milloin alkoi maha näkyä?

Annhe

Oman äänensä löytänyt
Esikoisen la oli helmikuun alussa ja marraskuussa alkoi vasta näkyä. Muistan kuinka ärsytti kun toivoi että maha kasvaisi. Nyt on toinen raskaus aluillaan. Kovin toivon jo mahan kasvavan! Olen todella hoikka ja luulin että mulla nyt ainakin näkyisi heti..mutta toisin kävi. Ekan kanssa maha oli muutenkin kaikkiaan tosi pieni.
 
Esikoisesta mahani tuli selkeästi näkyviin rv20+ ja kasvoikin valtavaksi. Maha pullahti näkyviin kuin tyhjästä yhdessä yössä ja raskaudesta tietämättömät työkaverit olivatkin minut nähdessään puulla päähän lyötyjä.

Nyt toista odottaessa ja raskauksien välissä n.2v-vuotta väliä mahani pullahti näkyviin todella nopeasti! Rv12-14 oli selkeä maha jo näkyvissä jolloin jo raskauden salaaminen oli vaikeaa :) Mutta näin loppuraskaudessa vatsani on ollut hivenen pienempi sf-mitan suhteen kuin esikoisesta. Mutta siihen voi vaikuttaa myös sekin, että nyt istukka on takaseinämässä ja esikoisesta etuseinämässä.

Olen myös todella hoikka ja pienirakenteinen.
 
Oonkohan mä luonnonoikku. Tein kiertopäivänä 25 positiivisen raskaustestin (sellaisen herkän) ja mulla pamahti maha näkyviin viikon sisällä tuosta, eli jo jossain rv 4-5 kohdalla! Lähtöpaino oli siinä 48 kg. Tuo oli varmasti alkuturvotusta osaksi, koska tuntui että mahan koko vaihteli vuorokaudenajan mukaan, iltaisin oli kuin olisin menossa puolivälissä. Kohtuni nojaa kai jotenkin eteenpäin ja siksi näkyi heti. Viikolla 9 oli jo pysyvästi sellainen maha että kenellekään tuskin oli epäselvää että tässä ollaan nyt raskaana ja kunnolla.

Nyt, kun viikkoja on takana jo 37, maha on tosi tosi suuri, mikä on hassun näköistä koska mä olen lyhyehkö. En onneksi edes tajua miten iso tuo maha on, en peilistä osaa nähdä sitä oikein, ainoastaan valokuvista näen miltä oikeasti näytän. Olin joskus viikolla 22 vielä ihan varma että ei kukaan mun raskautta ulospäin huomaa, mutta silloin se oli kyllä jo niin iso että korrekteimmatkin ihmiset uskaltautuivat suoraan kysymään :D

Tuo olisi kyllä ollut harmillinen juttu jos olisi tullut keskenmeno, ei sellaisesta haluaisi ihan kaikkien tietävän.
 
Miulla on esikoinen tulossa ja nyt vielä viikon 30 tullessa täyteen ei normaalit arkivaatteet (talvi - ulkona takki, sisällä huppari) päällä ole niin selkeä maha, että sitä kaikki huomaisi. Ei edes se huppari auki kun on musta hihaton alla. Vaikka painoakin on tullut 17kg niin siitä huolimatta ei ole osa tutuista tajunnut näkemältä, että olen raskaana. Kyllähän sen sitten huomaa jos osaa katsoa ja esim. vaaleissa trikoovaatteissa sivulta päin katsottuna ei ollut epäselvää enää joskus 20+ viikoilla.

Miulla oli luonnostaan todella kapea ja pieni vyötärö ja on perinteinen "tyttömaha" eli on levinnyt joka suuntaan. Kun vieläkin näkyy naisia joilla on isompi vatsa kuin minulla ja he ei takuulla ole raskaana niin ihmekö tuo, ettei kaikki tajua.
 
Mä oon sitä mieltä että se millon mun maha alko näkyä riippuu aika paljon siitä keneltä kysyy :D Omasta mielestä se alko pullottaa siinä joskus rv18 paikkeilla, mutta oli kasvanu kyllä jo ennen sitä ja oli mullakin isompi maha aina iltasin. Monelta muulta jos kysyis niin ne sanois että nyt on alkanu huomata viimesen parin viikon aikana. Tänään siis rv29+0 ja näyttää tältä:
ImageUploadedByVau Foorumi1392107183.067131.jpg

Tyhmä pitää olla jos on sitä mieltä ettei vielä huomaa! :D
 
Ekaa odotan toukokuussa la. mun mielestä ja miehen mielestä myös rupes näkymään rv17 ja sillon tunsin myös ekat liikkeet.
 
Itse aloin huomaamaan selkeästi rv 13 tienoilla, ja aloin jo vähän ennen käyttämään töissä äitiysfarkkuja kun tavalliset alkoi vyötäröltä ahdistamaan.
Joskus rv 16 eteenpäin alkoi olla jo masua sen verran näkyvissä, että ihmiset alkoivat arvailemaan.
Nyt meneillään rv 21+5 ja ei kyllä mahdu mun tavallisesti käyttämä toppatakki enää kiinni, piti siirtyä isompaan! Ja on jo tosi selkeä vauvamasu, pinkeä pallo, ei jää enää ihmisille epäselväksi :grin
Mulla on ennestäänkin eteenpäin kallistunut kohtu, ja notko selkä, joten niillä on ainakin vaikutusta asiaan.
 
