka, jonka lapsi syö auttaa afrikkalaisia miten? Ja miten tämä edistää tervettä suhdetta ruokaan?) ja 'myyn sut mustalaisille, jos et ala käyttäytyä!' (kamalaa pelottelua sillä, että lapsi hylätään! Myös miinusta rasismista). Molempia esimerkkejä sain itse kuulla enemmän kuin kylliksi lapsena...

Mitä mantroja ja sanontoja arvoisat foorumilaiset toivottaisivat eläkkeelle ja unholaan?

Ihan totta Citrus! Ihan sama millä tavalla se pelottelu tehdään, se on kamalaa ja toivoisin, ettei kukaan sitä tee. Tietysti joistakin pelottavista asioista on pakko kertoa lapselle, mutta pelottelu on asia erikseen.

No näitähän riittää, muistas vaan kaikki. Äkkiseltään tulee mieleen et ei saa irvistää, ku naama jää muuten siihe ilmeeseen tai et silmät jää kieroon, jos katsoo telkkaa liian läheltä. Meillä päin peloteltiin myös, et jos lapsi juo kahvia niin kaula mustuu tai limu sulattaa hampaat (no tottaha tuo, vaa voihan limun haitoista kertoa asiallisestikin eikä nii, et laps pelkää et hampaat putoo suusta).. Yks inhottavimpia pelotteita oli, et musta mies vie jos ei oo kiltisti. No tuollaista ei meidän porukat harrastanu mut hyvin monet ja ikäihmiset varsinkin. Olihan noita pelotteita... typeriä, vaan ei oo mulle aiheuttanu traumoja. Oma lapseni ei tule ikinä kuulemaan pelotteluja mustalaisista tai mustista miehistä. Typerää pelotella moisilla.

Melkein nuo kaikki olen itse lapsena kuullu, mut ei tosiaan oo miullekaan traumoja jääny. Ehkä jopa oppinu niistä jotain hyvääkin, mut kai tässä sitten on vähän kiero :D
Esimerkiks joillain em. sedillä pelottelu, olipa ihon väri mikä tahansa niin voisko sieltä johtaa juurensa et oon aina ollu hitusen varautunut tuntemattomiin ja varsinkin miehiin..mikä on siis miusta ihan hyvä asia.

Ai että, miten ihana tilanne oliskaan kun lapsi ymmärtäis pelkällä normaalipuheella, että esim se irvistely on tyhmää eikä niin tarvii tehä..ilman sitä pelottelua ja uhkausta :) ja afrikan lapsista puhuminen ruuan yvteydessä viittaa ehkä ennemmi siihen, et "arvosta ruokaa mikä on nenäs edessä" -Tosin, järettömän tyhmä lause miunki mielestä ja joutais todellakin unholaan!

Henk koht oon sitä mieltä et uhkailu kasvatuksessa on arsesta ja syvältä, mut sorrun siihen kyl ite välillä 3,5 vuotiaan kanssa. "Jos et nyt usko niin..." ihanteellinen tilanne tosiaan olis kun sais lapsen ajattelemaan omillaan ilman sitä uhkausta. Ei vaan aina oo mahollista.

Mutta, tässä jo näitä hyviä esimerkkejä tuli, mitkä joutais romukoppaan vanhempien suusta :)

mua on peloteltu marjakarhulla, joka voi yllättää metsässä kulkijan ja rämepeikolla, joka vetää lapsen suohon. ja mummolan vanhalla kellarilla pellon laidassa, joka on joskus vajonnut ja jätetty niille sijoilleen.

justiinsa joku aika sitten mietin näitä, että kaikilla noilla on pidetty huolta, ja ihan tarvittavia ovat olleet mun ympäristössä, kun metsässä kuljin yksinäänkin ja soita oli lähistöllä. saamelaisia lapsia on peloteltu staalolla ja se se vasta on kuumottava kaveri ollut. tällä pelottelulla on pitkät perinteet, mutta jossain vaiheessa nuo myyttiset hahmot ovat ilmeisesti konkretisoituneet ihan arjen asioiksi.

kun käytiin etelä-Suomessa niin äidin ystävä kertoi näkistä, ja minä uskoin jutun täysin varauksetta niin että vasta vuosia myöhemmin koulussa selvisi, että näkki ei kuulu etelä-Suomen järvien lajistoon, ne ravut ja sinilevä kylläkin :P

niin ja joulupukki & tontut oli myös pelottavia enemmän kuin ihania, kun aina ne otettiin esille kun ei ollut kiltisti

Kaikista eniten myös minä inhoan tuota kiltit tytöt ja pojat on poikia-mantraa! Oon itse ollut tosi vilkas tyttö ja kuulin tuota usein. "Ymmärtäisi jos olisit poika mutta että tyttö!"

