Milloin lapselta lähti ensimmäinen hammas?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Meillä eletään jännittäviä aikoja, kun tyttäreltä lähti ensimmäiset hampaat! (Vastahan ne ekat hampaat kasvoivat suuhun!) Äiti on vähän haikea mutta myös ylpeä. :happy:

Mutta milloin lapsilta yleensä lähtee ensimmäinen hammas? Olin tosi yllättynyt, että vajaa viisivuotiaan hampaat alkoivat jo heilua. Itse muistelen, että omat hampaat alkoivat heilua juuri koulun alun kynnyksellä. Ja muistan oikein hyvin, että hammasrakoa kutsuttiin koulunportiksi. o_O

Milloin teidän lapsilla on lähtenyt eka hammas? Entä muistatteko milloin itsellänne on lähteneet ensimmäiset hampaat?

Omiltani on lähtenyt molemmilta eskari-ikäisinä (6v.). Kun eka on lähtenyt niin sitten alkaakin heilumaan useampi :-D
Olisinkohan itsekkin ollut 6-7v kun lähti eka :-)

Miulla lähti ensimmäinen hammas jo 4-vuotiaana. Toisella tai kolmannella luokalla ollessani lähti viimeinen hammas suklaata syödessä koulumatkalla :D
Myös veljelläni lähti 4-vuotiaana ekat hampaat.. Mutta muistan kyllä kuinka olin eskarissa kun eräällä kaverilla lähti vasta eka hammas siellä :)

Multa lähti eka hammas 6-vuotiaana kun purin pikkuveikkaa, se jäi sen paitaan törröttämään :D

Serkulta oli lähtenyt ensimmäinen jo 3-vuotiaana, että on ilmeisesti kovin yksilöllistä :)

Minultakin lähti ensimmäiset hampaat ala-asteella. Kaunis näky, kun neljä hammasta läks kerta rysäyksellä (not). Pojalta lähti n. 5,5v eka hammas. On vieläkin tallessa :D

No onpa paljon eroa hampaanlähtöiässä! Ei siis meidänkään tytön hammas lähtenyt omituiseen aikaan. :p

Paitsi että hampaan kanssa kävi sellainen kommellus, että ensimmäinen hammas heilui ja heilui ja putosi lopuksi ihan tytön huomaamatta! Ja sitten tuli itku, kun hammasta ei löytynyt mistään ja huoli, ettei hammaskeiju tuokaan palkkiota hampaasta. Onneksi hammaskeiju silti muisti tuoda tyynyn alle kolikon. :angelic: Mutta tyttö dramaattisesti syytti mua siitä, etten kertonut kuinka pelottavaa hampaiden lähteminen on... :hilarious:

Takaisin