Minkä ikäisenä lapsi saa meikata?

En pysty kuvittelemaan tilannetta, että sallisin meikkileikit alakouluikäiselle lapselleni. Meillä ei kotona ole meikkejä, lapsella ei käytetä edes shampoota, sillä vesipesulla tukka pysyy puhtaana. Vältän kaikkia turhia kemikaaleja ja välttämättömiä on hyvin vähän. Lapsi on kasvanut tähän arvomaailmaan ja kärsii siitä, että ihmiset haisevat esimerkiksi uimahallissa voimakkaiden pesuaineiden vuoksi, ilmoittaa myös äänekkäästi, kun isovanhemmilla haisee vessassa joku ”raikastin”.

Meikit ovat kemikaaleja, vaikka kaikki meikit eivät haise. Kemikaalit eivät ole ihmiselle hyväksi ja saattavat vaikuttaa haitallisesti hormonitoimintaan ja lisääntymiseen. Itse olen allerginen kaikelle, joten minulla ei ole valinnanvaraa. Lapseni ovat saaneet puolet geeneistään minulta, joten mahdollisuus kemikaalivammaisuuteen on mittava.

Minulla on myös isompia lapsia, yläkouluissa sai käyttää ripsiväriä. Kotona asuessa tai vieraillessa ei saa käyttää hajusteita. Ovat löytäneet omat tapansa, jotka ovat melko samanlaisia kuin omani.

No mutta mitä tästä näemme, tapoja ja mielipiteitä on monia, niin tässä kuin monessa muussakin!

Milloin muuten antaisitte lapsen aloittaa meikkikokeilut lasten "leikkimeikeillä"?
Esikoinen taisi olla 3, kun meillä oli eka leikkimeikkipaletti. Nyt taitaa olla kolmas menossa. Harvemmin se ollaan bongattu tavaroiden seasta.

Antaisin varmaan aika aikaisin vaikka meille tämä asia ei ehkä ainakaan vielä ole ihan ajankohtainen (meillä vain pieniä poikia). En näe meikkaamisessa mitään eroa juuri muihin asu- ja kotileikkeihin. Aikuisten touhujahan siinä vain matkitaan. Meillä on kyllä kuvia mun lapsuudesta kun olen laittanut isäni "hienoksi" - pää täynnä rusetteja, glitteriä kasvoissa ja punaista huulikiiltoa pitkin suuta. :rolling: En oo varmaan kovin vanha sillon ollu vaikka tuskin olen ihan tuota meikkien tarkoitusta sillon ymmärtänyt.

Ja tämä kaikkk siis ei kemikaalien kannalta ajateltuna. Se on sitten asia erikseen jos on allergiaa tai muuta vastaavaa. Kemikaalikuormahan ei ole niin valtava jos lapsi silloin tällöin leikkii meikkikoulua lapsille tarkoitetuilla väreillä. Jokapäiväinen käyttö ja kokonaamatällinki on sitten asia erikseen.

Muokattu viimeksi:
Leikkimeikkejä meillä ei myöskään ole. Sotamaalauksia leikkeihin voi tehdä myrkyttömillä vesiväreillä, luonnollisestikaan niitä ei saa laittaa silmien tai suun lähelle.

Meillä eivät aikuisetkaan meikkaa, joten meikkaaminen ei meillä olisi aikuisten matkimista. En itsekään lapsena koskaan nähnyt kenenkään meikkaavan, koska ei meidän lähipiirissä ollut ketään meikkaavaa ihmistä.

Jos esikoinen (7-v) nyt ilmoittaisi haluavansa lasten leikkimeikkejä, antaisin hänen leikkiä niillä kotona. Uskon lasten leikkimeikkien olevan pienempi kemikaalikuorma kuin aikuisten meikit enkä oikein usko että niillä joka päivä leikkisi. Olen myös lakannut hänen kynsiään, kun pyysi. En ole ihan varma oliko ensimmäinen kerta eskarissa vai jo ennen sitä eli 5-vuotiaana.

Itse en varmaan ollut koulussakaan, kun leikin barbin mukana tulleilla leikkimeikeillä. Teininä en kuitenkaan ollut kiinnostunut meikkaamisesta enkä ole nykyisinkään (paitsi jos kynsilakka lasketaan).

Ihmisiä ja mielipiteitä on erilaisia ja varmasti myös syitä meikata. Yksi peittää epävarmuutta, toinen meikkaa koska kaveritkin, kolmas peittää aknea, neljännelle se kuuluu tyyliin samalla tavalla kuin tietynlaiset vaatteet.

Meillä pelkästään poikia, niin en usko että välttämättä tulee aiheelliseks. Mutta luultavasti yläasteiässä antaisin luvan meikata.

Vaikka tää asia ei meikkaamiseen liity mutta koska aiemmin oli puhetta täällä, niin sen vaan halusin sanoa että aina se ei oo vanhemmista/kasvatuksesta kiinni kuuluuko nuoren elämään esim. alkoholi, tupakka tai huumeet. Asiat ei oo niin mustavalkoisia.

Takaisin