Milloin kerroitte..?

runoponi

Oman äänensä löytänyt
Omia vanhempia ja ihan lähimpiä ystäviä lukuunottamatta ei olla vielä raskaudesta hiiskuttu, nyt menossa 12+3..

Milloin olette isommin kertoneet raskaudesta..?

Meillä pitkä lapsettomuushistoria niin ollaan kaikessa oltu tosi varovaisia, myös tässä asiassa..

Tämä on varmaan nyt tupla- tai tripla-aloitus, mutta äkkiseltään en löytänyt tästä ketjua..
 
Me kerrottiin ensimmäisestä lähimmille noihin aikoihin, ultran jälkeen. Sitten muille kun maha alkoi olla ilmiselvä, joskus puolenvälin kummallakin puolen.
Itse en välitä henkilökohtaisesta huomiosta ja koin, että raskaudesta kertominen aiheuttaa esim töissä huomion saamista. Siksi kerroin esihenkilöä lukuunottamatta aika myöhään.

En ole missään sellaisessa somessa, jossa raskauden voi jotenkin ”julkistaa”, joten kerrottiin aina yksitellen eri tahoille.
 
Tässä toisessa raskaudessa, jota edelsi kaksi km:ää, kerrottiin vanhemmille ja sisaruksille rv14 tienoilla, NIPTin ja ultran jälkeen, kun siihen sattui joulu sopivasti. Ystäville alettiin kertoa sitä mukaa kun heitä näki, rv16 alkaen. Töissä kerroin esihenkilölle samoihin aikoihin, ja muille työntekijöille rv22, koska silloin nähtiin kasvotusten (tehdään normaalisti etätöitä). Jos olisin voinut olla kertomatta, niin olisin mieluusti jättänyt myöhemmälle. Meillä on vielä aika paljon tuttavia, jotka eivät tiedä ollenkaan, koska ei asuta Suomessa ja ei olla siis heitä tavattu. Heille on tarkoitus kertoa syntymän jälkeen.
 
Esikoisen raskaudesta kerroin ekan ultran jälkeen. Tuntui sopivalta, kun oli päässyt kurkkaamaan vauvaa ja tiesi kaiken olevan hyvin (siinä määrin kuin ultran perusteella tietää). Keskenmenotkin silloin verrattain harvimaisempia kuin alkuraskaudesta. Kuopuksesta kerroinkin jo aiemmin, en enää ihan muista millä viikoilla.
 
Me ollaan kerrottu heti plussatestistä kaikissa raskauksissa niille kenelle oltiin puhuttu myös hoidoista ja joille oltaisiin haluttu kertoa ja myös kerrottiin keskenmenosta. Eli käytännössä siis molempien perheille ja monelle ystävälle myös. Töissä oon kertonu joskus nt-ultran ja rakenneultran välillä. Mitään yleistä tiedotusta ei olla koskaan tehty esim. Somessa.
 
Oon kertonut jo omalle perheelle ja puolison perheelle varhaisultran jälkeen. Parhaalle ystävälleni kerroin heti plussauksen jälkeen ja oisko mun sisko ja puolison isosisko saanut tietää jo ennen varhaisultraa 😇 töissä tietää kaks työkaveria ja lähiesimies. Muuten ajattelin kertoa vasta eka ultran jälkeen tai myöhemmin 😄
 
Esikoisesta kerrottiin perheille noin rv 14 muistaakseni, pari viikkoa nt-ultran jälkeen. Ystäville yksitellen samoihin aikoihin. Toisesta appivanhemmat sai tietää jo varmaan rv 8-10 paikkeilla kun kysyttiin hoitopaikkaa esikoiselle ultran ajaksi. Mun lapsuudenperheelle sit ultran jälkeen. Tällä kertaa kerroin vauvan tulosta omassa somessakin, kun ei kavereita enää näe ikinä livenä, joskus rv 27 varmaan kun oli masua näkyvillä kuvaamisen verran ja luottavainen olo raskaudessa muutenkin.
 
Mulla on ihan alkuviikot menossa, ilmeisesti vasta 4+3 ehkä, en ihan tiedä 😅 Mutta aion kertoa omille vanhemmille kesäkuussa kun tulevat kylään ja haluan päästä kasvotusten yllättämään 😊 Heistä tulee tämän myötä myös isovanhemmat, joten senkin takia tärkeää minulle 🩷 Ja haluaisin pystyä kertomaan ensin omille vanhemmille ja sen jälkeen vasta appivanhemmille, mutta saa nähdä onnistuuko pitämään salassa siihen asti, kun tuppaa olemaan niin kaameaa turvotusta että näyttää kuin oisi jo paaaljon pidemmällä 😂 Appivanhemmat asuu naapurissa niin heitä tulee nähtyä melkein joka päivä, omani asuvat toisessa päässä Suomea 🙈
 
Takaisin
Top