Minkä ikäiselle omat kotiavaimet?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Minkä ikäinen lapsesi on ollut kun sai tai minkä ikäiselle antaisit omat kotiavaimet?
 
Meillä oli lapsena kotiavaimet siinä vaiheessa, kun piti koulusta yksin tulla kotiin, eikä kotona ollut ketään aikuista. Varmaan samassa iässä on pakko antaa omillekin lapsille avaimet
 
Silloin kun alkoi olla yksin kotona, esikoinen oli 7-vuotias, keskimmäinen vasta 8-vuotiaana. Oven avaaminen on yllättävän vaikeaa. Pelkkä avain ei takaa taitoa.
 
Esikoinen nyt 6,5v eikä vielä ole omia avaimia. Osaa kyllä oven avata kun joskus ollut kiire päästä edeltä kotiin minun avaimilla. Kouluun mennessä ensi vuonna ajattelin omat avaimet antaa, vaikka olenkin vauvan kanssa kotona.
Itse sain jo ennen kouluikää avaimet.
 
Vielä ei ole 6-vuotiaalla avaimia eikä kyllä edes saa avattua ovea äidin avaimilla. Kiva kuulla kokemuksia heiltä joilla on asiasta enemmän kokemusta. Sitten jos tulee yksin koulusta kotiin on jo pakko olla avain. Tosin tätä tuskin tapahtuu vielä ekalla luokalla. Itse sain varmaan avaimen koulun alussa eli 6-vuotiaana. Siihen kiinnitettiin kova muoviläpyskä, josta sai paremman otteen niin oli helpompi avata ovi.
 
Varmaankin sitten annetaan oma avain kun menee kouluun. Vielä ei siis hetkeen ole tarvetta.

Poika 3v ei vielä ylety ulko-oven lukkoon oven ulkopuolella, mutta haluaa harjoitella avaimen käyttöä ja oven lukkoon laittamista hyvin usein. Meillä on siis sellainen ulko-ovi, jota ei saa ulkopuolelta lukkoon ilman avainta. Se on muuten loistokeksintö! Ei jää koskaan vahingossa ulos lukkojen taakse.
 
Takaisin
Top