Milloin tulevan isän pitää kertoa työnantajalleen?

Rilmariel

Vauhtiin päässyt keskustelija
Elomammat 2017
Olen yrittänyt etsiä tietoa vaikka mistä, mutta ei vain löydy. Jospa täällä olisi jolla kulla kokemusta?

Meillä on sellainen tilanne, että miehellä voi olla edessä työpaikan vaihto lähiaikoina, ja minulla on LA 14.8. Olen löytänyt kyllä tietoa siitä, että isyysvapaasta pitää ilmoittaa tiettyä aikaa etukäteen, mutta jos ei pidäkään isyysvapaata heti, niin voiko mies salata puolison raskauden työnantajalta siihen asti, että esimerkiksi koeaika olisi ohi? En tiedä kohtaavatko nuoret isät lainkaan samanlaisia vaikeuksia työnhaussa kuin äidit, jos raskaus on tiedossa työhaastattelussa/koeaikana. Haluaisimme luottaa siihen, ettei mies vauvan takia jäisi ilman toivomaansa työpaikkaa, kun työnantajalle voisi kertoa, että minä olen opiskelija, ja aion pitää välivuotta vauvan kanssa kotona. Eli kyse ei ole siitä, että miehelle olisi kovin todennäköisesti tulossa poissaoloja, joita haluttaisiin salailla.

Turvallisinta olisi tietysti pysyä samassa työpaikassa, mutta kun nykyinen on eri paikkakunnalla ja uusi olisi kaikin puolin parempi. :)

Ei siitä vauvan tulosta tarvii työnantajalle ilmoittaa. Työnantajalle kuuluu vaan ilmoittaa perhevapaiden pitämisestä 1-2 kk ennen ensimmäistä vapaapäivää riippuen vapaan pituudesta. Isyysvapaan voi pitää useassa jaksossa tai olla pitämättä.

Meillä syntyi lapsi ennen kuin mies oli aloittanut uudessa työpaikassaan ja mieheni piti isyysvapaan vasta lapsen ollessa puolitoistavuotias. Töissä hän oli ollut työpaikassaan vuoden ennen sitä. Eli onnistuu noinkin, eikä työnantajalla voi olla asiaan mukisemista (:

Meillä la 8.7. ja mies vaihto työpaikkaa n. Kk sitten. Haastattelussa erikseen kysy että mites kun kesälomia ei sitten ole kertyny ja haluais pitää sen 3vk lapsen synnyttyä niin työnantaja sano että hyvä että otti puheeks kun kesällä haluavat muutenki työntekijöiden pitävän lomat! Jopa vuokratyöfirman kautta tehty soppari vaihettiin 6kk sopimuksesta 4kk sopimukseen työnantajan toimesta jotta voivat nopeammin vakinaistaa :) että voi olla näinkin... Ja vaihto 10v vakipaikasta...

Takaisin