Millaisia vaatteita vauvalle?

newi

Näppärä viestien naputtelija
Täällä ensimmäistään odottava ihmettelee vauvanvaatevalikoimien suuruutta... :) Eli mitä suosittelette vastasyntyneelle ostamaan? Riittääkö äitiyspakkauksessa olevat vaatteet alkuun hyvin? Mitä olette huomanneet hyväksi hankkia lisäksi? Mitä olette huomanneet täysin turhaksi vaatteeksi vauvalla?
 
Moi Newi, tuolla hankitoja vauvalle keskustelussa( 2. sivulla) on pitkät jutut talvivauvan vaatteista :) Meillä esikoisella ei pystytty kaikkia äitiyspakkaus vaatteita käyttämään, varsinkaan housuja, kun olivat niin leveitä että tippuivat tytön päältä. Äitiyspakkauksen vaatteista monet on myös aika isoja, että jonkun verran kannattaa noita pienempiä kokoja ostaa. Mutta käy ihmeessä lukemassa tuolta Hankintoja vauvalle ketjusta tarkemmat sepostukset :)
 
Äitiyspakkauksen vaatteet ovat minun mielestä suht turhia, varsinkin kun kokoja on vähän. Itse suosin esikoisen aikaan puolipotkareita ja nepparikiinnityksellä olevia kietaisubodeja.
 
Ja ehdottomasti tarvetta on lähinnä käytännöllisille perusvaatteille. Kaupat on pullollaan kaikenlaisia juhlamekkoja tytöille yms. söpöstelyvaatteita ja vastaavia tietty myös pojille, mutta sellaisia on täysin turha hankkia. Jos on jotkut juhlat tulossa, niin sitten se yksi vaatekerta riittää ja senkin saa luultavasti jostain lahjana. Meillä sukulaiset ja tuttavat ostivat esikoiselle jos jonkinlaisia juhlatamineita ja mekkoja, mutta suurin osa jäi täysin käyttämättä. Joko siksi, ettei tarvetta moisille ollut tai sitten jos oli, niin oli väärää kokoa.

Pikkuvauvalle nuo kietaisubodyt on käteviä ja ne pään yli vedettävät menee sitten vähän isommalle.
 
Minä myös pysyttelen mukavuuslinjalla eli ei niitä muotihärpäkkeitä. Vaikka siitä nyt on 10 vuotta kun kuopus syntyi niin silloinkin nuo kietaisubodyt ja puolipotkarit oli eniten käytettyjä.
 
Kätevien neppari-kietaisubodyjen ja sukkahousujen lisäksi tytöllä oli kyllä aina jokin söpöstelymekko päällä, itse sekä innokkaat isovanhemmat hankimme niitä kilvan... En siis välttämättömiksi väittäisi, mutta eipä ne pehmeät kasmir- ja angoravillasekoitemekot mitään epämukavia varmasti ollu, lämmittivät mukavasti kun tyttö syntyi helmikuun kovimpien pakkasten keskelle. Sitten vaan Hellyttävät villasukat tai huopatöppöset jalkaan, ja pitsireunapipon päälle isomummon neulomat hempeät villamyssyt...lämmintä ja älyttömän söpöä. Ei mun mielestä tyttövauvalla voi olla liikaa mitään ihanaa...Kerran ne vaan on pieniä. Kohta ne täyttää jo kymmenen ja haluaa pukeutua pelkkään mustaan. Joitain han pienimpiä (56cm)vaatekkappaleita tosin ehti käyttää vaan kerran tai kaks kun tyttö oli syntyessään jo niin iso, niin se kyllä hieman harmitti.
 
Ja sukkahousut siks, että puolipotkuhousut ei millään pysyny jalassa, siis ne jalkaosat, vaan aina juuttui jalka hankalasti jotenkin linkkuun sinne sisälle kun neiti pari kertaa koukisteli jalkoja. Sellaiset, joissa oli kunnon resorit tai kuminauhat nilkkojen kohdalla(ei siis äitiyspakkauksen housuissa...) oli ihan ok kyllä ja pysyivät paikoillaan.
 
Mun mielestä puolipotkarit oli melko epäkäytännöllisiä lähinnä siksi, että niiden käyttöikä on tosi lyhyt. Jos ne on yhtään isot, niin jalka ei pysy terässä ja yhtään liian lyhyinä niitä ei tietenkään voi käyttää. Usein myös se terä on ihan väärän kokoinen, koska tietysti myös vauvoilla on eri kokoisia jalkoja. Itse tykkäsin myös juuri sukkahousuista, koska ne istuvat paremmin ja toisaalta joustavat enemmän joten käyttöikäkin on pidempi.

