Minkä ikäistä lasta ei enää ole soveliasta imettää?

En ole tullut oikein mihinkään lopputulokseen, kun mietin tuota meidän 2v9kk esikoista, jota vielä imetän. Haluaisin lopettaa lapsentahtisesti.
 
Joskus mietin, että 2v ikäinen alkaisi olla jotenkin liian iso (en tiedä, mistä ajatus edes aikanaan tuli!), mutta nyt itse imetän yli 2v lasta ja ihan sopivan ikäinen hän vielä on. Toki on vähennetty imetystä paljon, mutta päivittäin hän silti edelleen käy rinnalla. Itse olen alkanut toivoa, että itsekseen lopettaisi jossain vaiheessa.

Sanoisin nyt, että soveliasta imetys on ihan niin pitkään kuin äidistä ja lapasesta siltä tuntuu. Minusta joku 4-5v imettäminen tuntuisi oudolle tällä hetkellä, mutta en näe siinä mitään epäsoveliasta.
 
Jokainen päättää tietysti itse, kuinka pitkään kokee imetyksen hyvänä ja miten sitä haluaa jatkaa, mutta itsellä henkilökohtaisesti raja ei mennyt niinkään iässä vaan koossa. Poika oli 1v 3kk imetyksen loppuessa. En vain pystynyt enää, kun hän oli niin iso. Oli 12kg ja yli 80cm, tuntui vaan itsestä vastenmieliseltä enää jatkaa imetystä, vaikka muuten imetystaipale sujuikin oikein moitteettomasti.
 
Olin ajatellut imettää kaksi vuotta, mutta lapset lopettivat itse 1v-1v5kk. Ehkä joku 5-vuotiaan julki-imetys tuntuisi aika oudolta, mutta jokainen tekee tavallaan ja jos se äidille ja lapselle sopii, niin ei kai siinäkään mitään vikaa ole. Ehkä lapsen kasvaessa ajattelisin, että turvallisuus ja läheisyys muuttuu lapsen kasvaessa ja imetys jää pois. Joskus on käynyt mielessä, että joissakin tapauksissa kyse on siitä, ettei äiti osaa päästää irti. Ymmärrän senkin. Viimeistä imetin pisimpään ja olin vähän pettynyt, kun lapsi lopetti niin aikaisin.
 
Mä koin töissä ja työmatkoilla käydessä imettämisen liian vaikeaksi, koska rintatulehdusriski kasvoi varsinkin pidemmillä reissuilla. Toisen kanssa yöt oli niin rikkonaisia kun en saanut vähnnettyä yöimetyksiä. Muussa tilanteessa en tiedä yhtään koska olisin lopettanut. Molempien kanssa lopetin nyt noin 1v4kk iässä.
 
Esikoinen vieroitti itsensä 1v9kk. En siihen mennessä ollut ehtinyt stressata lapsen ikää. Nyt kuopus 13kk on edelleen tyytyväinen tissuttelija. Ehkä 2v jälkeen voisin alkaa pohtia imetyksen lopettamista jos ei sitä ennen lopu. Menen silloin töihin ja voi tulla tukalaa.

Muoks. En edes vastannut kysymykseen. En lähtisi muiden valintoja arvostelemaan, mutta kouluikäinen ei varmaan enää rintaa tarvitse.
 
Muokattu viimeksi:
Itse lopetin lapsen aloitteesta imettämisen, kun hän oli n. puolitoista vuotias. Olisin kyllä voinut vielä jatkaakin. Nyt kun hän on jo 5-vuotias en voisi kuvitellakaan imettäväni sen ikäistä, mutta jos se toiselle äidille ja lapselle tuntuu hyvältä niin en sitä lähtisi arvostelemaan. Vaikea sanoa missä iässä se sitten olisi epäsopivaa, ehkä kouluiässä.
 
Takaisin
Top