Milloin ja miten olette aloittaneet pottailun?

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Haluaisin kuulla teiltä kokemuksia minkä ikäisenä lapsenne on aloittanut pottailun ja millä tavoin?
Olen huomannut, että tässäkin asiassa on niin monta erilaista tapaa ja itse olen alkanut miettimään, että milloin me aloitetaan tytön kanssa pottaan tutustuminen ja millä tavoin. Jotkun kun tuttavapiiristäni ovat aloittaneet pottailun lapsen ollessa reippaasti alle vuoden ikäinen ja jotkut ovat aloittaneet, vasta kun lasta on alkanut kiinnostamaan pottailu eli n.1,5-2 vuoden ikäisenä ja silloin lapsi on tyyliin itse mennyt potalle istumaan..
 
Meillä pottailtiin alle 1v iässä. Olisiko joskus 9-10kk iässä käyty paljonkin ja käytännössä kaikki kakat ja osa pissoistakin tuli pottaan. Jokunen kk mentiin näin ja sitten tuli vaihe, kun ei suostuttu istumaan enää ollenkaan.. :/ nyt potat odottavat jonkun aikaa ja kokeillaan sitten uudestaan. Tytöt ovat nyt 1v5kk.
 
Vähän alle vuoden iässä meilläkin.. lapsen mielenkiinnon mukaan. Esikoinen oppi kuivaksi todella nopeasti ja helposti. Ja 2v synttäreille oli jo täysin päiväkuiva. Meillä oli kannustimena semmoinen tarrataulu, johon sai aina laittaa tarran kun tuli pottaan jotain. Se selkeästi motivoi häntä :) ja ihme kyllä, vahinkojakaan ei sattunut! :eek:
Tokan kanssa ei ollut niin helppoa. Vahinkoja sattui vielä 4v synttäreidenkin jälkeen. Ja suunnilleen päiväkuivaksi oppi n.3vuotiaana..
 
Meillä on yritetty jo suunnilleen vuosi, eikä mitään edistystä. Potalle - tai siis pöntölle - kyllä mennään edelleen innokkaasti, mutta kaikki asioinnit tulevat vaippaan.

Yritettiin käyttää pelkkiä pikkuhousujakin, mistä kyllä innostui kovasti, kunnes tuli useamman kerran pissat lattialle. Sen jälkeen on vaatinut taas vaipat. Tyttö kyllä tajuaa esim. isomman hädän, mutta ei suostu lähtemään vessaan ajoissa.

Ikävintähän tässä on, että päiväkoti on alkanut painostaa meitä luopumaan vaipoista vaikka sitten väkisin.
Samoin anoppi on alkanut arvostella, kun serkut olivat päiväkuivia jo alle 2-vuotiaina.
 
Meillä ruvettiin harjoitteleen siinä noin vuoden iässä. Nelisen kuukautta meni niin, että sattumalta saattoi ehkä kolmet pissat koko aikana osua pottaan, mutta nyt on kuukauden verran mennyt niin, että kun mennään potalle, niin hoksaa aina pissata, jos on pissaa tullakseen :) Toki vielä tulee vaippaankin, mutta tietenkin vähemmän niitä jo kuluu. Mutta ihan rauhassa edeten mentiin ja jos ei potalle halua, niin ei tarvitse mennä.
 
Lya: Onpas todella tympeä anoppi sinulla, kun hän on alkanut arvostella tuollatavoin. Aina täytyisi muistaa se, että jokainen lapsi on yksilö ja kaikki eivät opi samaan aikaan asioita ja sitäpaitsi on täysin normaalia, että vaipat on käytössä vielä 2-vuotiaalla ja myös sitä vanhemmallakin. Ja tuo päiväkodin touhu ihmetyttää myös, sillä eihän se lapsi väkisin opi kuivaksi, vaan se tarvitsee sen oman ajan ja halun siihen asiaan. Luulisi heidän tosiaan tietävän siellä päiväkodissa jo ihan heidän oman ammattinsakin puolesta, ettei tuommoinen väkisin yrittäminen ole lapselle hyväksi, sillä eihän kukaan esim. väkisin syötä siellä lasta jne..

