Millaisista asioista lapsi saa itse päättää?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä lapsesi saa itse päättää? Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?

Meillä on 2-vuotias ja 8-vuotias. 2-vuotias saa päättää ainakin (annetuista vaihtoehdoista) mitä syö välipalaksi ja juoko välipalalla vettä vai maitoa. Esikoinen saa isompana päättää useampia asioita, kuten mitkä vaatteet laittaa päälle, kunhan on säänmukaiset tai meneekö kaverin kanssa iltapäivällä ulos (joitain poikkeuksia lukuunottamatta). Kumpikin saa myös kotona leikkiessä useimmiten päättää mitä tekevät ellei sitten esim. pelata jotain yhdessä jolloin peli voi olla aikuisenkin päättämä. Tosin ihan mitä vain eivät voi tehdä vaan esim. ruutuaikaa on rajoitettu.
 
4-vuotias bonuslapsi saa päättää usein missä järjestyksessä tehdään asioita silloin kun on joku useamman vaiheen suoritus (esim. aamu- ja iltatoimet, sisävaatteiden pukeminen, lelujen siivoaminen, käydäänkö ensin vessassa vai pestäänkö hampaat).

Sisävaatteet saa valita itse, jos jokin ulkovaate ei huvittaisi niin sitten kokeillaan ulkona oloa ilman sitä että miltä maistuu. Jos mennään jonnekin, voi valita käveleekö vai meneekö pulkalla/polkupyörällä.

Leikit saa valita itse kunhan ne eivät tuota merkittävää häiriötä tai sijoitu vaarallisiin paikkoihin (esim. keittiössä ei leikitä) ja jos aikuinen on leikissä mukana, saa usein ohjata aikuisenkin tekemistä jotta saa täyttää sitä "valtaämpäriään" :)
 
4v
-Saa valita aamu-, väli- ja iltapalan olemassa olevista vaihtoehdoista. Tosin sillä rajoituksella, että jos söi jo sillä aterialla yhden jogurtin tai rahkan tai riisifrutin niin toista vastaavaa ei tule, vaan jatkoksi leipää, hedelmää, muroja tai puuroa(lähinnä aamupalalla).
-Ruokaan saa melko usein vaikuttaa onko lisuke makarooni/riisi/ranskalaiset, sekä toisinaan (lähinnä viikonloppuisin) myös esittää toivetta ruoasta tai valita vaihtoehdoista mitä tehdään, tänäänkin valitsi kasvissosekeiton. 😅 Kaapista löytyy siis esim aineet x ja y, joista voi soveltaa jotakin, tai sitten kysytään toivetta ennen kauppaan menoa.
-Arkena saa pääsääntöisesti valita sisävaatteensa arkivaatepinosta, samoinkuin melko usein ulkovaatteet parista vaihtoehdosta.
-Saa esittää toiveita ostettavista vaatteista, toiveet sitten huomioidaan tilanteen mukaan
-Nyt talvella saanut valita mennäänkö eka katsomaan latujen vai luistelujään tilannetta, niistä ei koskaan tiedä onko kunnossa, niin mulla on kulkenut kummatkin varusteet autonperässä varmaan pari kk. 🤣
-Toisinaan saa valita kumman autolla lähdetään reissuun, jos meillä ei ole mitään erityistä syytä valita jompaakumpaa. 🤣
-Pyöräilykaudella saanut valita ottaako potkupyörän vai polkupyörän (me ei pyöräillä talvella).
-"Pulkka"mäkeen saanut valita pulkan, rattikelkan tai liukurin, kaikkia ei raahata kerralla
-Saa valita luettavan sadun kirjoistaan, korkeintaan annetaan rajoite, että vain lyhyt, "5min satu", tai että ehtii pidemmänkin


Mutta vastapainoksi meillä on asioita, joista on turha edes yrittää kieltäytyä. Esim hampaat pestään, tavalla tai toisella, mutta ne pestään! Lapsikin oppi äkkiä, että helpommalla pääsee kun ei vastustele. Ja muutaman kerran on nuorempana lähtöhetkellä kieltäytynyt pukemisesta, sopivasti just talvella 😁 ja kun kannoin huutavan lapsen sisävaatteissa ilman hattua/hanskoja tms kylmään autoon (koska oli pakko lähteä) niin oppi aika äkkiä, että on kivempi pukea päälle silloin kun sanotaan, että täytyy lähteä. 😅🙊 Toki huviulkoiluitten pukemisessa sitten toisinaan kestää ikuisuuden. 🙄
 
Meillä on esikoinen viety kerran pikkuhousuissa päiväkotiin, kun ei suostunut pukemaan ( ja riisui koko ajan.)

Lapset 3v ja kohta 9v saavat päättää mitä aamupalaa haluavat.
Vanhempi saa päättää vaatteensa itse, kunhan nyt ovat sään kannalta järkeviä. Nuoremman annan valita kahdesta sisävaatekokonaisuudesta.
Vanhempi pakkaa itse tavaransa, nuorempi saa pakata, mutta äiti päättää mitä pakataan.

Vanhemmalla on tietenkin enemmän vapauksia. Saa mennä kavereille, kunhan kertoo missä on. ( yksityiskoulua takia kaverit ovat ympäri pk-seutua ).

Se mistä emme jousta, on hammaspesu ja käsipesu aina kotiin tullessa ja tietenkin vessasta tullessa ja suihkussa käynti. Näistä etenkin vanhempi yrittää usein luistaa. Lisäksi läksyt tehdään aina ennen leikkejä.
 
Takaisin
Top