Milloin lapsi oppi kirjaimet?

Esikoinen oppi vähän ennen 3v tunnistamaan kirjaimet ja lukemaan 4v. Tässä varmasti auttoi se että lempileluna oli pienenä nuppi aakkospalapeli ja tykkäsi paljonkin leikkiä sillä ja kysyä aina mikä kirjain ja yhdistää palan alla oleva kuva kirjaimeen.
Toinen lapsi nyt 4,5v ja ihan kaikkia kirjaimia ei välttämättä vielä aina tunnista, eikä myöskään ihan kohta 3v lapsi tunnista kovinkaan montaa kirjainta.
 
Kaikki lapset ovat olleet kiinnostuneita kirjaimista jo varhain, 2-vuotiaana ovat tunnistaneet kirjaimet. Esikoinen oppi kirjoittamaan ja lukemaan 4-vuotiaana, keskimmäinen oli myös 4-vuotias, mutta juuri täyttämässä viisi. Molemmat oppivat ensin kirjoittamaan. Kuopus ei vielä lue, vaikka tuntee kirjaimet, kirjoittaa kyllä tietokoneella jonkun verran.

Veikkaan, että innostusta on vauhdittanut se, että olen lukenut lapsille paljon ja monipuolisesti kirjallisuutta.
 
Meillä nyt vähän reilut 3v ei vielä osaa kaikkia kirjaimia, mutta suuren osan jo kuitenkin. Välillä harjoitellaan hänen ehdoillaan, kun kiinnostusta on. Luen hänelle paljon, olen koko ajan lukenut, se varmaan auttaa asiaa. Joskus on oikein sellainen kausi, että kirjaimet ja teksti kiinnostaa poikaa paljon, käytän ne hetket sitten hyväksi ja silloin opetellaan niitä kirjaimia enemmänkin :) Saa nähdä, milloin oppii tunnistamaan oikeasti kaikki kirjaimet.
 
1-vuotias. Tykkäsi pelata ekapeliä, joten osasi tunnistaa ja nimetä kirjaimet jo yksivuotiaana. Olin hämmästynyt, koska lapsi ei osannut samoja äänteitä sanoissa, ei lähimainkaan, mutta yksittäisissä kirjaimissa osasi. Kaksivuotiaana osasi myös nimetä numerot. Nyt nelivuotiaana osaa lukea numerot miljoonaan asti. Kyseli muutama päivä sitten, että miksi kutsutaan tuhatta miljardia, ja kun en osannut vastata, totesi vaari sivusta, että tuota isompia numeroita harvemmin tulee elämän aikana vastaan, joten isompia sanoja ei tarvitsekaan opetella.

Meillä ei lueta juuri lainkaan, koska en vain jaksa pikkulasten kirjoja. Nyt nelivuotiaalle voi jo pikkuhiljaa alkaa lukea hyviäkin kirjoja.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top