Minkä ikäisen lapsen nähden voi olla alasti?

Aiarana

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kysyn mielipidettä tai faktatietoa, sekä kokemuksia.

Minkä ikäisen lapsen nähden ei ole enää soveliasta olla alasti? Lähinnä tarkoitan, jos lapsi on vastakkaista sukupuolta. Milloin yhteinen saunominen tulee lopettaa vai tuleeko?

Meidän perheessä on tapana tallustella hetki nakuna suihkun tai saunan jälkeen, ja aamulla pesujen jälkeen olla hetki ilman paitaa sen ajan, kun kainaloissa deodorantti kuivuu. Näin sekä minä että mies, ja lapsi nyt tietenkin nauttii nakuna olosta ja erityisesti juoksemisesta nakuna. Alastomuus ja ihmiskeho ei ole mikään tabu, vaan normaali arkinen asia. Kai se jossain vaiheessa kuitenkin minulle pojan äitinä koittaa, että en voi niin vapaasti kulkea alasti tai alusvaatteisillani kotona. Milloin, se onkin kysymys.
 
Varmaan pitää lopettaa sitten jos lapsi tai aikuinen kokee alastomuuden epämiellyttävänä tai kiusallisena.
Meillä vanhin lapsi 7v, enkä kyllä vielä ole edes ajatellut alastomuutta kiusallisena kummallekkaan. Yhdessä käydään saunassa ja uskoisin että muutama vuosi vielä menee näin.
Lasten 11v (poika) serkku ainakin vielä saunoo mökillä äitinsä kanssa, vaikka vaihtoehtona olisi myös ukkia ja setiä.
Omassa lapsuuden perheessä oli vain tytöt ja äiti, joten ei tullut tälläisiä mietittyä, enkä kokenut äidin alastomuutta ainakaan mitenkään omituisena. Itse teininä jonkin verran välttelin alasti oloa.
 
Mielestäni on kovin tapauskohtainen asia. Omassa lapsuudessani koin hämmentävänä, kun äitini halusi peitellä itseään ja oli todella häveliäs oman kehonsa suhteen. Hän myös vierasti puhua minulle alastomuudesta, kuukautisista, seksistä yms, enkä oppinutkaan näitä asioita häneltä, vaan kavereilta ja koulusta. Hän kävi saunassa kanssani noin 12v ikään asti, hieman ennen tätä jäi pois isäpuoleni kanssa saunomiset, koska äitini käskytti häntä menemään erikseen. Kuitenkin saunoin vielä pitkään tämän jälkeen esim. tätini ja setäni kanssa, olisinkohan ollut 14 kun eritoten halusin mennä yksin. Alastomuus ei itselle ole koskaan ollut vaikeaa tai vaivaannuttavaa.

Meillä kotona suhtaudutaan alastomuuteen avoimesti. Uskon, että on ihan pojista itsestään kiinni, milloin alkavat kokea asian kiusallisena tai muuta. Kun joskus alan havaita, että tuntuu häiritsevältä tai vaikealta, niin voidaan jutella asiasta ja sitten on vaikka poikien sauna ja äiti saunoo yksin :grin
 
Ehkä meidän isompi ( kohta 7v) haluaa jossain vaiheessa saunoa vain äidin kanssa, mutta nyt kelpaa kumpikin vanhempi. Lapsen oman halun mukaan mennään. 1v juniori ei vielä juuri saunasta välitä.

Meillä kyllä on mökillä saunottu ”perhekunnittain” eikä ainakaan meidän tyttö ja toisen perheen vanhin, kohta 11v ( poika) ole mitenkään tätä ihmetelleet. Kesäisin ovat käyneet koko serkkuparvi, sukupuoleen katsomatta.

Itse en muista milloin rupesin käymään saunassa vain äidin ja veli isän kanssa.
 
En ole ajatellut asiaa. Varmaan jossain vaiheessa voi olla, ettei vanhemmat enää kelpaa saunaseuraksi, ehkä teininä?
 
Minusta suomalaisessa saunakulttuurissa alastomuus on aika neutraali asia, eikä siinä ole yleensä mitään ihmeellistä varsinkaan perhepiirissä. En ole itse edes miettinyt asiaa omalta kohdaltani. Poika on nyt 3,5v, enkä ole piilotellut kehoani mitenkään esim. suihkusta tullessani, eikä se tunnu poikaa haittaavan mitenkään. Itse en ole käynyt saunassa neljään vuoteen, mieskin siinä ajassa muistaakseni kahdesti, joten poika ei ole vielä koskaan tutustunut saunaan, mutta muuten on alastomuutta nähnyt kyllä. Poikahan on itse sellainen, että hyvin mieluusti on ilman vaatteita, sekin kyllä varmaan muuttuu kun ikää tulee lisää.
 
Riippuu varmaan paljon lapsesta, perheestä ja perheen omasta kulttuurista sekä miten alastomuuteen ympäristössä suhtaudutaan.
Meillä saunottiin koko perhe yhdessä (isä, äiti, siskot ja veljet) kunnes muutin pois kotoa. Ikää oli silloin 18 v. Meillä oli siis ihan normaalia olla alasti oman perheen edessä juuri saunan yhteydessä, mutta jos olisi halunnut saunoa yksin niin siihenkin annettiin aina mahdollisuus. Itse sai valita. :grin
 
Mies hoitaa vauhtiviikarin saunomiset ja pesut jo nyt koska ite en luota että selviän suihkussa liukkaan lapsen kanssa. Poika reilu vuoden. Veikkaan että menee sujuvasti myöhemminkin miestenvuoroon ja naistenvuoroon.
 
