Minkä ikäiselle annatte ketsuppia?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Minkä ikäiselle lapselle olette antaneet tai aiotte antaa ketsuppia ruokaan?

Me ei olla vielä annettu 1v 7kk ikäiselle. Ei onneksi ole vielä hoksannut sitä vaatia. En oikein tiedä milloin sitten annetaan. Esikoisesta en muista, koska sai ensimmäisen kerran.
 
Meillä varmaan annettiin ketsuppia sitten, kun itse osasi pyytää eli oli saanut mallin joko meiltä vanhemmilta tai päiväkodista. En yhtään muista minkä ikäisiä lapset olivat.
 
Mäkään en yhtään muista! Varmaan päälle 2-vuotiaana esikoinen pyytänyt. Kuopus ei ole kiinnostunut maistamaan.
 
En muista ekaa kertaa mutta ihan ite ollaan laitettu vähän joihinkin ruokiin, ehkä siinä 1v4kk. Nyt viime aikoina oon huomannut et jos ite laitan ketsuppia omaan ruokaan tai purkki on pöydässä niin lapsi pyytää sitä. Mut siis onko tämä ketsuppi joku synti kun en ite oo aiemmin törmännyt? 🙈 toki onhan siinä suolaa mut oon aatellu et määrä on niin pieni mitä sitä saa.
 
En muista ekaa kertaa mutta ihan ite ollaan laitettu vähän joihinkin ruokiin, ehkä siinä 1v4kk. Nyt viime aikoina oon huomannut et jos ite laitan ketsuppia omaan ruokaan tai purkki on pöydässä niin lapsi pyytää sitä. Mut siis onko tämä ketsuppi joku synti kun en ite oo aiemmin törmännyt? 🙈 toki onhan siinä suolaa mut oon aatellu et määrä on niin pieni mitä sitä saa.
Meillä myös 1,5v osaa tuota pyytää kun isommatkin sisarukset saa. Ostetaan sellaista vähemmän suolaa ja sokeria sisältävää niin olen ihan hyvällä omalla tunnolla sitä pienen määrän myös hänelle laittanut.
Muok ja siis noin kuukausi sitten tämä ketsuppi juttu alkoi kun päiväkodissakin sitä joihinkin ruokiin laittavat.
 
Meil ei oo annettu ketsuppia mut ei kyl oo mikää tietoinen päätös 🙈 en ite tykkää ketsupista nii ei tuo oo vielä tajunnu et semmosta ois olemassa. Ja aivan sama mulle ois muutenki, jos ruoka maistuis ketsupilla paremmi nii sit vaa ketsuppia kehiin.
 
Mä varmaan tuun antamaan kun hoksaa pyytää tai jos mausta. Meillä kyllä käytetään makeuttamatonta ketsuppia muutenkin, eli ei lisättyä sokeria/makeutusaineita ja kelpaa myös meidän 8v:llekin hyvin.
 
Lähinnä se lisää ruuan suolapitoisuutta ja tiedän monien olevan aika tarkkoja siinä. Enkä minäkään heti 1-vuotiaalle antaisi ketsuppia. Käsittääkseni osa myös karsastaa sitä sokerin vuoksi. Me ollaan annettu ihan herkkujakin 1-v. alkaen. Kuopus keksikin tänään pyytää kun isovelikin laittoi makarooniin. Tässä 1v 7kk iässä siis oli täällä eka kerta.
 
1-vee alkaen olen sitä pikkuisen laittanut annoksen päälle, koska siskotkin saavat. Toki sitten tilanteessa harjoitellaan tahtomista ja vuorovaikutusta, kysyn jokaiselta erikseen et laitetaanko ja sen mukaan mennään. Aluksihan siihen ei tule vastausta, mutta kun tilanne toistuu ja siskoilta saa reagointimalleja, niin alkaa se taaperokin reagoimaan ja kokeilemaan.
 
Kuopus nyt 1v 11kk, ja tais noin pari kuukautta sitten maistaa ekan kerran ketsuppia kun halusi omaan annokseensa. Tykkäsi ja haluaakin melkeinpä joka aterialla ketsuppia joukkoon.
 
En ole koskaan antanut. Tomaattikastikkeita on toki maistellut, mutta syö niitäkin niin pieniä määriä eikä halua niitä ruoan päälle, vaan kaikki erikseen. En usko että ketsuppi olisi hänen juttunsa, eikä meiltä sitä kotoa löydy kun minä en sitä syö. Sitten kun hän sitä joskus maistaa niin voidaan miettiä asiaa uusiksi minkä kanssa se sopii ja minkä ei.
 
Muokattu viimeksi:
Varmaa jo vähä ennen 1v. Sitä kun saa myös ilman lisättyä sokeria tai makeutusaineita, suolaa taitaa vähä kuitenkin olla
 
Takaisin
Top