Minkä ikäinen lapsi saa päättää itse hiuksistaan?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Minkä ikäisenä annat/antaisit lapsesi päättää itse hiuksistaan?

Meidän 6-poika tuntuu olevan vielä sen verran vietävissä ja ailahteleva hiusten suhteen että mitään isoja muutoksia ei vielä tehdä hänen mielensä mukaan. Ellei hän siis osoita haluavansa sitä pidempään kuin vaikka yhtenä päivänä mummolassa käynnin jälkeen. Otsatukkaa ryhdyttiin kasvattamaan pois hänen tahdostaan ja hän saa päättää pitääkö hiuksia auki, ponnarilla, letillä jne ellei ole syytä pitää vaikka kiinni.
 
Meillä poika on nyt 3v, ja on nyt jo muutaman kuukauden kieltäytynyt hiustenleikkuusta. Ei olla väkisin leikattu, kun ei kerran halua. Joinakin päivinä kyllä vastustelee harjausta, mutta olen sitten sanonut, että jos ei siedä harjausta, niin sitten on leikattava lyhyeksi. Sen jälkeen on harjaus sujunut hyvin. Meillä on molemmilla vanhemmilla hyvin lyhyet hiukset ja tykkäisin kyllä, jos pojallakin olisi. Tämä vain helppohoitoisuuden takia, muuten minulla ei siis ole mitään sitä vastaan, että pojalla on pitkät hiukset :)
 
Tyttäret eivät antaneet leikata hiuksiaan ennen kuin lähempänä kolmea ikävuotta, mutta hiuksia sai harjata ja pestä ja tehdä kampauksia. Poika on antanut leikata, mutta pesut ottavat koville ja pompuloiden ei anna olla päässä.

Siis alusta asti lapsen mielipide on otettu huomioon. Värjäämiseen en ole koskaan antanut lupaa, joten siinä ikäraja on ollut korkea.
 
Kun tyttö halusi 2v ikäisenä hiustenleikkuuta, en suostunut. Olisi halunnut KAIKKI pois, siis kaljuksi.. :hilarious: No nyt 3,5v haluaa kasvattaa tukan pitkäksi ja aina sanoo, että hänen nättejä hiuksia ei saa leikata. Kunnioitan toivetta. Jos nyt haluaisi lyhyemmän, en ole varma ymmärtäisikö, ettei ne ihan hetkessä kasva takaisin. Annan mielelläni lapsen itse päättää hiustenleikkuusta, kun on tarpeeksi vanha. En tiedä milloin se on.
 
Meillä 4-vuotias poika halusi kesällä, että tukka leikataan lyhyemmäksi, kun se hiosti niskaa. Leikkasin 5 cm pois ja kysyin onko hyvä, ja oli kuulemma hyvä.
 
Olen itse leikannut pojan lyhyet hiukset 1 v lähtien. Nyt kolmevuotiaana hän on monta kertaa sanonut että hän haluaa pitkät hiukset, joten annamme niitä kasvaa. Olen selittänyt että sitten pitää myös reippaasti antaa meidän pestä ja harjata hiukset, tai joudumme leikkaamaan helpohoitoiset lyhyet hiukset takaisin.
 
Takaisin
Top