Poika 3v. saunassa istuessa tökkää sormella tissiini ja sanoo "TISSI". :hilarious::hilarious:
Joo, varmaan siinä teini-iän kynnyksellä tahtoo mennä sitten yksin saunaan (voiks äiti tahtoa oman saunavuoron jo nyt?)
 
Meillä 9v tyttö on vielä mennyt isän ja pikkuveljien kanssa saunaan, sitten kun tissit alkaa kasvaa oon sanonut että on ihan hyvä aika siirtyä naisten seuraan pesuilla. Samoin kun alkaa pitää paitaa tai toppia kotonakin. Nakkeajat jokseenkin loppuu meillä siihen. Pojilla vähän eri syistä sitten, aika luonnostaan ne yleensä suttaantuu. Toistaiseksi käyn itse iltapesulla poikienkin kanssa, joista vanhin pian 7v.
 
Minusta saunassa voi käydä perheen kesken alasti vaikka koko ikänsä, pakko ei tietenkään ole. Kotona muutenkin saa olla tilapäisesti alasti, esim suihkusta tullessa, vaatteita vaihtaessa, jne, sitä ei tarvitse varoa tai nolostella, vaan se on osa normaalia elämää. Kuitenkin on syytä yleensä pitää vähintään alushousut jalassa, jotta huonekalut eivät likaannu. Jos tulee vieraita, niin sitten on syytä vetää vaatetta kriittisten paikkojen päälle. Toivon että lapseni oppivat mutkattoman asenteen alastomuuteen, jotta ei tarvitse siitä turhaan kehittää itselleen ongelmia.

Ja teinithän nolostelevat ihan kaikkea, vanhempien hiustyylistä vanhempien käyttämiin sanontoihin, joten teinien nolostelulle ei ihan hirveän suurta painoarvoa kannata asettaa, se menee kyllä itsestään ohi.
 
Minulla 15 ja 12.v pojat ,jotka tulevat yhdessä saunaan minun ja mieheni kanssa. Lauteilla jutellaan ne parhaat henkävät keskustelut. :)Alastomuus perheessämme on luonnollista. En kylläkään muuten kotona liiku alasti koskaan poikien nähden. Sauna ja pesutiloissa ei kukaan ujostele. :grin
 
Minkä ikäisen lapsen nähden tahansa, vaikka koko ikänsä. Meillä oli kotona mielestäni normaali suhtautuminen alastomuuteen ja olen siitä tyytyväinen. Eli saunan jälkeen voi kävellä kaapilleen etsimään puhtaat vaatteet tms. Kävin saunassa vanhempieni kanssa aina kotona asuessani, olin yli 20 v kun muutin pois.
 
Poika 3v. saunassa istuessa tökkää sormella tissiini ja sanoo "TISSI". :hilarious::hilarious:
Joo, varmaan siinä teini-iän kynnyksellä tahtoo mennä sitten yksin saunaan (voiks äiti tahtoa oman saunavuoron jo nyt?)
Tuon ikäinen voi vielä hyvin olla rintaruokinnalla, todella pieni vielä. Välillä voi hemmotella itseään ja saunoa vaikka yksin.
 
Esikoinen 15v. vähensi/lopetti saunomisen meidän vanhempien kanssa muutama vuosi sitten, jotain yksittäisiä kertoja saattoi olla vielä noin vuosi sitten. Edelleen mökkisaunassa saunoo, mutta hänellä uikkarit päällä. Keskimmäinen 11v. vähentänyt pikkuhiljaa myös saunomista meidän kanssa, ei kuitenkaan vielä ujostele omaa alastonta vartaloaan. Näkevät mua edelleen alasti, kun tulee välillä oltua alasti esim. pukiessa tmv. eli en siis tietoisesti peittele suljettujen ovien takana. Ei ole teiniltä tullut vielä kommenttia, että "vaatteet päälle", hän on kärkäs sanomaan asioista ja vamasti sanoisi myös tuosta, jos häiritsisi.
 
Samoilla linjoilla monen kanssa täällä. Mielestäni alastomuus on ihan luonnollinen asia eikä sitä tarvitse hävetä. On kuitenkin eri asia, juoksenteleeko kotona alasti lapsen teinikavereiden nähden. Sitä en itse kyllä tekisi ihan muidenkin takia, koska ei kuulu tapoihin juosta alasti jos meillä on vieraita paikalla. Enemmän alastomuus on kiinni tilanteesta, suihkussa, suihkun jälkeen/vaatteita vaihtaessa ja saunassa ollaan alasti, eikä silloin tarvitse mennä piiloon jos joku sattumalta näkee. Saunaan menisin alasti ja häpeilevälle teinille annetaan mahdollisuus saunoa itsekseen jos se tuntuu paremmalta.
 
Nyt kun kuopuskin on keksinyt saunan ihanuuden, niin kyllä me saunomme kaikki yhdessä ( vaikka kuopus vähän ihmettelee, kun ”isillä on pippeli, mutta äidillä ei ole”)
8,5-vuotias esikoinen saatta hillua kotona pikkuhousuisillaan vaikka puoli päivää - tosin vain kotona, ei kuitenkaan esim. mökillä.
 
Takaisin
Top