Minkä ikäisenä lapsesi aloitti pottailun?

Voitteko uskoa. Lapsi 2v9kk, jota ei ole pätkääkään kiinnostanut istua potalla sekuntiakaan, haluaa nyt istua potalla koko ajan. Ei siinä muuten, mutta tekisi sitä tunteja. Ja tapansa mukaan, kun pitäisi esim. ulos lähteä tai mennä syömään, hän raivostuu. Eli potta on nyt parasta. Ihan kiva, mutta se raivo...

Kaikki eivät ilmaise pissahätää sanoin. Mun esikoinen myös 3-vuotias, mutta oppi päiväkuivaksi kun kävi säännöllisesti potalla. Ei nytkään pahemmin ilmaise sanallisesti jos on pissahätä, rutiinista osaa kuitenkin käydä potalle istumaan jos tarve vaatii. Suurimman osan ajasta käy potalla rutiinin ansiosta, on niin rutinoitunut siihen, että aterioiden jälkeen käydään potalla ja joskus ennen sitä, että sillä pärjätään hyvin :thumbs-up:

Tsemppiä harjoitteluun ja päiväkodin kanssa asiointiin! :red-heart:

Kiitos! 🥰 Meillä sujuu jälleen tää treeinailu hyvin kotona ja kaikki on tullut pottaan, vaikka kaksi vaippapäivää oli välissä hoidossa! Vaippa on päällä ainoastaan nukkuessa. Poika tarvitsee jatkuvaa muistuttelua, että tajuaa hakeutua potalle, mutta osaa mennä itse ja tehdä tarpeensa kun kehotetaan menemään ja muistutetaan riittävän usein. 😍 Ihanaa!!!

Päivitys: päikyssä ei mee niin hyvin pottailu kuin kotona. Märkiä pöksyjä ja vaatteita tulee kotiin, vaikka kotona vahingot on jo harvinaisempia.

En ole vihainen päikylle, vaan mua harmittaa niiden puolesta, kun on vähän henkilökuntaa ja haluaisivat tehdä parhaansa ja toki meidän pojalla on haastetta ja hankala lukea häntä.

Onneksi kohta joululoma ja jos saatais poika kertomaan hädästään, ennenkuin se on jo tehty. ❤️ Eilen eka onnistuminen, kun hän tuli sanomaan meille ajoissa, että pissahätä.

Päivitys: päikyssä ei mee niin hyvin pottailu kuin kotona. Märkiä pöksyjä ja vaatteita tulee kotiin, vaikka kotona vahingot on jo harvinaisempia.

En ole vihainen päikylle, vaan mua harmittaa niiden puolesta, kun on vähän henkilökuntaa ja haluaisivat tehdä parhaansa ja toki meidän pojalla on haastetta ja hankala lukea häntä.

Onneksi kohta joululoma ja jos saatais poika kertomaan hädästään, ennenkuin se on jo tehty. ❤️ Eilen eka onnistuminen, kun hän tuli sanomaan meille ajoissa, että pissahätä.
Innostuisko hän esimerkiksi keräilemään tarroja onnistumisista eli kun tulee kertomaan hädästään niin saisi itselle mieluisan tarran tai toimisiko jokin muu palkkio?

Joskus lapset voivat myös ujostella päiväkodissa pottailua ja näin ollen vaikka istutettaisiinkin potalle niin mitään ei tule ja sitten vahinko tulee pottailun jälkeen. Tuota palkkiosysteemiä voisivat kokeilla myös päiväkodissa, jos ei ole jo käytössä. Harmi juttu, jos pottailun onnistuminen on kiinni resurssipulasta tai esimerkiksi henkilöstön liiallisesta vaihtuvuudesta. Jos näin on niin suosittelen olemaan yhteydessä päiväkodin johtajaan tai jopa ylemmälle taholle. Yleensä vanhempien ääni otetaan huomioon henkilökuntaa paremmin. Toivottavasti pottailu alkaisi sujumaan myös päiväkodissa!

Tarroista minullakin on hyviä kokemuksia, vaikka tiedän, että paljon keskustellaan niistäkin eikä haluta jakaa tarroja tai käyttää palkitsemisjärjestelmiä ollenkaan. Mutta, voihan sitä ehdottaa että kertoisivat kuinka monta kertaa on tullut onnistuminen pottaan, ja tarrat jaetaan kotona. Voi toki mennä vähän monimutkaiseksi, mutta nuo tarrat ovat niin konkreettinen tapa lapselle.

Pissat saatiin esikoisen kohdalla hienosti melkein heti pottaan, mutta kakan kanssa oli enemmän vääntöä ja se tuli ensin housuun. Emme halunneet painostaa häntä, mutta tarrat oli hyvä motivaatio, potta on täynnä tarroja eikä kakkavahinkoja ole tullut kuukausiin.

Tuli myös mieleen @Pingviiniemo oletteko kokeilleet wc-supistajaa? Joillekkin se (ja päiväkodin pikkupöntöt) ovat mieluisampi vaihtoehto kun potta. Jos se toimisi päiväkodissa?

