Mä olen tätä niin paljon täälläkin toistellut, mutta:
Mä sanelin aika pitkälti miehen lomanpidon esikoisesta. Ensin viikko isyyslomaa kotona. Sitten keväällä kesälomaa esim. Pääsiäisviikolla jne. Kesällä piti osittain lomat kesälomana ja osittain isyysvapaana. Jouluna piti sit kolme välipäivää isyyslomaa.
Nyt kun tulee toinen ja eka on noin pieni, mies saa pidettyä isäkuukaudesta 4 viikkoa putkeen. Ei pidä sitä vauvan vuoksi, vaan esikoisen. Eli kun itse menen vauvantahtisesti, mies hoitaa vuosikkaan.
Jokainen varmaan kokee sen vauvan tulon eri tavalla, mutta meillä ainakin meni esikoisen kanssa niin, että mä valvoin pitkälle aamuyöhön vauvan itkiessä ja syödessä (6-8 aikaan lopulta nukahti), ja päivällä poika nukkui paremmin ja nukuin itse samaan aikaan. Miehellä olis ollut siis aika tylsät päivät kun muu perhe vetelee pitkälti hirsiä.
Mies teki välillä lyhyempää päivää, koska hänellä oli kiire meidän luokse. Sain nukkua sitten, kun mies oli kotona, jos oli univajetta (ja sitähän oli). Tää siis jatkui pari kuukautta hyvinkin, eikä se kolme viikkoa olis riittänyt mihinkään tässä kohden.
Mies sai vaihtaa vaippaa ja syöttää pullosta alusta asti. Itse vaan olin syöttämisessä taitavampi, joten piti tehdä jotain muuta sillä aikaa kun mies poikaa hoiti, ettei tule tahattomasti lytättyä toista.
Yksi tuttu oli ihan rikki kun lapsi oli jotenkin tosi vaativa 8 kk iässä. Heillä mies oli pitänyt sen 3 viikkoa lomaa heti vauvan syntymän jälkeen, muttei silti hirveästi osallistunut lapsen hoitoon, eikä vapaitakaan ollut enää jäljellä. Kannattaa kyllä vaikka sopia, että kakkavaipat on isän juttuja aina kun isä on paikalla (eikä vaikka leikkaa nurmikkoa tm. hyödyllistä, tietokonepelaamisen voi keskeyttää). Tai jotain vastaavaa. Aika monella ollut niin, että mies vaan hiljalleen vähentää omaa osuuttaan. Meillä ei ainakaan vielä ole mitään sellaista, ettei toinen vanhempi kelpaisi. Mies syöttää pääasiassa iltaruoat ja viikonloppuisin hoitaa aamut, ja jos on kotona niin vaihtaa vaipat. Toki nyt on oikein hyvä peruste vaipanvaihdolle, kun nostaminen on mulle aika raskasta.