Hellis: Teillähän on hyvällä malliillaan tuo pottailu. :happy: Ja tuo kuulostaa kyllä kuulostaa oikein hyvältä, kun kerroit, ettei potalle tarivtse mennä jos ei halua. Meillä on vuoden ikäinen tyttö, mutta häntä ei pottailu kiinnosta, eikä hän siinä tykkää istua, joten olen ajatellut niin ,etten häntä väkisin siinä ala pitämään, vaan ehkä me tutustutaan pottaan pikkuhiljaa ja kokeillaan hetken päästä taas pottailua.
 
Meillä ollaan ihan jumissa asian kanssa ja kaikki maailman vinkit olis tervetulleita!

Kolme tyttöä, juuri 3v täyttänyt esikoinen, 2v keskimmäinen ja 2kk kuopus. Välillä oltiin esikoisen kanssa jo hienosti kuivana koko päivän, nyt ei suostu potalle/pöntölle edes istumaan kun satunnaisesti silloin tällöin.. Lahjonta ei riitä, kaikki kokeiltu. Tunnistaa kyllä molemmat hädät ja sanookin kun on tulossa, mutta potalle ei istu. [emoji17] vieläkö noin "ison" lapsen kanssa voi vaan odottaa kypsempää aikaa? Mä niin toivoin että olisivat jättäneet vaipat jo ennen kuopuksen syntymää..
 
Meillä molempien lasten kohdalla pottailut on aloitettu n. 11kk iässä. Aluksi niin että kun itse kävin vessassa laitoin lapsen samalla potalle istumaan (baby Björn korkeampi malli, meidän lapsille hyvä istuma asento).
Esikoinen tuli päiväkuivaksi n.2v iässä kunnes syntyi pojan ollessa 2v2kk pikkusisko, niin mun väsymyksestä johtuen poika lipsahti pitämään vaippoja myös päivällä silloin tällöin. Kunnes isäntä sitten puuttui siihen ja sanoi että vaippoja ei tarvitse päivällä pitää ja muutaman päivän kiikuttaa jälkeen pojasta tuli taas päiväkuiva. Tämä jakso kesti max. 1kk. Poika nyt 3v3kk ja edelleen yövaippa käytössä. Oon miettiny et pitäis ottaa yöks kestovaipat käyttöön hälle.

Nyt tytön kohdalla sitten jossain välin päivää kun oon huomannu että tällä on kuiva vaippa niin oon vieny sen kiireenvilkkaa potalle ja yleensä heti tehny pissat. Tai kakat. Ja aamuin illoin typy istuu potalla ja pesee hampaat siinä.
Niin ja tietenkin imetyksen jälkeen meillä on usein tullu pissat
 
Esikoista alettiin pottailuttaan noin kaks vuotiaana. Meillä potta on ollut olohuoneessa ja on saanut itse tutustua siihen rauhassa. On annettu vähän niin kuin omalla painollaan mennä. Takapakkia on aina välillä tullut, mut nyt 2,5v poika on päiväkuiva. Päikkäreillä välillä toki sattuu vahinkoja, mutta pääasiassa on täysin kuiva päivisin. Öisin on vaippa käytössä vielä.
Nuorempi sitten taas on jo hetken pottaillut (vaipat silti koko ajan käytössä)..on nyt siis 1v2kk tyttö. Välillä jopa "pyytää" itse potalle, menemällä potan luo ja alkaa repiin vaippaa pois. Useimmiten potalla kun käy, niin myös pissaa sinne ja useat kakat tehnyt myös.
 
