Millaisia kantovälineitä olette käyttäneet?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nyt vietetään kantamisen teemaviikkoa. Osittain siitä innostuneena kysyn, millaisia kantovälineitä teiltä löytyy ja olette käyttäneet? Osittain kyllä siksikin, kun mietin kokeillaanko jotain muuta kantovälinettä nyt toisen kohdalla.

Esikoista kannettiin (tai lähinnä minä kannoin) rengasliinassa ja rintarepussa. Vauva ei ihan pienenä viihtynyt rengasliinassa, vähän myöhemmin se oli ihan hyvä. Tosin äidille toispuoleisuuden vuoksi epäergonominen. Rintareppu oli muistaakseni varsinkin liikkuessa kätevä, mutta jotenkin pidän liinailusta enemmän.

Meiltä löytyy manduca ja taapero-tula. Manduca oli kyllä varsinkin alkuun arjen pelastus, kun vauva ei viihtynyt oikein missään muualla kuin sylissä. Edelleen taaperona rakastaa olla kantorepussa, harmi kyllä itse en oikein enää pysty raskauden takia kantamaan, kun en saa lantiovyötä asettumaan niin ettei tuntuisi ikävältä.

Manducaa ja rintareppua tullut käytettyä. Manducaa enemmän heti vastasyntyneestä alkaen ja vielä isommallakin reissusssa. Rintarepussa vauvan jalat tulivat jotenkin hankalasti roikkumaan omien reisien tielle, kun taas manducassa jäävät sivuille. Harmi vaan että meidän vanhassa manducassa ei saa vauvaa laitettua kasvot menosuuntaan etupuolelle, onkohan uudemmissa jo tuokin vaihtoehto?

Kokeilin kantoliinaa ja Tulan free-to-growta, mutta poika ei viihtynyt yhtään kummassakaan, joten kantaminen jäi täysin, enkä enää uudelleen kokeillut.

Oon kantanut lapsiani heti ekasta lähtien liinassa(alkaa olla jo 17 vuotta tätä hommaa takana :joyful:) . Pitkä kudottu 6. Kokoinen liina ollut varmin väline tälläiselle normi kokoiselle nais ihmiselle. Viimeiset kaksi lasta olleet selkäpuolella n 2 kk iästä eteenpäin. Erittäin kätevää kun jää etupuoli tyhjäksi, kokkailu, eläinten hoito, siivous yms on helppoa näin. Meillä kaikki pojat tykänneet olla liinassa ensimmäisen vuoden, tytöt eivät niinkään. Yhtä lailla jokaista yrittänyt :p.
Myös rinkulaliina ollut kätevä pikaliina es kaupassa pikkuvauvan kanssa. Kun osaa ostoskärryssä istua ei sille enää niin käyttöä. Manduca löytyy myös muttei koskaan tullut käytettyä..

Mulla on 7 viikkoinen ja Tricot käytössä. Ollaan harjoiteltu liinassa olemista, ja noin tunnin jaksaa siinä olla. Asentona ns.sylityyli. Mutta en saa vauvaa kovin ylhäälle (aina sanotaan että pitäisi pystyä pussaamaan päätä), voiko syynä olla se, että ostin liinan käytettynä - onko trikoo venynyt edellisen käytössä? Ostettu myös reppu jossa ns.istuin palikka mutta vauva on vielä liian pieni siihen.

Mulla on 7 viikkoinen ja Tricot käytössä. Ollaan harjoiteltu liinassa olemista, ja noin tunnin jaksaa siinä olla. Asentona ns.sylityyli. Mutta en saa vauvaa kovin ylhäälle (aina sanotaan että pitäisi pystyä pussaamaan päätä), voiko syynä olla se, että ostin liinan käytettynä - onko trikoo venynyt edellisen käytössä? Ostettu myös reppu jossa ns.istuin palikka mutta vauva on vielä liian pieni siihen.
Trikooliina käy hyvin ihan pienelle, mutta alkaa tuo jousto olla nopeasti liikaa. Kannattaa koittaa kudotulla, se napakkuus tuntuu heti! Siinä ihan sidonnan alussa kannattaa asettaa vauva reilun ylös, asettuu sitten lopulta hieman alemmas kuitenkin.

Meillä on käytössä Stokken kantoreppu, jonka sai alkuun ihan vauva-asentoon. Nyt mennään jo kasvot menosuuntaan. Samassa pakkauksessa on myös selässä kannettava malli isommalle lapselle.

