Milloin "isojen lasten" sänkyyn?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Minkä ikäisenä taapero siirtyy/siirtyi "isojen lasten" sänkyyn nukkumaan?
Kuinka nukkuminen uudessa sängyssä sujuu?

Ostimme juuri tytölle lasten jatkettava sänky, ja kohta olisi tarkoitus siirtää tyttö omaan huoneeseen nukkumaan. Mietinkin, että missäköhän vaiheessa kannattaa tyttö laittaa siihen nukkumaan, ja kuinka nukkuminen uudessa sängyssä alkaa sujua kun sieltä pääsee kiipeämään pois milloin haluaa..

Kokemuksia? :)
 
Mun siskonpoika oli noin 1,5 v, kun putosi pinnasängystä. Samantien hankkivat matalan sängyn. Mun tyttö on vielä aika rauhassa tuossa samaisessa pinnasängyssä, mut jos ja kun tytön oma huone valmistuu ensi talvena, niin sinne sit matala sänky ehdottomasti.  
 
Meillä iso sänky odottaa tyttöä hänen huoneessaan yläkerrassa, kunhan saadaan remppa tässä syksyn aikana tehtyä. Nyt on jo jonkun aikaa ollut pinnasängystä toinen reuna laskettuna niin, että pääsee itse kipuamaan sänkyyn ja sieltä pois, eli on osittain jo harjoitellut tuota itse sänkyyn menoa. Nyt ois tosiaan lähikuukausina tarkoitus tyttö omaan isoon sänkyyn siirtää ja sitä mukaa omaan uuteen huoneeseenkin! :) Tähän asti tyttö on nukkunut paria porrasta meitä alempana, lähes "omassa tilassa", mutta huone on vielä ollut rempan alla.
 
Apua, mä kauhulla odotan sitä kun poika oppii kipuamaan pinnasängystä pois.  Niin pitkään saa siellä kyllä olla kun vaan pysyy.  Nyt poika siis melkein 1v 8kk.  Jatkettava sänky on jo valmiina mutta en halua sitä kiirehtiä.  Nyt on niin kätevää kun lapsen voi vaan viedä sänkyynsä ja jättää sinne touhuamaan itsensä uneen ilman että pitäisi kuopusta (vajaa 2kk) jättää oman onnensa nojaan nukutuksen ajaksi.  Ehkä siinä vaiheessa kun pienempi muuttaa vanhempien makuuhuoneesta lastenhuoneeseen saa poika sen isojen lasten sängyn.  Ehkä.
 


Moon kirjoitti:
Apua, mä kauhulla odotan sitä kun poika oppii kipuamaan pinnasängystä pois.  Niin pitkään saa siellä kyllä olla kun vaan pysyy.  Nyt poika siis melkein 1v 8kk.  Jatkettava sänky on jo valmiina mutta en halua sitä kiirehtiä.  Nyt on niin kätevää kun lapsen voi vaan viedä sänkyynsä ja jättää sinne touhuamaan itsensä uneen ilman että pitäisi kuopusta (vajaa 2kk) jättää oman onnensa nojaan nukutuksen ajaksi.  Ehkä siinä vaiheessa kun pienempi muuttaa vanhempien makuuhuoneesta lastenhuoneeseen saa poika sen isojen lasten sängyn.  Ehkä.

 
Meillä sit taas meni niinpäin, että laskettiin tuosta pinniksestä reuna, jotta tyttö oppis sinne itse kipuamaan. Mie kun en saa nyt nostella mitään paria kiloa painavampaa, niin en muuten vois viedä tyttöä ees nukkumaan, saati ottaa sitä aamulla sängystä pois! :) Ehtiipä nyt ehkä tottua sit tuohon itse menemiseen ja tulemiseen ennen kakkosen syntymää! :)
 
Me siirrettiin poika n.1v6kk iässä isojen poikien sänkyyn. Mokoma pikku ryökäle oppi kiipeämään nääs laidan yli. Ihan hyvin on poika sinne jääny nukkumaan, joskus käy ovella kokeilemassa, että se on kiinni mutta palaa sitten omaan petiin ja vetää peiton korville :) Ja siirrettiin siis suoraan pinniksestä jossa oli laidat normaalisti ylhäällä. Mukavaa kun lapsi pääsee itse pois sängystä ja voi teputella meidän väliin aamuyöllä/aamulla eikä ite tartte herää ollenkaan :)
 