Meidän tyttö on nyt 1v2kk ja ollaan ehkä pari kolme kuukautta käyty potalla silleen rennolla asenteella. Tyttö aina istuskelee rauhassa potalla ja lukee kirjaa, monesti kyllä pissat tulee pottaan. Ihmeen hyvin on sujunut tämä alun harjoittelu. Isommat asiat on toistaiseksi tehty vaippaan. En kuitenkaan ole asiasta ottanut stressiä ja lapsen tahtiin mennään.
 
Mä oon lapsen 7,5kk iästä lähtien aina silloin tällöin laittanut potalle istumaan aamutoimien yhteydessä. :) ei kyllä ollut edes joka viikoista ja jossain vaiheessa oli joku pätkä, ettei potta kiinnostanut niin silloin ei käyty.

Yleensä nykyään poika istuu ylpeänä potalla ja tekee tarpeet sinne. Varsinkin jos laitan samalla siihen kun käyn itse vessassa! :D edelleen siis rennosti totutellaan pottaan. Usein jos havaitsen ajoissa kakan olevan tulossa, laitan potalle!

Poika siis 11kk, saa nähdä milloin aletaan ihan kunnolla harjoittelemaan. Nyt siis vain tutustutaan rauhassa pottaan ja koitetaan silloin tällöin napata saalis sinne! :D
 
Meillä poika on 11 kk ja potta on ollut esillä jonkun aikaa. Potalle ei suostu menemään joten annetaan olla vielä. Eihän tässä mikään kiire ole mutta otettiin potta sen takia esille, jos vaikka kiiinnostuisi siitä :)
 
Me taidettiin aloittaa pottailu vähän alle vuoden iässä. Ehkä n. 10kk ikäsen kanssa. Silloin tuli sekä pissa että kakka pottaan satunnaisesti, mutta välillä useammin, välillä harvemmin kausittain. Jossain kohtaa lapsi tuntui haluavan potalle kun oli hätä, mutta se vaihe meni ohi. Tiedä sitten olisiko silloin pitänyt jättää vaipat pois. Toisaalta hän oli silloin kovin pieni ja veikkaisin että olisi tullut paljon vahinkoja lattialle, vaippaankin tuli silloinkin kohtuu usein.

Tänä vuonna hän taas on tuntunut tietävän milloin on vessahätä, mutta ei vain ole kiinnostanut niin paljoa että olisi mennyt pöntölle kuin kakkalle. Pissa ei ole häirinnyt sen vertaa että olisi asiasta viitsinyt kertoa. Joskus on suorastaan saanut taistella että on saanut vaipan vaihdetuksi. Päätin nyt kesällä ruveta harjottelemaan vaipattomuutta ja kas, se tosiaan oli ihan vain sitä että ei kiinnosta. Vessassa käynti muuttui heti mielekkäämmäksi ja kertookin että on pissahätä. Pieniä lorahduksia lukuun ottamatta ei tullut pissaa housuun kuin muutaman kerran. Alkuun ollaan oltu vain kotona hereillä ilman vaippaa, mutta hiljalleen on vaipankäyttö vähentynyt muuallakin liikkuessa ja viikonloppuna nukkui yhdet päiväunetkin ilman vaippaa.
 
Meillä esikoinen oli vajaat 8 kk kun vaipanvaihdon yhteydessä nostin pöntölle kakalle, kun huomasin kakan olevan tuloillaan. Lapsi näytti ahaa-elämyksen saaneelta ja alkoikin mieluusti kakkaamaa pottaan. Pissaamisen kanssa menikin sitten pidempään. Välillä oli päiviä, että ilmoitti pissahädätkin ja välillä oli päiviä, että potalle ehdottaminen aiheutti itkupotkuraivarin. Hereilläolokuivaksi oppi noin kaksivuotiaana ja pari kuukautta myöhemmin myös yö- ja päiväunien ajan vaippa pysyi kuivana paria kertaa lukuunottamatta. Pidempään meillä vanhemmilla meni uskoa siihen ettei vaippaa tarvittaisi ollenkaan. Melkein 5 kk vaippa laitettii yöksi ja ulkoilujen ajaksi vain varmuuden vuoksi. Nyt menty kk ilman vaippaa ja kerran on pikku liru ehti tulla ennen potalle ehtimistä ja se selvästikin harmitti lasta todella paljon.
 
