Miltä tuntuu paluu perhevapailta töihin?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Milloin olette palanneet tai palaamassa töihin perhevapailta? Mitä tunteita se herättää?

Itse hoidan lapsia kotona ja jossain kohtaa on palattava vakitöihin ja lapset laitettava vuorohoitoon. Haikeaa ja rankkaa tulee olemaan, joten nautin kun vielä voin!
 
Palasin töihin innolla esikoisen ollessa 9kk. Vauva oli pulloruokinnalla. Kotona olo yksin vauvan kanssa oli yllättävän raskasta henkisesti ja töihin paluu oli omalle päälle helpotus. Mies jäi kotiin hoitamaan esikoista. Jäin sitten uudelleen hoitovapaalle esikoisen ollessa 1,5v ja samalla uusi raskaus alkoi.
Tokan jälkeen en mennyt takaisin töihin kun toka oli 10kk ja itse uudelleen raskaana.
Kolmosesta palasin töihin vauvan ollessa 8kk puhtaasti taloudellisista syistä ja vauvakin meni päiväkotiin vajaa 11kk iässä.
3v kotona olon jälkeen tuo tuntui ihan kivalta vaihtelulta, ja samalla hirvitti ajatus kaikkien lasten päivähoidon aloituksesta + Kolmonen oli niin pieni vielä. Saatiin kuitenkin imetyskin jatkumaan siihen saakka kuin itse halusin (1v) ja päiväkodissa sujui kaikki todella hyvin.

Nyt olisi ajatuksena palata töihin äitiysloman jälkeen, mies jää kotiin vauvan kanssa. Jos saisin lomautuslapun joulukuussa kun tuo aika koittaa, niin se olisi kyllä taloudellisesti parempi, saisin jatkaa kotona ansiosidonnaisella vauvan kanssa ja mies voisi olla töissä ja jättää isyyslomat vielä säästöön.
Mulla miestä parempi palkka, joten jos joutuu/haluaa hoitovapaata pitämään, on parempi miehen se hoitaa.
Ajatuksena yrittää pitää tämä vauva ainakin n. 2v kotihoidossa.
 
Olin suunnitellusti lapsen kanssa kotona melkein sen kolme vuotta. Oli tiedossa, etten omaan vakituiseen työhöni enää palaa, sekin oli tiedossa, että lapsi jää ainoaksi. Korona kruunasi kotonaolon siten, että sain lomautuslapun (->työkkäriin ja ansiosidonnaiselle).
Anyway, joulukuussa olin kiireapulaisena muutaman viikon ja helmikuussa löysin sitten määräaikaisen työn tämän vuoden loppuun.
Oli.Ihanaa.Päästä.Töihin.Piste.Nautin.
 
2 vuoden päästä ajattelin palata työelämään, kun hoitovapaa loppuu ja odotan sitä, mutta jännittää ihan hirveesti. Jotenkin kotona olo tekee araksi ja epävarmemmaksi ja siksi itselle työelämään paluu on tärkeää.
 
Olin palaamassa riemumielin takaisin töihin, mutta.

Kaupunki teki juniorista kunnon ” heittopussin”. Emme saaneet lasta yhteenkään haluamistamme paikoista. Hyväksyimme sitten kaupungin tarjoaman päiväkodin, mutta…
Lapsipa sitten sijoitetaan johonkin pahuksen jättiläisryhmään ( 16-17 lasta, joista puolet 3-4 vuotiaita) vaikka samassa päiväkodissa on myös pienten, alle 3-vuotiaiden ryhmä. Lapsi kuitenkin täyttää päiväkodin alkaessa vasta 1,5-vuotta. Kun tästä kysyin, päiväkodin johtaja lähes suuttui.

Siirtohakemus on vetämässä, ei päiväkodin, eikä tapaamamme kasvattajienkaan takia, vaan tuon pienelle lapselle liian suuren ryhmän takia. Satun tietämään, että muissa alueen päiväkodeissa ryhmät, myös isompien lasten ryhmät, ovat pienempiä.

Mies harkitsee osaviikkoista etätyötä, jotta lapsen ei tarvitse olla liian pitkiä aikoja ahtaassa päiväkodissa. Myös isovanhemmat ovat onneksi luvanneet auttaa.
 
Muokattu viimeksi:
Olin palaamassa riemumielin takaisin töihin, mutta.

Kaupunki teki juniorista kunnon ” heittopussin”. Emme saaneet lasta yhteenkään haluamistamme paikoista. Hyväksyimme sitten kaupungin tarjoaman päiväkodin, mutta…
Lapsipa sitten sijoitetaan johonkin pahuksen jättiläisryhmään ( 16-17 lasta, joista puolet 3-4 vuotiaita) vaikka samassa päiväkodissa on myös pienten, alle 3-vuotiaiden ryhmä. Lapsi kuitenkin täyttää päiväkodin alkaessa vasta 1,5-vuotta. Kun tästä kysyin, päiväkodin johtaja lähes suuttui.

Siirtohakemus on vetämässä, ei päiväkodin, eikä tapaamamme kasvattajienkaan takia, vaan tuon pienelle lapselle liian suuren ryhmän takia. Satun tietämään, että muissa alueen päiväkodeissa ryhmät, myös isompien lasten ryhmät, ovat pienempiä.

Mies harkitsee osaviikkoista etätyötä, jotta lapsen ei tarvitse olla liian pitkiä aikoja ahtaassa päiväkodissa. Myös isovanhemmat ovat onneksi luvanneet auttaa.

Onpa todella kurja tilanne sattunut teille.
Tsemppiä! :Heartbigred
 
Takaisin
Top