Meillä poika oppi kuukausi sitten kaatamaan pinnasängyn. eli "rynkytti" laidalla niin kauan että kaatui. hommattiin isojen poikien sänky, johon häntä hiljaksellen alettiin siirtämään. no siitäpä ei tullu ei yhtään mitään. nukahti hyvin sänkyynsä, mutta jo tunnin päästä alkoi rumpa, pois , vietiin takas, pois vietiin takas.. lopulta nukkui meidän välissä. poika on siis puolivuotiaasta asti nukkunut omassa huoneessaan pinnasängyssä, että tämä meidän väliin tulo harvinaista. no todettiin sitten viikon päästä että eipä ole meidän jäbä vielä valmis isojenpoikien sänkyyn niin naulattiin sitte pinnis kiinni seinään. kyllä tekevä keinot keksii. nyt nukkuu taas tyytyväisenä pinniksessä.. vähän myöhemmin kokeillaan uudestaan joskos olis valmis..
 
Onko teillä kellään ollut tilannetta, että pitäisi lapsen isä saada uskomaan, että se isojen lasten sänky nyt ois hiljaksiin ajankohtainen?

Jostain syystä meillä isi on se, joka ei halua lasta vielä pinnasängystä pois... mä taas jo vähän haluaisin sen tapahtuvan, koska meillä edelleen on unitutti ja jopa iltamaitopullo käytössä - nyt on taas jo kuukauden päivät jopa juotu aamumaitoa kuuden-seiskan nurkilla ja jatkettu unia! Tuo aamumaitohan toki ois helposti kitkettävissä ihan sillä, että vaan nousis uuteen päivään, mutta se tarkoittaisi sitten armottoman kiukkuista ja väsynyttä pientä poikaa jo aamupäivästä... eikä äitiäkään ole haitannut nykäistä peittoa korviin vielä tunniksi-pariksi siinä aaamusella ;)

Mutta niin, millähän saisin ton iskän ymmärtämään, että 1v 10kk ois jo oikeasti sen ikäinen, että ois aika pinnasängystä siirtyä isojen poikien sänkyyn? Nukahtaminen ei oo tolla oikeastaan ongelma, joten uskoisin sen oppivan nopeasti nukuttamaan itsensä sinne kalterittomaankin petiinsä.... (ja jostain syystä munkin mielestä kuulostais ihanalta, että tuo äidin murumurmelinen tepsuttais aamusella hakemaan äidin makkarista päivän puuhiin - tai kukaties kömpis vielä hetkeksi kainaloon tuhisemaan! Meillä kun ei ole koskaan perhepetiä ja taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa ne yöt, kun tuo lapsi on äidin kainalossa saanut nukkua, siis kipeänä ollessaan!)

Vai oisko sitten parempi ratkaisu viedä tutit ja pullot nyt pois ja vasta sitten siirtyä isojen poikien sänkyyn?
 
Sannakoo:  Menee vähän ohi aiheen mutta meillä unet lyheni tutin jättämisen myötä ja samaa olen kuullut muista perheistä joissa tutti on siis 1,5-2 -vuotiaana jätetty pois.
 
Eiiiiih! Älä Moon pelottele! :S
Tosin ehkä tää on vaan sattumalta monella mennyt noin, koska meillä kuitenkin on unet viimeisen 6kk aikana vähentyneet 18h/vrk sellaiseen n. 14h/vrk tahtiin! Tällä hetkellä yöllä nukutaan n. 11h ja päikkäreitä sitten 2-3h siihen päälle, joten tästä ei nyt tartteis ihan hirveesti kyllä enää lähteä, koska toi poika selkeästi tarvii unensa. Tosin suurimman ongelman meidän uusiin päivärytmeihin ja päikkärinukkumisiin on tehnyt se, että laps ihan yhtäkkiä tossa loppukesästä vaan päätti, että nyt riittää ulkona päikkäreiden nukkumien! Ei enää suostu nukkua kuin omassa sängyssään... toki jos päivä menty ilman päikkäreitä ja iltasella ollaan "pitkää" (eli yli 15min ;)) autossa turvaistuimessa tai rattaissa bussissa/junassa, niin usein se siihen sitten simahtaa, mutta iltasella kyllä herätän viimeistään 30min päästä ja aiemminkin, jos ollaan just tultu kotipihaan.

Tosin loogiseltahan se kuulostais, että jos tuosta aamupullosta joutuu luopuu, niin eipähän tuo sitten enää varmasit sen jälkeen enää nukahda! Vaikka epäilen sen heräävän janoonsa, joten antamalla nokkamukissa vähän vettä siihen aikaan/jättämällä huoneeseen sen saataville johonkin sängynnurkkaan?, niin ehkäpä se sitten vielä nukkuis...
Keväällä tässä kai kuitenkin tulee uutta rytmiä elämään, kun pitäis päivähoitotaival aloittaa, eli silloin ei sitten enää muutenkaan sovi sen aikatauluun herätä vasta kasilta, kun silloinhan sitä (viimeistään) pitäis olal jo päivähoitopaikassa.
 
