Milloin teillä on/oli ensimmäinen lääkärineuvola?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Alkoi mietityttää milloin ensimmäisen lääkärineuvolan nyt pitikään olla. Muistelisin että ensimmäistä odottaessa se olisi ollut ennen nt-ultraa. Nyt ei ole ollut puhettakaan vielä siitä ja ultra oli ja meni jo. Muutenkin kyllä kiinnostavaa, millaista vaihtelua tässä asiassa on. Eli, milloin teidän lääkärineuvola on tai oli?

1. rv 27 (2013)
2. rv 14 (2015)
3. rv 18 (2017)
Tokat ja vikat ollut rv 34-36 välillä

Mun mielestä tokaa odottaessa tuli ainakin hus alueella joku muutos tuohon ajankohtaan, eli oli aiemmin kuin ekasta. Mulle nuo aikaiset lääkäri neuvolat on ollut ihan turhia, kun ei siellä mitään ihmeellistä ole ollut mitä ei terveydenhoitajan kanssa olisi saanut käytyä läpi (ei sisätutkimusta tms.)

Ekasta en oikein muista. Olisikohan ollut vasta joskus rakenneuän aikoihin...? Eikun oli se vähän aiemmin, pitkittyneen pahoinvoinnin takia. Toisessa raskaudessa oli rv 8 ja sitten ihan loppuraskaudessa.

Mä oon miettinyt kans et miksi en oo saanu lääkäriä (vaikka vuodon takia oon soittanu 2 krt neuvolaan) ku tuntuu et toiset on taas saaneet ajan automaattisesti. Varmaan riippuu paikkakunnasta. Oon ite Turusta. Mut siis aika paljon heittoa jos jotkut ei oo käyny kertaakaan koko raskauden aikana ja toiset parikin kertaa.Yksityiselle ei ole varaa. Kysyn tätä varmasti seuraavassa neuvolassa.

Eka neuvolalääkäri oli sitten, kun lapsi oli jo syntynyt. Ja se oli vauvan lääkäriaika, ei äidin.

Oho, olin luullut että raskauden seurantaan kuuluu kaikilla lääkärineuvola jossain vaiheessa. Onpa paljon vaihtelua, kun toisilla ei ole lainkaan ja viikoissa on isoja eroavaisuuksia.

Esikoista odottaessa Husin alueella eka oli n. rv16, siellä tehtiin sisätutkimus. Nyt toista odottaessa Lahdessa eka oli rv9, siellä myös sisätutkimus sekä ultralla tarkistettiin viikot. Aika isoja eroja tuntuu olevan, en ymmärrä miksei tässä ole yhteistä linjaa kaikkialla.

Rv10 kävin ylimääräisessä ultrassa neuvolalääkärillä, kun huoletti ensikertalaisena vauvan vointi. :happy:

Hus alueella tosissaan kaksi lääkärin tapaamista. Eka oli keskiraskaudessa. Siinä ei oikein mitään erityistä - ultrattiin mutta ei oikein muuta.

toka näin viimeisellä kolmannella, jossa ultrattiin ha annettiin lapsen paino-arvio. Ei katsonut edes kohdunkaulaa, vaan sanoi että voi katsoa jos haluan mutta mielellään ei ronki yhtään enempää kuin on tarpeen. Ei sitten katsottu. Vähän yhtä tyhjän kansssa siis..

Kysyin tätä neuvolassa ja Turussa on kaksi lääkärineuvolaa. Ensimmäinen keskiraskauden aikana jolloin lääkäri kyselee myös psyykisestä voinnista (vai olikohan tää vain mun kohalla) ja toinen vk 33 muistaakseni tehdään synnytystapa-arvio.

Takaisin