Milloin lapsi oppi yökuivaksi?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Minkä ikäisenä lapsi oppi yökuivaksi?

4v tarvitsee vielä yövaippaa. Joka toinen aamu tai useamminkin vaippa on märkä. Harvoin herää yöllä potalle.
 
4v 9kk poika on ollut yökuiva melkein siitä lähtien, kun oppi muutenkin kuivaksi. Jonkin aikaa pidettiin yövaippaa, mutta ilman sitäkin on oltu jo melkein 2 vuotta. Aniharvoin on pissa tullut yöllä, ehkä 4-5krt kahden vuoden aikana. Joskus herää käymään pissalla.
 
Esikoinen taisi olla 3,5v kun otettiin yövaippa pois, oli monta kuukautta jo pysynyt yöt kuivana, mutta pidettiin vähän turhankin pitkään varmuuden vuoksi.
Toka oli 2,5v, samalla kun tuli kokonaan kunnolla päiväkuivaksi.
Kolmonen nyt reilu 3v, eikä vielä edes harkinnassa ottaa yövaippaa pois kun ihan joka aamu on märkä, eikä ole kertaakaan mennyt yöllä itse vessaan.
 
meillä päivävaippa jäi pois 2v8kk, mutta vielä varmuudeksi käytetään yövaippaa (täyttää pian 3v). useimmiten on aamulla kuiva tai herää vessaan joskus kuuden aikaan, mutta välillä vielä lirahtaa vaippaankin niin ei oo jaksettu kiirehtiä.
 
Meillä ollaan varmaankin nyt menossa hyvää vauhtia kohti yökuivuuttakin. Päiväkuiva poika on ollut varmaan puolisen vuotta, sitä ennenkin jo vaihtelevalla menestyksellä. Poika on kohta 3v 5kk, ja vaikka tässä on nyt vasta parisen viikkoa ollut vaippa aamuisin kuiva, niin en vielä iloitse täydestä yökuivuudesta :) Poika itse haluaa vaipan illalla, enkä ole edes ehdottanut, että nukkuisi ilman. Päiväunet nukkuu päiväkodissa ilman vaippaa. Parina aamuna on tainnut olla joku pikkuliri vaipassa, ja poika on käynyt aamuisin itsenäisesti aamupissalla. Aiemminkin on ollut lyhyitä kausia, että vaippa on ollut aamuisin kuiva, mutta sitten on taas mennyt pitkiä aikoja, että vaippa on ollut täysin märkä pullero aamuisin. Olen vain kehunut poikaa, jos vaippa on aamulla kuiva. En ole reagoinut pissavaippaan mitenkään. En tiedä, onko kehumisesta mitään apua. En ole yökuivuudesta stressannut mitenkään, olen luottanut ja luotan edelleen, että se tulee sitten kun on tullakseen.
 
Meillä oppi päiväkuivaksi 2-vuotiaana, synttäreiden jälkeen ei oo ollut päivällä vaippaa. Ja yökuiva tuntuu nyt olevan 2v3kk. Tammikuun ajan on ollut vaippa kuivana yön jäljiltä ja jätettiin se vaippa kokonaan pois pariviikkoa sitten [emoji2] Kuivia öitä oli jo joulukuussa melkein kaikki.
 
Vaihteluväli on todella hurja, jotkut ovat yökuivia vasta kouluikäisenä.

Meillä esikoiselta jäi päivävaippa pois 2,5 vuotiaana (ekan kerran jo alle 2 vuotiaana, mutta elämä tuli väliin ja päivisin pidettiinkin vaippaa vielä puoli vuotta lisää), mutta hän oli yökuiva vasta 5,5 vuotiaana. Joskus jopa heräsi yöllä pissalle. mutta tuo oli hyvin epäsäännöllistä. Hän kanssaan opeteltiin potalla oloa alle 2 vuotiaana, luettiin pottakirjoja, harjoiteltiin ilman vaippaa kotona alle 2 vuoden iässä. Yökastelussa tärkeimpiä tekijöitä ovat hermoston kehitys, unen laatu ja virtsarakon koko. Näihin asioihin ei oikein voi vaikuttaa. Esikoinen nukkuu todella sikeästi, mikä vaikutti yövaipan käyttöön. Lopulta otettiin yövaippa pois ja me aloimme herättämään tyttöä keskellä yötä pissalle. Tätä jatkui reilun viikon verran ja sillä tavalla meillä loppui esikoisen yövaipan käyttö.