Kestovaippavauvalle talvisaikaan ihan ykkösjuttu oli kyllä pitkälahkeiset villavaippahousut ja napakasti istuvat sukat. Luulen, että tällä kombolla mennään nytkin. Nuo pitkät vaippahousut pitää tosin laittaa hankintalistalle, koska niitä käytettiin heinäkuussa syntyneellä esikolla vasta lähempänä puolen vuoden ikää, joten ovat pikkuiselle vähän turhan reiluja.
 
Vielä tähän samaan aiheeseen lisätäkseni...

Näistä vaateasioista, kuten kaikesta muustakin, taitaa olla mielipiteitä lähes yhtä paljon kuin vauvoja ja vanhempiakin. Malliesimerkki on juuri nuo puolipotkarit. Toiset vannoo niiden nimeen ja toiset ei tykkää ollenkaan. Ehkä ainoa vaatteisiin liittyvä asia josta pienten lasten vanhemmat tuntuvat mun kokemuksen mukaan olevan yhtä mieltä on se, että ihan vastasyntyneelle pään yli pujotettavat paidat eivät ehkä ole paras vaihtoehto. Suosittelenkin hankkimaan vaatteita alkuun suht maltillisesti ja vähän joka laatua ja täydentämään varastoa sitten sen mukaan mikä omalle vauvalle ja omaan makuun parhaiten sopii.
 
Joo ja ihan senkin takia kannattais malttaa ostosten kansss ja ostaa just etenkin pieniä kokoja ihan vähän, että jos onkin iso vauva. Jos syntyy ihan pikkuinen, niin kaupastahan niitä pieniä vaatteita sit saa lisää.
Tarvikkeitakin meillä oli kauan ennen syntymää jo vaikka mitä, oli aventin tuttipulloja rivi eri-ikäisten tuttiosineen ja vellitutteineen, oli läjä tutteja 0kk-6kk, oli ruokapurkin lämmitintä ja rintapumppua ja tuttipullon mikrodesinfioijaa ja vaipparoskista ynnä muuta. Kaikkea siis mitä myyjä vaan keksi tuleville innokkaille vanhemmille myydä. No, tyttö ei syöny sit koskaan tuttia eli turhia olivat, tuttipullosta söi pari kertaa supernälissään kun oli pari tuntia hoidossa ja senkin maidon sain ihan maidonkerääjällä pullotettua kun tuli niin paljon, eli pumput oli turhia. Mikrodesinfioijaa käytin just sen pari kertaa ettei pullot ihan pölyyntyis kaapissa, on varmaan ihan hyvä jos taloudessa paljon käytetään pulloja. Ruokapurkinlämmitin on ehkä turhin ikinä, tosi hidas yms että kyllä mikrossa oppii sopivan sekuntimäärän lämmittämään, ja ihan sopivaa on kun sekottaa. Vaipparoskista kyllä aluks käytettiin, mutta kun kiinteät tuli kuvioihin niin eihän sellasta hajua mikään muovipönikkä pidä viikkoa, eli kyllä ne vaipat silloin viimeistään normiroskikseen lensivät, kun se tulee päivittäin vietyä pois haisemasta. Sitteri saatiin (todella) käytettynä, mut oli suoraan sanottuna niin ruma etten kestäny katsella keskellä olohuonetta tilaa viemässä, että laitettiin eteenpäin ja käytettiin autoistuinta tarvittaessa, kun se keinui mukavasti. Sen sijaan yllätyin miten kätevä manducan kantoreppu oli joissain tilanteissa vaikka pääasiassa vaunuja käytettiinkin joka paikassa, mut etenkin lentokentillä yms on ollu kätevä vielä isommallakin lapsella, kun tyttö sai siinä aina hyvin unen päästä kiinni. Ja autokopan telakka on kans kätevä, kun ei tartte vöiden kanssa pelailla joka kauppareissulla moneen kertaan, ja saahan istuimen sitten esim isovanhempien autoon tilapäisesti ilman telakkaakin, et ei sitä siirrellä tarvitse, riittää kun kerran laittaa kiinni. Että aika näyttää mitä kukin tarvitsee, sen opin...
 
Takaisin
Top