Milloin otatte talvivaatteet käyttöön?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja 7kk vauvan äiti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
7

7kk vauvan äiti

Vieras
Tuossapa se kysymys tulikin. Eli missä vaiheessa suurinpiirtein kannattaa ottaa talvivaatteet käyttöön? Vauva on nyt 7kk, joten ekaa kertaa joutuu näitä pohtimaan... Vinkkejä?

Itse oon ny jo alkanu muksulle laittamaan noita välikausivaatteita päälle eli että on tuulta estävää suojaakin vaatteissa. Päivälämpötilojen alentuessa pikku hiljaa niin varmaan alkuun laitan välikausihaalarin alle lisäkerrosta vaatteita ennen kuin talvivaatteisiin siirtyy sitten. Talvivaatteita alan katsoa sään mukaan sit kun päivät alkaa olla alle 5asteen. Testaamalla sen tietää, että mikä on lapselle hyvä vaatemäärä. Kerrospukeutuminen niin voi tarvittaessa kerroksen ottaa esim välistä pois. Itse oon jo esikoisen kanssa yhden syksyn ja talven ollut, mutta edelleen hiukan hakusessa, mutta mieluummin laitan liikaa ku liian vähän :)

Samaa tässä mietin, vaikka yksi talvi on jo takana. Viime talvi meni äitiyspakkauksen vaatteilla, syksyllä kevyttoppapuvulla ja talvemmalla haalarilla. Kovilla keleillä ei ulos mentykään.

Kerrospukeutumisen koen nykyään vähän hankalaksi, kun päiväkodista lapsi tulee milloin mitäkin päällään kotiin ( esim. tänään oli t- paita kuoripuvun alla ). Kertaakaan eivät ole pukeneet tytölle fleece-vaatteita väliin, vaikka ne olen hoitoon tuonut.

Villaa ei meillä käytetä, kun saan itse villavaatteiden käsittelystä allergiaa.

Tää onkin hyvä ketju. Tuntuu että näin esikoisen kanssa olis kiva kun joku kertois päivittäin mitä pukea vauvalle :grin

Musta tuntuu että puen pojalle liikaa tai liian vähän päälle :o Ikää pojalla reilu 1v. Muistan jossain nähneeni "luettelon" jossa kuvia ja lämpötilalukemia, ohje siis mitä pukea missäkin asteissa :D Tietty sit lapsikohtaisesti, meidän poika hikoaa kamalasti niin villa ja fleece on poissuljettu lämpökerroksena, täytyy olla merinovillaa tai muuta tosi hengittävää. Sormet ja varpaat hänellä taas tosi kylmät et saa olla kunnon tumput ja hanskat.

Meillä varmaan mennään aika pitkälle syksyyn vk-haalarilla, lisäilen vaan paksumpaa alle :) mitään kevytpukua en esikolle (2vee) oo hommannu, en oo kokenu tarpeelliseksi. Viime syksynä en muista enää miten alettiin toppahaalaria laittaan päälle :D varmaan kun miinusasteita on ollut 5<..

Itse luotan sormilämpömittariin. Laita muksulle valikoimaa kerroksittain ja seuraa niskasta lämpötiloja ja sen mukaan lisää tai vähentää. Aluksi ehkä työlästä mutta tosi äkkiä oppii oman lapsen tarpeet! Meillä todellinen kuumakalle ja välillä hirvittää kuinka vähillä vaatteilla tulee toimeen. Päiväkodissa osaavat onneksi täällä pukea oikein kunhan vaan repusta löytyy valikoimaa.

Sään mukaan ja lapsen mukaan. Meillä on molemmat lapset kuumaverisiä joten ihan kamalasti en tuppaa päälle. Tärkeää on pysyä kuivana, jos on yhtään märkää viileämmällä säällä. Kesähelteillä ei tienkään tarvitse märästä huolia. ;) Tietenkin sekin pitää ottaa huomioon, että liikkuva lapsi pysyy eri tavalla lämpimänä kuin se makoileva vauva (tai seisoskeleva aikuinen!). Moni myös muistaa kyllä korostaa ettei vauvan ja pienen lapsen lämmönsäätely toimi kuten aikuisen (tai isomman lapsen) ja vauva kylmettyy helpommin. Se on toki totta, mutta se pätee myös toiseen suuntaan eli vauvat eivät myöskään osaa viilentää itseään samalla tavalla hikoilemalla kuin aikuiset. Ei siis myöskään liikaa päälle! :)

Takaisin