Onko kellään ollut ongelmia manducan säätöjen kanssa? Olisi kätevää välillä nukuttaa poikaa enemmän siinä, kun suostuu siinä tunnin kerrallaan kuitenkin nukkumaan (nukkuu muuten usein heikosti muualla kuin vaunulenkeilä päiväunia). Mutta. A) hankala saada sellaista asentoa jossa en koko ajan joudu tsekkaamaan onko nenälle tilaa hengittää, eli joko laskeutuu liian alas jolloin nenä on koko ajan pelottavan tiiviisti rintakehää vasten tai sitten toinen sierain olkaremmiä vasten b) itselleni tulee selkä, niskat ja hartia kipeäksi koska lantio remmin jos laittaa lantiolle eikä vatsalle niin poika laskeutuu liian alas. Lisäksi niskan taakse tuleva remmi, jonka ei pitäisi kannatella mitään, painaa ikävästi niskaan.

Onko jollain ollut samanlaisia ongelmia ja helpottaako kun vauva kasvaa? Nyt siis 2,5kk, n 5,5kg ja 58cm. Itse olen myös rääpäle eli 160cm, jos sillä on jotain merkitystä.

Manducaa kaikki kehuvat että kun saa niin hyvin säädettyä, joten olen vähin ymmälläni kun en tunnu manducan niitä oikeita säätöjä. Olen katsonut YouTube videoita kyllä, mutta niissä tietenkin se vauva sujahtaa sinne niin mukavasti ilman huutoa ja remmit säätyy paikoilleen kovin kätevästi ilman että mikään painaa kantajaa...

Entä olisiko kantoliina parempi? Millainen sen tulisi olla?

Entä olisiko kantoliina parempi? Millainen sen tulisi olla?
En ehkä ihan puolueeton sanomaan, mutta ehdottomasti olisi :grin! Ihan joku perus puuvillaliina alkuun, niitä saa alle satasen käytettynä(ehkä uutenakin), pituutta kannattaa vähän katsella netin ohjeista, yleensä "kutonen" on hyvä perussidontoihin(?). Lainaamoitakin vissiin on jos sattuu sellaisen lähellä asumaan. fb ssä useita kantoliinaryhmiä josta voi välineitä etsiä. tukijoukkojakin liinailuun löytyy, ymmärtääkseni kantoliinayhdistyksellä on yhdyshenkilöitä ympäri suomen, jotka neuvoo vaikka kädestäpitäen. ymmärtääkseni ihan rakkaudesta lajiin, ei rahan takia :p
itse harjoittelin perussidonnan youtuben ja ison nallen kanssa alkuun. vauva mukaan kun hetki on hyvä ja tietää vähän mitä on tekemässä. Liina myös mukautuu kaikkeen, pienelle-suurelle ihmiselle, ilman vaatteita tai talvitakin päälle. ei tartte vipuja säätää.. tukee hyvin kauttaaltaan kantajaan ja vauvaan, koskaan en ole itselle, tai lapselle, saanut mitään painaumia aikaiseksi.
Ainut "miinuspuoli" omasta mielestä on ettei vaunuilla tee enää mitään :p..

itse harjoittelin perussidonnan youtuben ja ison nallen kanssa alkuun. vauva mukaan kun hetki on hyvä ja tietää vähän mitä on tekemässä. Liina myös mukautuu kaikkeen, pienelle-suurelle ihmiselle, ilman vaatteita tai talvitakin päälle. ei tartte vipuja säätää.. tukee hyvin kauttaaltaan kantajaan ja vauvaan, koskaan en ole itselle, tai lapselle, saanut mitään painaumia aikaiseksi.
Ainut "miinuspuoli" omasta mielestä on ettei vaunuilla tee enää mitään :p..

Tuo sidonnan harjoitellu juuri mietityttää, en luota siihen että onnistuin Youtuben avulla... Pitää ehkä kysyä tuolta kantoliina vapaaehtoisilta että onnistuuko näin korona aikana tuollainen neuvonta.

Onko noissa liinoissa nuo sidonnat sellaisia että vauvan painoa saa kannateltua lantion avulla? Olen katsonut kuvia, mutta en oikein osaa hahmottaa. Kun uskon että tällä hetkellä se on hankalin asia manducan kanssa kun tuo lantioremmi menee vatsan kohdalle jos haluaa vauvan pään pussausetäisyydelle, ja vatsalla ja hartioilla vauvan kannattelu rikkoo selän ja vahvistaa notkoselkäongelmaa, kun ei niitä kunnon vatsalihaksia vielä synnytyksen jäljiltä ole.

