Milloin ja miten kertoa raskaudesta isosisaruksille?

Sikuriini

Vauhtiin päässyt keskustelija
Siinäpä se. Nyt kun itselläni on 5 ja 8 -vuotiaat tulevat isoveljet niin mietin kovasti että kuinka kertoa ja missä vaiheessa. Ehkäpä ekan ultran jälkeen. Ymmärrys on kuitenkin jo toista luokkaa näin isoilla pojilla niin hyvässä kuin pahassa.
 
Varmaan aika monella täällä on isommat lapset aika paljon pienempiä kuin nykyinen tulokas. Meilläkin vasta nyt kohta 2v, joten ei varmaankaan paljoa ymmärrä vielä vaikka puhuttaisiinkin. On jo nyt kyllä hänen kuultensa jotain vauvasta puhuttu, mutta ei vielä varsinaisesti kerrottu. Ja hän ei itse vielä puhu niin paljon, että voisi uutisen kellekään möläyttää. Eräille ystävillemme on syntymässä tämän vuoden puolella toinen lapsi, joten se sattuu ajallisesti ihan hyvään aikaan meille. Ajattelin, että kun mennään pienokaista katsomaan, niin ehkä meidänkin lapselle sitten eri tavalla voi konkretisoitua, että meillekin tulee toinen lapsi.
 
Meillä jo kohta 6vee kyselee miks meillä ei vois olla pikkuvauvaa.. Jenna kun ei enää ole tarpeeksi pieni hänen mielestään. (3v)
 
Minä ajattelin että sitten kun maha selkeästi näkyy toiv. vasta joulun jälkeen. Silloin poika noin 3 v. Odottavan aika on pitkä ja pienelle 10 X pidempi.
 
Ajateltiin kertoa tulevalle isosiskolle (kohta 4v)vasta liikkeet tuntuu ulospäin :)
 
Minä olen nyt aika varma että jos ultrassa näyttää kaikki hyvältä niin sen jälkeen kerrotaan. Ei tarvitse sitten varoa lipsahduksia.
 
Mäkin oon aatellu et jos np-ultran jälkeen kertois, aikaisintaan. Koululaisia ovat joten kertomisen jälkeen asia on sitten "julkinen"... :rolleyes: Riippuu mahan kasvustakin kauanko asiaa voi salata.
 
Meillä yli 10 vuoden ikäero miehen tytön ja uuden tulokkaan kanssa, joten kerrottiin ensin hälle ennen muuta sukua. Ettei vaan kävisi niin että hänelle tulisi olo että häneltä on pimitetty tietoa tai ettei hän ole tiedon arvoinen. Ajoitus oli heti ensimmäisen ultran jälkeen kun olin jo niin turvonnut ettei raskautta pystynyt peittämään.

Asioita mitä kävimne hänen kanssaan:
- sinusta tulee isosisko, eli saat itsellesi arvostetun uuden tittelin
- ei, sinusta ei tule lapsenvahtia. Isosiskon tehtävä on kyllä pitää huolta, mutta ei toimia lapsenvahtina.
- jos tulee kysymyksiä, kysy meiltä. Kukaan muu kuin me ei pysty kertomaan tai antamaan lupauksia kuinka tämän perheen elämä muuttuu ja kuinka sinun elämäsi muuttuu uuden sisaruksen myötä.
 
Varmaan viikon-parin päästä. Viime syksynä kiirehdittiin kertomisessa ja sitten tulikin pettymys. Nyt pantataan...
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top