Meillä siirty poika isoon sänkyyn 1v 2kk ikäisenä ja alusta asti nukkunut siellä hyvin. Muutamana yönä ollaan saatettu löytää seisomasta sängyn vierestä jos on kesken unien herännyt mutta muuten mennyt kyllä tosi hyvin! Nyt opetellaankin uudestaan vaan tuota itsekseen nukahtamista. Oppi sen jo ennen kuin täytti vuoden mutta sitten oltiinkin viikko etelässä ilman lasten sänkyä (poika nukku meidän välissä) niin siitä lähti sitten rumba uudestaan. Ei meinannut alkuun nukahtaa millään omaan sänkyynkään ja sitten pitkään mentiin niin että isin tai äidin piti olla vieressä niin kauan että nukahti. Nyt sekin on mennyt sit semmoiseksi pelleilyksi et todettiin et olis varmaan aika opetella nukahtamaan itsekseen... Yllättävän moneen kertaan tuo jaksaa juosta sängystä väsyneenäkin! :D Mut kai se jossain vaiheessa loppuu?

Meillä on vielä tutti käytössä mutta syöty ei oo öisin kohta vuoteen. Nyt herra nukkuu noin 10h öisin ja siihen 1,5-3h päikkärit päälle, riippuen mimmoinen melske on ollut.
 
Meillä opittiin n. puoltoistavuotiaana kiipeemään pinnasängyn alaslasketun laidan yli pois sängystä. Vaihdettiin jatkettavaan sänkyyn ja ekana iltana kannettiin muutaman kerran sänkyyn. sen jälkeen ei ole ollut ongelmia sängyssäpysymisen kanssa.
 
Meillä poika vielä nukkuu pinniksessä, jatkettava lastensänky odottaa kyllä varastossa valmiina =) joulun jälkeen oon aatellut poikaa siirtää isojen sänkyyn nukkumaan, ainakin hyvissä ajoin ennen pikkukakkosen syntymää. Nyt kun yöt on pitkän sairastelukierteen jäljiltä alkaneet jälleen rauhoittua, voisin ihan hyvillä mielin siirtääkin isojen sänkyyn =) Samoin kuin SannaKoo, minustakin olisi ihanaa herätä siihen että pieni mies kömpisi äidin ja isin kainaloon nukkumaan <3
 
Hei Mimmu, siis koska teillä syödään tuttia, jos se on edelleen käytössä, mutta ei öisin? Tai siis että päivälläkö vaan? Päikkäreillä vai hereillä ollessa? Vai missä tilanteessa? :) Ja "miksei" sitten yöllä, eikö lapsi halua?

Mä siis täällä tuskailen ton tuttijutunkin kanssa, ja nyt keräilen "tietoa" 1-2vuotiaista tutinsyöjistä, että missä ja milloin muut syö tuttia. Eipä sillä, että sillä mitään merkitystä ois :D
 
No kirjoitinpa hassusti! :D Tarkoitin öisin ei ole syönyt maitoa tms sen jälkeen kun täytti puoli vuotta mutta tuttia tarvitaan enempi vähempi nukahtamiseen. Meillä oli selkeä vaihe kun oltas saatu aika helpostikin luopumaan tutista (herra heitteli sitä lattialle aina ennen nukahtamista) mutta kun tiedettiin että oli tulossa nukutusoperaatio niin ei sitten viitsitty sitä jättää kokonaan pois.
 
Mä meinasin muuton yhteydessä jo ostaa "isojen lasten sängyn" ja luopua pinniksestä...
Tai no pinnis jäi toki eri mantereelle, kun muutettiin suomeen, mutta en enää siis ostanut pinnistä, kun poika 1v 3 kk. vaan meinasin ostaa sen lasten sängyn. Mutta sitten huomasin tuossa kun samassa sängyssä nukuttiin, että poika ennen nukahtamistaan "piehtaroi" niin paljon, että varmaan tulisi yli reunan. Eli möyrii siinä sängyssään ympäri ämpäri.... kellään muulla tällaista? :) 
Eli ei ehkä vielä omaan sänkyyn....... matkasänky nyt siis käytössä.
 
Tadaa! Meillä otettiin oikein impulsiivinen harppaus etiäpäin ja siirryttiin isojen lasten sänkyyn eilen! Eli Joonalla oli ikää 1v 10kk ja 27 päivää.