Kuopus taas meni ihan eri kaavan mukaan. Häntä ei potta kiinnostanut yhtään. Ei halunnut istua siinä, ei halunnut lukea aiheesta satuja ja päiväkodissakin sanoivat, että ei tykkää mennä potalle. Poika kun alkoi olla 3 vuotta, niin minä itse olin jo ihan kypsä vaippoihin ja olisinkin halunnut niistä eroon jo paljon aiemmin. Juuri vähän vajaa 3 vuotiaana loppui sitten yökastelu ihan itsestään. Hän ei vain enää pissannut yön aikana. Parin viikon sisään siitä poika alkoi mennä myös itsenäisesti potalle päivisin ihan omasta halustaan. Vaippojen käyttö loppui hänen kohdallaan ihan yhtäkkiä eikä siitä ollut minkäänlaisia viitteitä muutamaan viikkoa aikaisemmin. Piti antaa loput vaippapaketit naapuriin, kun jäi sitten käyttämättä.

Meidän lapsilla ei taida olla kaikkein yleisimmät vaippatarinat; Toinen käyttää yövaippaa vuosia päivävaipan poisjäännin jälkeen ja toinen lopettaa yökastelun ensimmäisenä.
 
Tähän vanhaan ketjuun vinkkejä kyselelmään: 3v poika on aika lailla päiväkuiva, mutta yövaippa aamulla märkä. Nyt hän protestoi TODELLA voimakkaasti vaipan laittoi illalla, se pitäö oikeastaan pakottaa päälle. Yhtään kertaa ei ole aamulla vaippa kuiva ollut, joten aika varmasti olisi sänky yöllä märkä.

Onko mitään vinkkejä? Yökuivuutta ei taida oikein pystyä opettamaankaan....?
 
Yökuivuus tulee hermoston kypsymisen myötä. En nyt tiedä onko siihen mitään vippaskonsteja joilla koittaa nopeuttaa oppimista. @_kirahvi , tulee lähinnä mieleen et koita pissattaa just ennen unille menoa, tarjoa vain vähän vettä nukutusvaiheessa ja yöllä, ja aamulla herätä lapsi ja vie välittömästi pissalle. Aamupissa tulee usein pian heräämisen jälkeen. Yökastelun takana voi olla myös katkonainen uni, pissa tulee kun uni kevenee. Flunssille nyt ei mahda mitään. Nukkumistaidot paranevat kyllä ajan kanssa.

Tuo et 3-vee vielä tarvii yövaippaa ei ole mikään outous. Minulla poika oppi yökuivaksi vähän ennen 4-vuotissynttäriään, tytöt vähän aikaisemmin. 3-vuotias poikani nyt ei ole yökuiva, enkä sitä häneltä vielä odotakaan. Hiljaa hyvää tulee.
 
Yökuivuus tulee hermoston kypsymisen myötä. En nyt tiedä onko siihen mitään vippaskonsteja joilla koittaa nopeuttaa oppimista. @_kirahvi , tulee lähinnä mieleen et koita pissattaa just ennen unille menoa, tarjoa vain vähän vettä nukutusvaiheessa ja yöllä, ja aamulla herätä lapsi ja vie välittömästi pissalle. Aamupissa tulee usein pian heräämisen jälkeen. Yökastelun takana voi olla myös katkonainen uni, pissa tulee kun uni kevenee. Flunssille nyt ei mahda mitään. Nukkumistaidot paranevat kyllä ajan kanssa.

Tuo et 3-vee vielä tarvii yövaippaa ei ole mikään outous. Minulla poika oppi yökuivaksi vähän ennen 4-vuotissynttäriään, tytöt vähän aikaisemmin. 3-vuotias poikani nyt ei ole yökuiva, enkä sitä häneltä vielä odotakaan. Hiljaa hyvää tulee.
Joo, näin olen tämän ymmärtänytkin eikä mikään kiire sinänsä ole. Tuo yövaipan päälle laitto on vaan tuskaista tappelua kun poika on sitä mieltä ettei sitä halua ja pistää kiukulla vastaan...:-O
 
Itse varmaan suojaisin sängyn oikein kunnolla ja katsoisin tuleeko pissat sänkyyn. Kyllä lapsi varmaan siinä vaiheessa itsekin sitten tajuaa, että vaippaa vielä tarvitsee, jos herää pissalammikosta. Hyvällä tuurilla hän osaa olla pissaamatta ja voitte luopua vaipasta.
 
Takaisin
Top