Milloin vauva oppii istumaan?

Esikko92

Vauhtiin päässyt keskustelija
Olen jotenkin ajatellut vauvojen oppivan istumaan puoli vuotiaana. Kai sen olen jostain lukenut. Palleroinen ei kuitenkaan istu likimainkaan ilman tukea. Minkä ikäisenä muiden vauvat on oppineet istumaan? Erityisesti haluaisin kuulla, onko kehitys edennyt tavallisesti, jos on oppinut myöhään istumaan. Palleroisella on ensi viikolla neuvola, jossa kysyn myös onko syytä huoleen.

Muistelen että meillä neuvolassa katsottiin puolen vuoden iässä, että lihaksisto alkaa olla sen verran kehittynyt, että voi istua jo syöttötuolissa. Pikkuhiljaa siitä sitten lähti vahvistumaan istuminen ja kuvien perusteella 7-8kk ikäisenä istuskeli itsekseen lattialla.

Eli 6kk ikäisenä kannatteli itseään esim istuessaan sylissä, mutta ei todellakaan voinut laittaa lattialle istumaan yksinään. Ja sama mielikuva myös kaikkien kavereiden lapsista 😊

Eli yhden lapsen vankalla kokemuksella epäilen että ei ole syytä huoleen 😉

Samoin minäkin luulin. Esikoinen alkoi istua syöttötuolissa n. 8-kuisena. Sitä ennen lössähti eteenpäin eikä jaksanut kunnolla kannatella itseään, joten neuvolasta sanottiin, ettei ollut vielä 6-7 kk:n ikäisenä valmis istumaan.

Itse oppi nousemaan istuma-asentoon ka istumaan suoralla selällä ilman tukea 9-10 kk:n ikäisenä.

Meillä lapset 1-3 oppivat istumaan kunnolla n.8kk iässä, siis niin että menivät itse istumaan ja myös pysyivät siinä kaatumatta. Syöttötuolia alettiin ottamaan käyttöön n.6-7kk iässä, mutta oli kyllä kunnolla tuettu. 6kk neuvolassa katsottu että olisi valmis syöttötuoliin.
Nelonen oppi jo 6kk ja myös syöttötuoli tuli 6kk iässä käyttöön.

Meillä esikoinen ja keskimmäinen ovat alkaneet istumaan hyvin tuettuna syöttötuolissa joskus 6-7kk iässä. Ekat kiinteät ollaan maisteltu sitteristä, kun ei olla 6kk neuvolassa saatu vielä lupaa istuttaa. Osasivat istua tukevasti ilman tukea n. 8kk iässä, esim. potalla. Neuvolakortteihin oon merkannut molemmille istumaan oppimisen 9kk kohdille eli silloin on itse oppinut meneen istumaan.

Meillä ei ees neuvolanterkka oo mitään istumisia kattellu enkä oo mitään lupia istumiseen kyselly 😅 omin silmin näin että n. 6 kk iässä alkoi pysyä sylissäkin "tukematta" istuma-asennossa, joten testasin pysyykö syöttötuolissa pehmusteen kanssa. Ja kun pysyi niin siirryttiin siihen syömään. Mut ei se 6 kk oo juu tosiaan mikään raja istumistaidolle eikä huolenaihetta, jos ei vielä silloin jaksa kannatella itseään syöttötuolissa. Jokainen kehittyy omaa tahtiaan, eiköhän se sieltä kuukauden parin kuluessa tule 😊

Olisko ollut n. 7kk kun alkoi istua sen verran tukevammin, että pystyi pitämään syöttötuolissa pidempään kuin pikkuhetken. En yrittänyt ns "istuttaa" ollenkaan, kun meidän neuvolaterkkari oli niin sitä vastaan. 🤔🙄 En siis kokeillut olisko pysynyt lattialla istuma-asennossa pystyssä. Omatoimisesti nousi lattialla istumaan ehkä joskus 9kk iässä. Mutta sitä ennen kyllä kiipesi jo keittiöjakkaraa pitkin pöydälle. 🤣 Eli lapset kehittyy omaa tahttiaan. Meillä kävi ylipäätään liikkumaan enemmän (mm. aktiivisempaa pyörimistä, ryömiminen) vasta puolenvuoden iässä, mutta siitä kun lähti liikkeelle niin sitten ei pidätellyt mikään, kun suunta oli "ylös, vielä ylemmäs, niin ylös kuin mahdollista!!" 🤣

Meillä kummankin lapsen 6kk neuvolassa katsottiin onko sen verran valmiuksia istua että voi olla vähän aikaa tuettuna syöttötuolissa. Olisiko jotain kaatumisheijastetta katsonut. Kumpikaan ei istunut siinä iässä. Ei siis sen ikäisen "tarvitse" osata istua. En ihan tarkkaan muista milloin nämä istuivat, mutta varmaan 2-3kk sisään siitä puolen vuoden iästä.

Meillä oppineet istumaan 8kk iässä. Neuvola ei mitenkään vihjannut, että olisi myöhään. Muistan esikoisen ajalta kun poika nousi seisomaan minua vasten 7-kuisena ja mietin, miten voi olla mahdollista, että hän nousee seisomaan tukea vasten, mutta ei istu.:Grinning Face:

Takaisin