Lähinnä siis mietittää, että pitääkö tässä vain odotella että vauva kasvaa pituutta selästään, ja saan vahvistettua vatsalihaksia, vai pystyykö näitä ongelmia kiertämään kantoliinalla paremmin kuin manducalla.

Tuo sidonnan harjoitellu juuri mietityttää, en luota siihen että onnistuin Youtuben avulla... Pitää ehkä kysyä tuolta kantoliina vapaaehtoisilta että onnistuuko näin korona aikana tuollainen neuvonta.

Onko noissa liinoissa nuo sidonnat sellaisia että vauvan painoa saa kannateltua lantion avulla? Olen katsonut kuvia, mutta en oikein osaa hahmottaa. Kun uskon että tällä hetkellä se on hankalin asia manducan kanssa kun tuo lantioremmi menee vatsan kohdalle jos haluaa vauvan pään pussausetäisyydelle, ja vatsalla ja hartioilla vauvan kannattelu rikkoo selän ja vahvistaa notkoselkäongelmaa, kun ei niitä kunnon vatsalihaksia vielä synnytyksen jäljiltä ole.

Lähinnä siis mietittää, että pitääkö tässä vain odotella että vauva kasvaa pituutta selästään, ja saan vahvistettua vatsalihaksia, vai pystyykö näitä ongelmia kiertämään kantoliinalla paremmin kuin manducalla.
En osaa yhtään sanoa o_O.. Kannattaa kyllä ottaa yhteyttä johonkin perehtyneimpiin.
https://www.kantoliinayhdistys.fi/kantaminen/tukihenkilot-ja-kantovalinelainaamo/
Näyttää olevan aika kattava verkosto!
Kietaisuristi on varmaan eniten käytetty sidonta (?), itse menin ainoastaan sillä edessä kantaessa. Riittää siis löytää yksi itselle sopiva juttu.
Tsemppiä!

Mä käytin trikooliinaa vauvan ollessa pieni ja nykyään on kudottu kantoliina käytössä. Välissä oli Tula, mutta se alkoi tuntua epämukavalta enkä saanut vauvaa siinä hyvään asentoon. Kantoliina on tosi hyvä mun mielestä. Käydään kävelyllä lähes aina vauva liinassa, kun tykkää kovasti katsella ympärilleen eikä vielä osaa istua niin, että päästäisiin vaunujen ratasosalla liikkeelle. Olen myös nukuttanut vauvan päivän vikoille päikkäreille liinassa ja on siinä tykännyt nukkua.

Meillä oli kaksosilla Ergon kantoreput. Lisäksi ihan alkuun kannoin trikooliinassa. Sitten oli tulan reppu käytössä ja siitä olen itse tykänny ehdottomasti eniten. Kolmannelle ostin myös kudotun liinan, joka oli ihana, mutta helppouden vuoksi tuli tartuttua usein myös tullaan. Taaperokoon Wompat löytyi myös erittäin halvalla käytettynä ja etenkin kolmatta olen siinä kantanut vielä yli 3v iässäkin satunnaisesti. Lisäksi on ollut rengasliina käytössä, kun on tarvinnut saada kädet vapaaksi, mutta ei ole voinut laskea lasta vapauteen. Esimerkiksi lomareissulla oli hyvä buffet-ruokailussa, kun rattaiden kanssa en olisi saanut kannettua useampaa tarjotinta kerralla, mutta lapsi oli vielä varsin epäluotettava seuraamaan minua ihmisvilinässä. Lapsi liinaan selkäpuolelle ja ruokaa hakemaan!

Vastaan itselleni, että ainakin tuon trikooliinan, jollaisen päädyin nyt ottamaan alkuun, kanssa tuo sidonta oli helppo opetella. Liina painaa hartioita paljon vähemmän kuin huonosti säädetty manduca, alaselän rasitusta se ei poista (tämähän vähän on kuin olisi raskausvatsa uudelleen :D ), mutta jos nyt kannan tällä vauvaa esim. tunnin päikkäreiden verran kerrallaan, niin varmaankin sen ajan kestää. Varmaan pidemmänkin, jos jossain kohtaa saisi poistettua kropasta jo kertyneitä jumeja. Mutta sanoisin siis, että säätäminen on liinan kanssa helpompaa kuin manducan. Mikä on itselleni hieman yllätys, jotenkin etukäteen ajattelin että liinailu on jotenkin monimutkaista ja ttoisaalta manducan säätömahdollisuuksia on niin monet kehuneet. Mutta näköjään se mikä sopii monelle, ei aina sovi kaikille kuitenkaan.

Takaisin