Ei ehditty ees ottaa päivällä "harjoitusunia" päikkäreiden muodossa, mutta tyytyväisenä tuo isoon sänkyyn siirtyi. Pari tuntia se ehti siinä piehtaroida ennen yöunia ja koko illan puhuin, että nyt Joona on iso ja nukkuu kiltisti uudessa sängyssä! Nukahtaminen tapahtui aivan kuin ennenkin, ihan itsekseen ja hyvin tuntui nukuttavan! Kolme kertaa yön aikana se heräsi itkemään istualteen ja vaati aikuisen huoneeseen peittelemään, mutta nukahti uudestaan sekunneissa. Eli hyvin tottui, jes!

Se ei alas "osaa" tai uskalla tulla sieltä korkean ja kovan reunan yli, ainakaan siis tarkoituksella, joten aamulla täytyy käydä lapsi sieltä joka tapauksessa "pelastamassa"... ja minä kun olin ajatellut, että oispa ihanaa herätä jatkossa aamusin siihen, että lapsi tulee "herättämään" tai kömpii meidän sänkyyn, eikä niin, että itse silmät ristissä pitää vaeltaa ÄÄÄÄÄÄIIIIITIIIII-huutojen herättämänä poikaa pinnasängystä hakemaan...

Eli Aamu, meillä tuota samaa piehtarointia oli, mutta yhden yön kokemuksella uskallan sanoa, että kyllä se lapsi tajuaa sen pinnattomuuden! Meillä oli kylläkin mustat pinnat, eli lapsi näki ne öisinkin ehkä paremmin, ja nyt kun näki niiden puuttuvan, niin ei kieppunut siellä? Pääkin oli pysynyt tyynypäässä koko yön - ja se tyynykin piti eilen illalla ison pojan sänkyyn (kerran sellainen tuolla kaapissa sattui olemaan ;))
 
Ihanaa Sannakoo että meni noin helposti!  Kerropa sitten miten meni päikkärit!  Mua nimittäin hirvittää nimenomaan päikkäreiden suhteen se isojen poikien sänky, meillä kun päiväunia edeltää aina tarmokas leikkiminen, enkä usko että poika itekseen jäädessään malttaisi siellä sängyssä pysyä.  Yöunille mennessä kyllä nukahtaa hyvin nopeasti.
 
Jihuu, nyt jokunen yö- ja päivä nukuttu isojen sängyssä ja hyvin on tosiaan sujunut! Ei mitään ongelmia! Jos herääkin iltasella, niin peittelemällä nukahtaa uusiks! Ihan tosi suuri helpotus tää, turhaan tätä jännäilin :)

Eilen illalla se tosin heräs 3h nukkumaan menon jälkeen ja huuteli äitiä. Menin katsomaan ja se käski mut viereen makaamaan, mutta istuin vain hetkeksi alas ja silittelin. Suukotin otsaa ja lähdin pois ennenkuin se nukahti, ja yllätyin, että se ei edes protestoinut sitä mun lähtöä! Mä luulen, että tuo eilisiltainen liittyi enempi mun toissaillan poissaoloon, kun olin viettämässä pikkujouluja ja poika oli isin kanssa kaksin. Se siis varmaan vaan halusi varmistua, että äiti on kotona nyt, eikä ole menossa mihinkään. Ja kun äiti oli, niin sittenhän sitä saattoikin jatkaa tyytyväisenä uniaan aamuun asti! :)
 
Moi!
Meidän perhesirkus päätyi ISIN johdolla loppukesästä (?) tällaiseen ratkaisuun:
Otettiin pinnasängystä se toinen reuna pois! Huraa ja jihuu! Ipana oli niin fiiliksissä ja iloinen jo siitä, että pääsi itse sänkyyn. Omin voimin sinne ja takaisin!

Nyt se haluaa nukkua päiväunetkin siellä... Ja minä olisin toivonut, että se tulisi minun kainaloon isoon sänkyyn... Pakko hyväksyä lapsen itsenäistyminen!

Meillä oli siis ihan hirveitä yöt ennen tätä sängynlaita tempausta. Venla halusi vaan nukkua meidän välissä ja sitä mahotonta tempomista ja potkimista se oli kokoyön. Kukaan ei oikeen nukkunut siinä perhepedissä kunnolla. Nyt vedän tytön sänkyä välillä omani viereen, ettei ikävä pääse isoa pientä yllättämään. Omaan huoneeseen se ei ole vielä päässyt unillen, vaikka kaikki muut vermeet siellä jo onkin... ehkä sitten kun se OIKEA lastensänky tulee valmiiksi!
 
Takaisin
Top