Olen kyllä sitä mieltä että liikunnan opettajilla pitäisi olla paljon vapautta suunnitella opetus paikallisten resurssien mukaisesti. Eihän se nyt niin voi mennä että kaikilla on sama määrä hiihtoa ja luistelua, vaikka kaudet ovat ihan eri mittaiset eri puolilla maata. Ja toisaalta hyödyntää seudun tarjontaa. Minulla vähän liikkumisen intoa katosi pallon/kiekon perässä juoksemiseen/luistelemiseen. En minä niitä sääntöjä muista edelleenkään, opettajan mieliksi sohin menemään. Minun lajini ovat olleet ihan jossain muualla, ja ne löytyivät vasta aikuisempana kun sai aikaa itse miettiä ja etsiä.
Mutta takaisin kasvatukseen ja edellisen pureskeluun, ehkäpä vanhempienkin rooli tässä on antaa maistiaisia ja mahdollisuuksia eri lajeista? Kyllä se lapsi sitten osoittaa kiinnostuksensa, ja häntä voi ohjata siihen suuntaan minne kiinnostus vie. Ja perinnöllisyys on siitä hauska juttu, että lapset saattavat kiinnostua samoista lajeista kuin vanhempansa, jos on vähänkin tuuria matkassa. Mikäpä sen mukavampaa siis jos kaikilta löytyy motivaatiota.