Milloin teillä oli ekoja harjoitussupistuksia?

Vieras
Olen vähän paniikissa. Viikkoja on nyt hädintuskin 17, ja mulla menee vatsa välillä ihan oudon kovaksi. Kestää muutamasta sekunnista minuuttiin, ei satu mutta on epämukavaa.

Että, voiko nuo olla harjoitussupistuksia? Ei ole mitään hajua, miltä niiden pitäisi tuntua, mutta eikös niiden pitäisi alkaa vasta joskus viikoilta 20? Eihän tämä ole vaarallista?

milloin teillä muilla alkoi harjoitussupistukset? miltä ne tuntui? Olisin todella kiitollinen vastauksista!
 
Tästä toisesta alkoi rv 17-18, esikoisesta en muista.
Ne tuntuu juuri tuolta, koko vatsa menee ihan kovaksi hetkeksi :)
lääkärin mukaan toisilla vain on supistusherkempi kohtulihas, joka saattaa aiheuttaa kivuliaitakin harjoitussupistuksia ilman kohdunsuun kypsymistä.
Kannattaa silti mainita asiasta neuvolassa, niin voivat halutessaan tutkia kohdunsuun varmuuden vuoksi...
 
Esikoisesta alkoi jo rv 15 ja sen jälkeen niitä tulikin säännöllisesti loppuun asti. Kipeitä tosin vasta sitten lähempänä LA:a.
Tällä toiselle kierroksella ekat tais tulla rv 17, mutta vasta paljon myöhemmin alkoi tulla säännöllisesti, vasta muutamia viikkoja sitten (huomenna alkaa rv 27).

Ja juu, kohtu kovettuu joksikin aikaa ja se tuntuu vähän puristavalta, saattaa olla myös jonkin sortin paineen tunnetta samalla. Mulla on tässä rv 25-> alkanut tuntua siltä kuin joku nykis vyötäröllä (ei selässä kylläkään) vyötä tiukalle, joillakin se tuntuu siltä jo aiemminkin ja voi tuntua siis myös selän puolella.

Harkkarit on ihan normaaleja. Kohtu on lihas, joka harjoittelee ja voimistaa itseään niillä supistuksilla synnytystä varten.=) Meille sanottiin perhevalmennuksessa viimeksi, että monesti niillä, joilla on paljon harkkareita raskausaikana, avatumisvaihe on lyhyempi ja nopeampi, mutta ei ainakaan mulla ollu (kesti 24h).;) heh...
 
Mulla esikosta alko harkka supparit siin rv15-16 en nyt muista tarkalleen et millon, toisesta samoihin aikoihin ku ekasta ja kolmannesta sit kans joskus rv 17 (jos nyt oikeen muistan) tässä raskaudessa alko rv 15 ja niitä nyt on säännöllisesti jatkunu, pari kipeempää on tullu mut ei onneksi viel silleen että tää haluais pois nyt siis rv 28+2, parin viikon päästä onneksi neuvola nii tietää sit onko noi supistukset saanu alakerrassa jotain aikaseksi..
 
Harjoitussupistukset alkoi joskus n.20 viikolla, niitä oli harvakseltaan, ehkä niitä jälkeenpäin mietittyäni oli jo ollut aikaisemminkin, mutta en tullut kiinnittäneeksi niihin huomiota. Jokaisella odottajalla ne tietysti vaikuttaa yksilöllisesti ja ne on ihan normaaleja raskauteen kuuluvia. Minulla tosin on käynyt niin, että viikosta 24 jouduin sairaslomalle harjoitussupistusten vuoksi, koska niitä tuli jo paikallaan ollessa yhtenä päivänä jatkuvasti ja työni on kuitenkin melko fyysistä. Sitten viikolla 26 sairaslomaa jatkettiin äitiysloman alkuun asti, koska kohdunkaula oli lyhentynyt ja supistelua oli edelleen levosta huolimatta. Eli nyt loppuraskauden ajan olen vuodelevossa. Sain myös supistuksia ehkäisevän lääkityksen.

Ja ne tosiaan tuntuu siltä että vatsa on kova ja tuntuu kiristävältä kokonaan.

En nyt tällä halua säikytellä mutta on siis hyvä niistä kertoa neuvolassa, jotta niihin huomataan reagoida jos ne alkavat alakerrassa aiheuttaa muutoksia. Tiedän myös odottajia joilla on harjoitussupistuksia ollut paljonkin, mutta ne eivät ole kuitenkaan alkaneet pehmittää paikkoja.
 
Esikoista odotan ja ensimmäisen ennakoivat supparit alko viikolla 17 ja siitä on sitten tasaseen tahtiin tullu ja menny. Ite en niistä välittäny yhtään, osa kavereista kylläkin rupes panikoimaan että ei missään nimessä kuulu vielä supistella ja että keskenmenon vaara ja muuta vastaavaa. Menin varmuudeksi lääkäriin, kaikki oli vallan mainiosti, kohdunkaulaa reippaasti jäljellä ja kohdunsuukin kiinteä, hiukan sormelle auki ja siitä asti ollut sama tilanne tähän päivään asti ja la on 3 viikon päästä. Kuuluvat siis normaaliin raskauteen ja kunhan eivät ole kivuliaita niin ei tarvi panikoida yhtään. :)
 
Ne oli jotain viikolla 18,kun ne alkoi.Sen jälkeen niitä tuli koko loppu raskauden ajan ja vasta viikolla 41+1 alkoi kunnon supistukset !!!!
 
Ne oli jotain viikolla 18,kun ne alkoi.Sen jälkeen niitä tuli koko loppu raskauden ajan ja vasta viikolla 41+1 alkoi kunnon supistukset !!!!
 
Takaisin
Top