Esikoinen pottaili 6kk iästä alkaen menestyksekkäästi, kaikki kakat tuli pottaan, mutta 8kk iässä saatu ab-kuuri sekoitti masun toiminnan ja pottailu jäi odottamaan. Oli päiväkuiva 2,5v. Keskimmäinen oli päiväkuiva 1,7kk, en muista milloin hänen pottailu alkoi. Muistelen pissattaneeni jo vauvana lavuaariin tai pönttöön. Kolmannen kanssa aloitettiin lavuaariin pissiminen jo 3kk iässä, heti kun oppi istumaan vajaa 5kk iässä niin alettiin tutustua pottaan. Nyt kuopus on tasan 2v ja paljon pottailee, pidättää jo tarpeitaan ja osaa ilmaista hätäänsä, ulkona viilettää helteellä ilman housuja, mutta paljon tekee vaippaankin vielä kun en ehdi koko ajan paneutua pottatouhuihin. :p
 
Pottahoukutin: kännykkä/tabletti ja "wheels on the bus". Tämä toimi ensimmäisen lapsen kohdalla. Ja tablettia sai enimmäkseen katsoa vain pottaillessa. Varsinkin ruokailun jälkeen, kun vanhempien mielestä olisi hyvä käydä vessassa ja lapsen mielestä ei todellakaan, tuo tablettihoukutin toimi aina :)
 
Ekan lapsen kohdalla kuulin, että vauvatkin osaa pissiä pottaan, eräällä kaverilla oli kokemusta. No niinpä sit huomasin, että tyttö tykkäs pissiä aina kun oli vaippaa vaihtamassa. Ostettiin potta ja koitettiin, siis tietysti ite kannateltiin, vauva ei istunut ite. Sinnehän ne pisut alko tulla. 3kk.n iästä tyttö teki suuremman osan pottaan ja käytin kestovaippoja. Parin päivän päästä alotuksesta hän teki kakatkin pottaan, ja niitä ei tarvinnut sen koommin vaipasta siivota. Vuoden iässä häntä sit lakkas kiinnostamasta ja tuli enemmän pisut vaippaan. Puolitoista vuotiaana oli yökuiva. 2v.oli päiväkuiva.

Toisen lapsen kohdalla olin laiskempi, mut annoin hänenkin välillä pissiä pottaan ja ihan toimi. Ajattelin sen verran käyttää että on sit tuttu juttu kun opetellaan. Sit sinä kesänä kun hän täytti kaks otin vaipat pois päivällä ja hän tykkäs pissiä ulkona. Loppukesällä hän alko olla päiväkuiva. Joulun tienoilla oppi yökuivaksikin.

Mutta sen sanon, että kun vauvaa käytin potalla sain kaikenmoista kommenttia siitä. Jotkut ei sietänyt asiaa, toiset ei uskonut ja loput piti mua typeränä tai yli ahkerana tms. Ja monesti ihmiset halus nähdä sen pissan ku se oli niin ihmeellistä.
 
Ekan lapsen kohdalla kuulin, että vauvatkin osaa pissiä pottaan, eräällä kaverilla oli kokemusta. No niinpä sit huomasin, että tyttö tykkäs pissiä aina kun oli vaippaa vaihtamassa. Ostettiin potta ja koitettiin, siis tietysti ite kannateltiin, vauva ei istunut ite. Sinnehän ne pisut alko tulla. 3kk.n iästä tyttö teki suuremman osan pottaan ja käytin kestovaippoja. Parin päivän päästä alotuksesta hän teki kakatkin pottaan, ja niitä ei tarvinnut sen koommin vaipasta siivota. Vuoden iässä häntä sit lakkas kiinnostamasta ja tuli enemmän pisut vaippaan. Puolitoista vuotiaana oli yökuiva. 2v.oli päiväkuiva.