Muokattu viimeksi:
Mun täytyy keskustella päikyn kanssa yhteisestä linjasta. Ne on päättäneet laittaa vaipan takas, kun "vahinkoja vielä käy" oon ihan romuna..
Voi ei, tosi tökeröä toimintaa kun mennään tekemään omia päätöksiä ilman että kuunnellaan perhettä! :sad-face: Sattuuhan niitä isommillekkin, ei ole mun mielestä mikään selitys tuo. Tsemppiä sinne, raskasta keskustella samoista asioista useampaan otteeseen, mut lapsi menee aivan sekaisin jos vaipat on vaan hoidossa ja kotona on ilman.

Anteeksi jos draamailen, mutta oon jotenkin tosi loukattu ja surullinen, kun ei kunnioiteta linjoja yhtään.
Älä turhaan pyydä anteeksi! Mun mielestä ihan aiheellista olla surullinen tämmösen jälkeen ❤️ Hyvä jos pystyt purkamaan asiaa tänne.

Voi ei, tosi tökeröä toimintaa kun mennään tekemään omia päätöksiä ilman että kuunnellaan perhettä! :sad-face: Sattuuhan niitä isommillekkin, ei ole mun mielestä mikään selitys tuo. Tsemppiä sinne, raskasta keskustella samoista asioista useampaan otteeseen, mut lapsi menee aivan sekaisin jos vaipat on vaan hoidossa ja kotona on ilman.

Älä turhaan pyydä anteeksi! Mun mielestä ihan aiheellista olla surullinen tämmösen jälkeen ❤️ Hyvä jos pystyt purkamaan asiaa tänne.

Nyt kävi kyllä ihanasti. Poika meni päikkyyn tänään ja ilmoitti heti, että pissa pottaan ja meni sitten potalle. 🥰 Eilen jo illasta sanoi, ettei halua vaippaa. Taisi poika ite ilmoittaa nyt päikkyyn ettei halua enää vaippaa.

Nyt kävi kyllä ihanasti. Poika meni päikkyyn tänään ja ilmoitti heti, että pissa pottaan ja meni sitten potalle. 🥰 Eilen jo illasta sanoi, ettei halua vaippaa. Taisi poika ite ilmoittaa nyt päikkyyn ettei halua enää vaippaa.
Jes, loistavaa! :Flexed Biceps: Se olisikin hyvä jos poika ilmaisee itse, ettei halua vaippaa. Jos menisi vähän paremmin perille, ettei sitä tosiaan nyt tarvita kun hän kuitenkin osaa käydä potalla.

Omat lapseni ovat aloittaneet potalla käymisen samoihin aikoihin kuin kiinteät ruuat eli ei ole ensin opittu kakkaamaan vaippaan ja sitten olisi tarvinnut oppia siitä pois. Kakkaaminen ja potta kuuluvat yhteen, vaippa ja kakkaaminen eivät = ei pidättelyä potalla, ei ummetusta.

Ja kun istumisen opettelu ja pottailu aloitetaan samaan aikaan, potta ei pelota, koska vauva on innostunut istumisesta.

Vuoden ikäinen lapsi haluaa jo mennä koko ajan, on oppinut kakkaamaan vaippaan ja istumaan muualla kuin potalla ja useimmiten vaipat ja vaatteet päällä.

Minusta on vaikeampi opettaa pois jostain tavasta kuin oppia suoraan toivotut tavat. Jotkut pitävät varhaista pottailua hankalana, minusta se on huomattavasti helpompaa kuin vaippojen vaihto ja kakkojen pesu.

Yökastelu on todellakin aivan eri asia ja sen etenemiseen on vaikea oppimisella vaikuttaa.

Mistä tiedät @Yölento , milloin vauvalla on kakkahätä? Meillä se on ihan milloin sattuu, ruokaillessa, ruokailun jälkeen, leikkiessä, vaunulenkeillä, tms, ja kellonaika myös vaihtelee, joskus aamu, joskus päivä, joskus ilta. En tiedä milloin laittaisin hänet potalle 🤷‍♀️

Muokattu viimeksi:
Mistä tiedät, milloin vauvalla on kakkahätä? Meillä se on ihan milloin sattuu, ruokaillessa, ruokailun jälkeen, leikkiessä, vaunulenkeillä, tms, ja kellonaika myös vaihtelee, joskus aamu, joskus päivä, joskus ilta. En tiedä milloin laittaisin hänet potalle 🤷‍♀️
Me pottaillaan säännöllisesti pitkin päivää, vaipan vaihdon yhteydessä ja aina kun näyttää siltä, että lapsi on alkamassa kakkaamaan. Pottailuakin kannattaa tehdä säännöllisesti ja rutiininomaisesti niin kuin päivän muitakin toimintoja. Useinhan lapsen suolen toiminta alkaa jossain vaiheessa säännöllistyä ja kakka tulee aina samaan aikaan päivästä.

Lapsi oppi täysin kuivaksi käytännössä heti, kun vaihtoi päiväkotia ja sai itse päättää vaipoista luopumisen.

Aikaisempi päiväkoti otti vaipat pieneltä väkisin pois, mutta eivät myöskään huomanneet auttaa, kun vessahätä oli, mutta lapsi ei kehdannut keskeyttää aikuisten juttelua. Pikkaisen otti aivoon, kun pyysivät useampaa ulkohaalaria. Pakottamalla ei koskaan hyvää tule.

Takaisin