Milloin isyyslomalle?

ElliA

Jostain jotain jo tietävä
Miten teillä vauvan isät pitää isyyslomaa? Arvotaan täällä nyt, kauanko kannattaisi olla heti vauvan syntymän jälkeen ja kauanko esim. kesällä, kun vauva on jo sosiaalisempi..
 
Meillä mies aloittaa heti kun kotiudutaan sairaalasta ja pitää kaikki putkeen. Kesällä on kuitenkin normaalisti kesälomalla 4viikkoa niin saadaan olla yhdessä.
 
Mies pitää viikon vauvan synnyttyä. Loput pari viikkoa pitää joskus myöhemmin..
 
Meillä mies jäi työttömäksi ja tuskin heti töitä löytyy niin isi on sitte heti alusta asti kotona :) muuten oli kyllä tarkoitus, että olis jääny heti pois töistä pariks viikoks ku vauva syntyy..
 
Meil mies jää heti vauvan synnyttyä koko kolmeks viikoks ku esikoinen jää sen vastuulle ku ollaa vauvan kaa sairaalassa ja töissä toivoivat et koko isyysloma putkeen
 
Meillä mies jää kolmeksi viikoksi isyysvapaalle, kun vauva syntyy. Lasketun ajan tienoille on vielä ottanut viikon talviloman, vaikka eihän sitä tiedä milloin synnytys käynnistyy.
 
Meillä riippuu vähän millon pikkunen päättää syntyä... Mutta tarkotus olis että isä olis kotona heti synnytyksen jälkeen sen kolme viikkoa putkeen. Jos osuu huonoon aikaan niin voi olla että täytyy vähän pätkiä niin että esimerkiksi pitää ensin kaksi viikkoa ja sitten on välissä viikon töissä. Kesällä on onneksi sitten isillä täydet lomat. :)
 
Meillä on kans mies heti sen kolme viikkoa ja on vielä ylimääräsen viikon lomalla. Oon kyllä kiitollinen miehelle,että haluaa olla pitkään kotona kun ensimmäinen lapsi meille on :)
 
Meillä olis tarkoitus mennä kanssa tuolla kolmella viikolla samantien. :) kesällä on sit lomat kuitenkin! Ja mulle ainakin on jotenkin iso helpotus, että voidaan yhdessä aluks ihmetellä ja yrittää saada jotenkin arki rullaamaan.
 
Meillä mies kanssa jää vauvan syntymästä kolmeks viikoks:)
 
Kauan pitää olla ollut töissä, että voi jäädä isyyslomalle? Meillä mies on siis nyt työttömänä, kun valmistui juuri. Toiveissa tietenkin työpaikka mahdollisimman pian.

Vaikka ei mua haittaisi, jos oltais molemmat kotona, kun vauva syntyy :)
 
Meillä mies jää heti. On tuollainen 2veekin kotona joten varmasti aluksi on hyvä, että meitä aikuisiaki on siinä useampi.
 
Jää kun kotiudutaan näillä näkymin. Pitää viikon, loput myöhemmin. Kerännyt paljon tunteja sisälle niin saa otettua vapaita viikolla kuitenkin.
 
Meilläkin isi jää kotiin synnytyksen jälkeen viikoksi. Loput sitten tarpeen mukaan. :)
 
Meillä mies pitää kolme viikkoa kesällä koska kesälomia ei kerry niin paljoa työpaikan vaihdon takia. Loput sitten kun menen itse takaisin opiskelemaan :) työnantaja on onneksi sen verran reilu että antaa miehen pitää muutaman päivän "omaa lomaa" vauvan synnyttyä
 
Mies meinasi heti alottaa pojan syntymän jälkeen mutta todettiin että niin kauan kun poika on sairaalassa niin on hänkin töissä. Eli 3 viikkoa pitää sitten kun pieni mieskin kotiutuu. :) kesällä kuitenkin täydet lomat.
 
Meilläkin on lomia käytettävissä niin mietittiin haluaisiko kesän lomista käyttää jo neljännen viikon alkuun (jos työnantajan puolesta onnistuu) vai onko parempi olla kesällä pitempään. Eli 3 viikkoa heti ja 5 kesällä vai 4 + 4...
 
Mä olen tätä niin paljon täälläkin toistellut, mutta:
Mä sanelin aika pitkälti miehen lomanpidon esikoisesta. Ensin viikko isyyslomaa kotona. Sitten keväällä kesälomaa esim. Pääsiäisviikolla jne. Kesällä piti osittain lomat kesälomana ja osittain isyysvapaana. Jouluna piti sit kolme välipäivää isyyslomaa.

Nyt kun tulee toinen ja eka on noin pieni, mies saa pidettyä isäkuukaudesta 4 viikkoa putkeen. Ei pidä sitä vauvan vuoksi, vaan esikoisen. Eli kun itse menen vauvantahtisesti, mies hoitaa vuosikkaan.

Jokainen varmaan kokee sen vauvan tulon eri tavalla, mutta meillä ainakin meni esikoisen kanssa niin, että mä valvoin pitkälle aamuyöhön vauvan itkiessä ja syödessä (6-8 aikaan lopulta nukahti), ja päivällä poika nukkui paremmin ja nukuin itse samaan aikaan. Miehellä olis ollut siis aika tylsät päivät kun muu perhe vetelee pitkälti hirsiä.

Mies teki välillä lyhyempää päivää, koska hänellä oli kiire meidän luokse. Sain nukkua sitten, kun mies oli kotona, jos oli univajetta (ja sitähän oli). Tää siis jatkui pari kuukautta hyvinkin, eikä se kolme viikkoa olis riittänyt mihinkään tässä kohden.

Mies sai vaihtaa vaippaa ja syöttää pullosta alusta asti. Itse vaan olin syöttämisessä taitavampi, joten piti tehdä jotain muuta sillä aikaa kun mies poikaa hoiti, ettei tule tahattomasti lytättyä toista.

Yksi tuttu oli ihan rikki kun lapsi oli jotenkin tosi vaativa 8 kk iässä. Heillä mies oli pitänyt sen 3 viikkoa lomaa heti vauvan syntymän jälkeen, muttei silti hirveästi osallistunut lapsen hoitoon, eikä vapaitakaan ollut enää jäljellä. Kannattaa kyllä vaikka sopia, että kakkavaipat on isän juttuja aina kun isä on paikalla (eikä vaikka leikkaa nurmikkoa tm. hyödyllistä, tietokonepelaamisen voi keskeyttää). Tai jotain vastaavaa. Aika monella ollut niin, että mies vaan hiljalleen vähentää omaa osuuttaan. Meillä ei ainakaan vielä ole mitään sellaista, ettei toinen vanhempi kelpaisi. Mies syöttää pääasiassa iltaruoat ja viikonloppuisin hoitaa aamut, ja jos on kotona niin vaihtaa vaipat. Toki nyt on oikein hyvä peruste vaipanvaihdolle, kun nostaminen on mulle aika raskasta.
 
Meillä mies pitää kolme viikkoa isyyslomaaja vielä yhden talvilomaviikon. Saadaan siis tutustua yhdessä vauvaan rauhassa sen neljä viikkoa :)
 
Takaisin
Top