Milloin aloittaa kiinteät?

Esikko92

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kiinteät tulisi aloittaa 4-6kk iässä. Onko hirveästi väliä missä kohtaa sillä välillä aloittaa? Milloin muut on aloittaneet?

Ei sillä mitää väliä taida olla, jos imetys sujuu. Jos paino ei nouse tai muuta ongelmaa niin silloin kai taidetaan suositellaan aloittaa silloin heti 4kk iässä.

Meidän bebe ei suostunut enää tissille ja pumppasin hänelle kaikki maidot, joten ajattelin aloittaa suht nopeesti 4,5 kk ikäisenä, jotta sais helpotusta pumppausarkeen. En saanut 🤣 lapsi rupes syömää kunnolla ruokaa 13 kk iässä, sitä ennen eli maidolla ja ei niin innoissaan pikkusen maisteli oikeaa ruokaa. Sit vaan tapahtu jotain ja yhtäkkiä ruoka alko maistua 🤷

Esikoinen oli korvikkeella ruokittu, joten hänen kohdalla sanottiin 4kk voisi aloitella.
Toisella rintaruokinnalla olevalla taas paino junnasi niin piti aloittaa myös 4kk ikäisenä.
Kolmannen kanssa sai valita, aloitettiin muistaakseni ennen 5kk ikää. Neljännen kanssa myös oli oma valinta, aloitettiin 5kk iässä sitten kun kesä reissut oli saatu tehtyä.
Kaikille alkanut soseet maistumaan heti ihan todella hyvin, 6kk siirrytty sitten osittain myös sormiruokaan.

Mä oon mennyt täysimetyksellä aiempien kanssa 6kk ikään eli ekan kerran ollaan maisteltu sosetta 6kk "syntymäpäivänä". Sama ajatus myös tämän vauvan kanssa ja ainakin nyt näyttää siltä, että vauva kasvaa rintamaidolla hyvin eikä ole kiire aloittaa kiinteitä.

Riippuu kokonaisuudesta. Ensimmäisen kanssa suositeltiin 4kk aloitusta. Varsinkin toisen vanhemman puolella on paljon allergioita, joten ainakin sen th:n mukaan aikaisemmin altistaminen ja varovainen aloittelu saattaa olla parempi vaihtoehto. Näkee paremmin jos joku ruoka-aine on allergisoivaa. Pian on seuraavan 4kk neuvola, kuullaan mitä nyt sanotaan, mutta ajatuksena olisi aloitella pikkuhiljaa tässä 4kk jälkeen. Vauva on selkeästi kiinnostunut ruoasta, joten se on hyvä merkki.

Me aloitettiin n.5 kk iässä maistelut koska vauva oli selkeästi kiinnostunut ruoasta. Hän oli siihen asti osittaisimetyksellä, sai pienen määrän korviketta joten ajatuksena oli myös se, että päästäisiin tuttipulloista eroon. Ja niin myös kävikin kun annoskoot kasvoivat lusikankärkeä isommiksi.

Luultavasti jos tämä pieni saa sisaruksen, kokeilisin alusta alkaen enemmän sormiruokaa, toki riippuen missä vaiheessa purukaluston osat saapuvat näkyville (nyt eka hammas tullut vasta 9 kk iässä). Tosin opettaisin mahdollisen seuraavankin vauvan aamu- ja iltapuuroon, mutta niin että saisi alusta alkaen yrittää lusikoida sitä itse 😄 Soseiden suhteen käy helposti niin, että vanhemmat lappaavat niitä vauvaan enemmän kuin vauva itse haluaisi, tosin mitä vanhemmaksi vauva kasvaa sitä enemmän hän kyllä pitää siitä huolen ettei lusikka ainakaan pakolla mene suuhun 🤭 Meillä on myös selvästi kausia jolloin ruoka maistuu ja kausia jolloin ei maistu, varsinkin hampaiden joku puhkeamisvaihe tai sairastaminen vievät ruokahalua.

Me aloitettiin kiinteät molempien lasten kanssa vähän reilu 4kk iässä. Esikoinen oli jo syntyessään hoikkaa mallia ja kuopuksen paino nousi siinä iässä neuvolan mielestä liian hitaasti. Ainakin esikoinen myös aukoi kovasti suuta meidän syödessä ja viesti siten haluavansa myös. Kuopuksella kyllä kesti aikansa ennen kun ruokaa alkoi upota niin paljon että sillä oli mitään merkitystä. Mutta jos ei neuvolasta ole erityisesti suositeltu mitään, ei taida olla hirveästi väliä aloittaako 4kk vai 6kk iässä. Vauvan valmiuksia voi myös katsoa (osoittaako kiinnostusta syömiseen).

Aloitettiin heti 4 kk kun oli hoikka lapsi. Oli myös valmiuksia aloittaa: sylissä istuen kannatteli ja hallitsi päänsä, vei esineitä suuhun ja ei kolannut sosetta kielellään ulos. Tykkäsi syömisestä oikeastaan heti 😊

Me aloitimme esikoisen kanssa kiinteiden maistelun kun hän täytti 4kk. Paino ja kasvu olivat käyrillä, mutta kuuliaisina aloitimme, koska neuvolasta ohjeistettiin tekemään näin, koska se kuulemma vähentää riskiä allergioista tms. Nämä ohjeistukset varmasti vähän vaihtelevat. Vauvaa ei kiinnostanut ruoka yhtään ja halusi vain rinnasta maitoa. Toisen kanssa ajattelin mennä enemmän sen mukaan mikä tuntuu hyvältä eli jos vauvaa ei taaskaan kiinnosta kiinteät lainkaan, emme väkisin aloita.

Meillä esikoinen nyt pian 3kk ja oon myös pohtinut samaa.. Ajattelin että jos paino nousee hyvin niin aloteltaisiin vasta 6kk iässä, tuntuu jotenkin hurjalta ajatella että jo kuukauden päästä voisi antaa kiinteitä 😅 mutta ainakin D-vitamiinit ja maitohappobakteerit ottaa jo nyt hyvin lusikasta, joten oon luottavainen et ruokailu lähtee hiljalleen käyntiin kun sen aika on ☀️

Takaisin