Tuolla pelottelulla on kyllä varmasti ollu tarkotus estää kuolettavat vahingot, kuten just suohon putoamiset sun muut. Kenen 3-v uskoo, kun sille selitetään, että limppari on epäterveellistä, siks ei saa juoda tai että suolla on vaarallista, siks ei saa mennä? Kyllä mua ainakin olis pentuna vaan vielä enemmän kiinnostanu nähä mitä vaarallista siellä on. Kun konkreettisesti kuvailtiin, että siellä asuu mörkö, niin enpähän lähteny. :P Eli kyllä, tulen pelottelemaan omiakin lapsiani turvallisuuden nimissä!

Tuota tytöt/pojat mantraa ei mun suusta kuule! Tai mustalaisille myyntiä.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Mie niin nostan hattua ja syvään kumarran niitä vanhempia ketkä tosiaan jaksavat selittää ja ohjeistaa ja neuvoa ilman sen kummempaa uhkailua ja pelottelua.

Ainut mikä omalle muksulle on menny kertalinttuusta päähän on se et kiroilla ei saa. En käsitä! Mihinkään muuhun ei tunnu järkevä ohjeistus tehoavan paitsi siihen. Lyhyt ja ytimekäs "kiroilu on rumaa" ja muutaman kerran piti mainita että "tuo on ruma sana" niin se oli siinä. Ei tarvinnu keksiä, että harakka vie kielen tms jos kiroilee..:wink

(Seuraava kirjoitus sisältää rankkaa yleistystä, kärjistystä ja liitoittelua retorisina keinoina, en tarkoita, että kukaan tässä ketjussa, tai muutenkaan tosielämässä olisi kuvailuni kaltainen vanhempi, eikä tarkoitukseni ole loukata. Kärjistämisellä, yleistyksellä ja liioittelulla yritän tuoda mielipiteeni ytimen helpommin ymmärrettäväksi.)

On melko rankkaa, jos lapsen vaihtoehtoina on joko oppia kerran sanotusta, tai tulla pelotelluksi valheilla. (Koska jos nyt rehellisiä ollaan, niin sitähän ne kaikki ovat. Ellei joku tietysti oikeasti pese lapsen suuta saippualla, piiskaa tms. niin uhattuaan. Näitäkin ikävä kyllä on, mutta ne tapaukset ovat asia erikseen, eivätkä juurikaan tähän keskusteluun kuulu,) Montako kertaa harjoittelit autolla ajoa, ennen kuin se sujui? Montako kertaa kertasit ruotsiin taivutusluokat? Montako parisuhdetta kävit läpi, ennen kuin opit mitä parisuhteelta haluat? Olisiko sinua kertaakaa auttanut oppimaan, jos joku olisi sinua uhannut piiskalla/mustalaisille myymisellä/näkillä?

Lapsi ei ole tähän maailmaan tullut valmiina pakettina. Tämän maailman sääntöihin lapsella itsellään ei juurikaan ole sanottavaa. Kaiken lisäksi aikuisten luomiin sääntöihin liittyy usein kaikenlaisia monimutkaisia poikkeuksia ja ehtoja.

Millaisena maailma näyttäytyy lapselle, jolle ei mitään selitetä, koska hän ei kerrasta opi, ja selitykset korvataan pelotteluilla möröistä? Joka paikassa on outoja näkymättömiä hirviöitä ja mistä sitä tietää mikä ilme on sellainen, joka naamalle pysyvästi jää? Lapsen lautasen sisältö vaikúttaa suoraan Afrikan nälänhätään ja kaiken lisäksi lapsi on vanhemman omaisuutta, jonka vanhemmat voivat myydä jos lapsen käytös ei miellytä.

Lapsi on täällä maan päällä aikuisen tahdosta ja aikuisen armoilla.

Jos lapsi on niin pieni, ettei vielä selityksestä ymmärrä, että järveen voi hukkua (ja mitä hukkuminen tarkoittaa), ei lasta päästetä järvelle ilman valvontaa. Jos lapsi ei osaa vielä suonsilmäkkeitä osaa varoa, ei lasta päästetä yksin soiseen metsään.