Esikoisesta jossain rv 30 paikkeilla ja toisesta nyt rv 25 noin. Oon pitkä selkäinen ja kohtu taaksepäin kallistunut, muksu siis kivasti painaa sisälle päin tehden välillä jo pelkästä istumisesta yhtä tuskaa :D
 
Viikkoja on kasassa 12+1 ja kyllä tän itse on jo huomannut ainakin viikon. Mieskin on sanonut että on vähän pyöristynyt. Tosin se näkee sen vaan ilman paitaa. Tiedä sitten koska alkaa oikeasti näkyä niin että muutkin voi huomata. Ja kuinka paljon tässä on oikeasti turvotusta, kun iltasin on isomman olonen. :D Mutta kyllä tämä on vähän isompi ihan mihin hyvänsä vuorokauden aikaan. Olen tosi laiha että varmaan sen takia huomaan nopeasti että vatsaan on tullut jotain "ylimääräistä".
 
Esikoisesta mahani tuli selkeästi näkyviin rv20+ ja kasvoikin valtavaksi. Maha pullahti näkyviin kuin tyhjästä yhdessä yössä ja raskaudesta tietämättömät työkaverit olivatkin minut nähdessään puulla päähän lyötyjä.

Nyt toista odottaessa ja raskauksien välissä n.2v-vuotta väliä mahani pullahti näkyviin todella nopeasti! Rv12-14 oli selkeä maha jo näkyvissä jolloin jo raskauden salaaminen oli vaikeaa :) Mutta näin loppuraskaudessa vatsani on ollut hivenen pienempi sf-mitan suhteen kuin esikoisesta. Mutta siihen voi vaikuttaa myös sekin, että nyt istukka on takaseinämässä ja esikoisesta etuseinämässä.

Olen myös todella hoikka ja pienirakenteinen.


Minä oon kans ollu jokseenki huolissaan tästä asiasta.. olen myös pienikokoinen (150/n.50kg) ja kyllä heti tunsi tulleensa raskaaksi, turposin ensimmäisillä vkoilla n. 3kg. Alusta asti olen saanut kuulla kommentteja mahastani ja vkolla 18 maha joten pullahti esiin, ja olen saanut näitä "oletko varma että odotat yhtä"-kommentteja.. Viikkoja nyt 19+5, ja painoa tullut n. 7 kg lisää. Olen kuullut kaikilta pienikokoisilta ystäviltäni kuinka heille koko raskausaikana on tarttunut vain 4-8kg.. Ilmeisesti teen jotaki väärin??

Terv. onko iso raskausmaha ja turvonneet jalat rumat kun siitä täytyy kommentoida??
 
Plussauksen jalkeen maha oli normaalia turvonneempi ja kun enin turvotus alkoi katoamaan niin viikolla 9 ei enaa vanhat housut menneet aamullakaan kiinni, vaan jai tuuman verran auki. viikolla 11 mieskin jo rupesi huomaamaan etta keskivatsa navan alta on alkanut hieman kohoamaan. Viikolla 13 oli selkea pieni raskausmaha, jonka tosin sai vaatteiden alle hyvin piiloon. viikolla 14-16 maha oli tullut esiin jo enemman ja kasvava kohtu oli pullistanut kummun hapyluusta napaan saakka.
Luultavasti vauvan oman kasvun lisaksi, istukan sijainti, vatsalihasten kunto, oman rasvakudoksen paksuus, nestetasapaino ja oman vartalon muoto ja aiemmat raskaudet seka vauvan sukupuoli tekevat jokaisesta raskaudesta omanalaisensa vatsan muodon suhteen.
 
Selkeä maha on vasta nyt tullut esiin, mutta silti jos on paksumpi huppari päällä niin ei sitä tiedä, että olen raskaana. Vain piukka paita päällä näkee mahan selkeästi, mutta jos tulee kerrosta päälle niin katoaa. Rv 16 ja esikoinen tulossa.
 
Noilla viikoilla sf menee melkeinpä aina yli yläkäyrän, ja sen takia vasta aletaankin yleensä mittailemaan siinä rv22 paikkeilla.
 
Täällä menossa rv 13, ja kyllä jo itse huomaan. Töissä kuljen isoissa löysissä paidoissa ja käytän tasan yhtiä housuja, jotka on farkut, joissa leveä kuminauha vyötäröllä. Siis leggarimalliset, mutta ihan kunnon tukevaa farkkukangasta. Ensi viikolla meillä on saunailta duuniporukalla, ja on varmaan sitten pakko paljastaa salaisuutensa, kun duunikaverit ihmettelee viimeistään alkoholitonta juomavaliotani :grin
Jotenkin odotan innolla, että raskausmaha näkyy oikeasti :)
 
Takaisin
Top