Toisen lapsen kohdalla olin laiskempi, mut annoin hänenkin välillä pissiä pottaan ja ihan toimi. Ajattelin sen verran käyttää että on sit tuttu juttu kun opetellaan. Sit sinä kesänä kun hän täytti kaks otin vaipat pois päivällä ja hän tykkäs pissiä ulkona. Loppukesällä hän alko olla päiväkuiva. Joulun tienoilla oppi yökuivaksikin.

Mutta sen sanon, että kun vauvaa käytin potalla sain kaikenmoista kommenttia siitä. Jotkut ei sietänyt asiaa, toiset ei uskonut ja loput piti mua typeränä tai yli ahkerana tms. Ja monesti ihmiset halus nähdä sen pissan ku se oli niin ihmeellistä.

Samankaltaisia kokemuksia muiden kommentoinnista täällä, meillä lapsukainen aloitti "pottailun" alle puolivuotiaana. Oma-aloitteisesti teki kakat aina vaipan vaihdon yhteydessä, joten aloin viemään tuettuna potalle aina syömisen jälkeen/ vaipanvaihdon yhteydessä. Hädän pystyi aika hyvin ennakoimaan, kun kakkasi yleensä samaan aikaan päivästä.
Suurin osa ihmisistä piti kovin "vaivalloisena" viedä vauvaa potalle, vaikka minusta paljon hankalampaa on siivota ns. niskakakkaa tai vaipallista sitä itseään.

Reilun vuoden vanhana osasi jo kertoa, koska on kakkahätä ja siinä vaiheessa kakat tulivat pottaan jo 99% kerroista.
Seuraavaksi meillä on tavoite päästä vaipoista eroon kokonaan 2v syntymäpäivään mennessä, koska osaa kyllä käydä potalla, mutta pissat tekee vielä osittain vaippoihin. Ostinkin ns. harjoitteluhousuja, jotta vaippaan pissaaminen olisi vähemmän mukavaa, ja alkaisi itse huomioida myös pissahädän. Nykyvaipoissa kun tuntuu olevan niin hyvä imukyky, etteivät ne tunnu lapsesta kosteilta ja epämukavilta.
 
Meillä tyttö 2v, aloitti pottailun vuosikkaana. Heti alkuun kävi potalla hienosti, teki molemmat hädät. Parin kuukauden jälkeen tuli taantuma, eikä halunnut edes nähdä pottaa. Jätettiin hommat hautumaan. Puolitoistavuotiaana aloitettiin uudestaan. Kakat tuli tästälähtien pöntölle, pissat pottaan, aamuisin vaippa oli ihan täynnä. Maaliskuussa meille syntyi toinen, jonka jälkeen taas taannuttiin. Esikko oli ollut jo päivisin ilman vaippaa, halusi vaipan takaisin. Toukokuun lopussa, kun 2v alkoi lähestyä, otin itse rypistyksen ja aloin huolehtia potalla käynnistä säännöllisesti. Vahingot vaippaan väheni. Tasan 2v päätin luopua päivävaipasta, parit pissat tuli housuun, jonka jälkeen ei päivisin ole tullut yhtään vahinkoa. Vajaa viikko myöhemmin poistin vaipan päiväunilta (ei yhtään vahinkoa) ja tästä pari päivää myöhemmin poistin yövaipan. Yövaipan poistosta nyt kaksi viikkoa ja yhteensä kolme vahinkoa tullut yöaikaan. Olen edelleen yllättynyt kuinka helposti asia lopulta sujui. :)
 
Takaisin
Top