Ja jos et halua selittää lapselle asian kuin kerran, miten käy kun pelottelu möröillä ja muilla kauheuksilla ei enää tehoa? Joskus lapsi senkin oppii, etteivät silmät jää kieroon, naama virneeseen, eikä tonttuihinkaan lopun ikää voi vedota. Entä mille pohjalle lapsen ja vanhemman välinen luottamus perustuu, jos vanhempi pelottelee ja velehtelee?

'Teen näin vain lapsen parhaaksi!' Tiedättekö kuinka moni lastaan hakkaavista vanhemmista perustelee toimiaan samoin?

Ja vielä Afrikan nälkäisistä lapsista ja kunnioituksesta ruokaan:

Meillä aikuisillakin unohtuu todella herkästi kunnioitus ruokaa kohtaa, mitä pienempi lapsi sitä vähemmän sitä kunnioitusta voi myöskään mielestäni lapseltakaan vaatia. Afrikan nälkäiset lapset eivät myöskään mitenkään taianomaisesti yhdisty lapsen mielessä ruuan kunnioittamiseen, ellei vanhempi tätä aasinsiltaa lapselle jotenkin selitä. Ja siltikään, vaikka me täällä kuinka kunnioittaisimme ruokaa, vaikka nostaisimme sen jumalaksi, se ei siltikään anna leipää afrikkalaiseen pöytään.

jos kiroilee jumala tiputtaa kiven päähän... siis mulle näin mummo pienenä sanoi ja en uskonut =D haha kauheaa

mulle ainakaan ei tarvi moraalisaarnaa pitää tuosta pelottelusta. vaikka tuossa muistelinkin millä omat vanhemmat on mua yrittäneet kaitsia, eikä mulle ole siitä jäänyt mitään pahempia traumoja, niin en silti aio lastani tietoisesti pelotella.

kyllä sun mielipiteesi ReginaVeritas olis tullut esille ilmankin, että tarvis mun lapsuusmuistoja käyttää esimerkkinä siitä mikä on mielestäsi huono kasvatusmetodi.

joillakin se metsä ja suo alkaa jo takapihalta, ettei se sen eksoottisempi paikka ja vaara ole kuin kaupunkilaislapselle pihan vieressä kulkeva autotie. vai miten ajattelit lastasi kieltää menemästä autotielle, ilman että kerrot mahdollisista seurauksista?

tuntuu että jotku aiheet on täällä foorumilla niin räjähdysherkkää aluetta, ettei tee mieli kirjoittaa mitään kun ei tiedä mikä ryöpytys sieltä tulee perästä.

Mä luulen, että ReginaVeritas lähinnä mulle vastasi, kun selkeesti ilmoitin, että aion pelotella lastani suojellakseni häntä.

Melkoinen velho pitäisi munkin olla, jos meinaisin joka sekunti pitää lastani silmällä. Meilläkin menee pihan nurmialueen lähellä melko syvä oja, johon kertyy sateiden aikaan aika paljon vettä. Lapsen on aika vaikea muutenkin käsittää kuoleman käsitettä, joten hukkumisella pelottelu ei välttämättä auta. Onko se siis oikeasti niin paha, jos sanon, että ojasta tulee joku hai tms. jos sen lähelle menee? Jos se auttaa pitämään lapseni hengissä?

Valehteleehan suurin osa vanhemmista lapselleen mm. joulupukista. En koe henkilökohtaisesti traumatisoituneeni siitäkään, toki sellaisiakin lapsia löytyy. Enkä ajatellut pelotella lastani ns. turhaan. Mutta mielestäni asiat voi hoitaa monella tavalla, en halua kritisoida yhtään ketään ja halusinkin tässä vain sanoa oman mielipiteeni asiaan. Pahoittelen, jos loukkasin.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app

Heh, ja kun minä kirjoitin että kertalinttuulla jokin asia jäi lapselleni päähän. En tietenkään oleta että lapsi ymmärtää ekalla sanomalla :D nimimerkillä lapsi- ja perhetyöntekijä. Toki hoitolapset ja omat on asia erikseen. Mutta niinkun Regina kirjoitti äärimmäisen rankasti yleistetty teksti, mutta ei paljon tarvii arvailla mistä tosiaan ajatukset kumpusi.

En nokkautunut, halusin vaan selventää omaa "kertalinttuulla" tekstiäni ;)

Takaisin