Millaiset vaatteet on mielestäsi tyttöjen, poikien tai unisex?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kun äitiyspakkauskeskustelussa kävi ilmi, että vaate joka toisen mielestä on tyttömäinen on toiselle unisex, tuli mieleen herättää keskustelua enemmänkin tyttöjen ja poikien vaatteista. Mikä tekee vaatteesta tytön tai pojan vaatteen? Voit pohtia vaikka niin, että millaisen vaatteen miellät sen nähdessäsi tytön tai pojan vaatteeksi tai pukisitko sen omalle lapselle.

Itse kyllä näen osan vaatteista joko tyttömäisempinä tai poikamaisempina. Mutta en kuitenkaan sen perusteella kieltäisi poikaani pukemasta tytön vaatetta ylleen, jos hän niin itse haluaa. Toisaalta en ole ostanut pojilleni hameita elleivät he ole itse pyytäneet. Ne hamet ja mekot siis miellän tyttöjen vaatteiksi väristä ja kuosista riippumatta. Väreissä menee kaikki värit omilla lapsilla, mutta vaaleanpunaisen kohdalla ymmärrän, että se mielletään tyttövauvojen väriksi. Ja toisaalta en ymmärrä, sillä käyttäähän aikuiset miehetkin vaaleanpunaista ja molemmilla pojillani on ollut vauvanakin myös vaaleanpunaista. Muuten sitten röyhelöt, paljetit, bling-blingin ja prinsessat miellän tyttöjen vaatteisiin kuuluviksi. Ehkä myös jonkinlaiset kovin hempeät jutut. Poikamaisiksi jutuiksi vaatteissa taas miellän kaivurit, autot ja dinosaurukset. Ja kuitenkin näitä kaikkia voi mielestäni pukea "ristiin" jos lapsi niistä tykkää. Eläimet ja piirroshahmot taas on mielestäni hyvinkin kaikille sopivaa.

Disclaimerina vielä, että tässä tuskin on oikeaa ja väärää mielipidettä. Tämä on se, miten minä näen lastenvaatteet ja miten puen lapsiani. Jos haluat pukea tyttösi/poikasi pelkkään pinkkiin/siniseen niin ei sekään ole mielestäni väärin. 😊
 
Väreistä en ajattele oikein mitään selkeitä tyttöjen/poikien värejä.
Paljon on meillä pojilla käytössä vaatteissa esim. vaaleanpunaista, kukkaukuviota, paljetteja (ja nämä ihan poikien osastolta) ja tytöllä sinistä.
Kuvioina ehkä autot/dinosaurukset yms. tulee mieleen selkeämmin poikien vaatteet.
Silti ollaan tytölle esikoispojan auto haalari puettu päälle kun ei siinä muuta vikaa ollut ja tytön pinkki-lila raidallinen villahaalari taas pienemmille pojille.
 
Hyvä aihe! Tässä vaiheessa kun lapsi ei vielä ilmaise muita toiveita vaatteista, kuin kieltäytymisen liian tiukoista päänteistä, niin valinta on minulla. Meidän esikoinen on siis poika. Väreistä mä oon aika liberaali, kaikki on kivoja ja voisin pukea jotain pinkkiä jos löytyis kivan mallista :) Ei vaan oo löytynyt 😅 enemmän mua ärsyttää se, että jo taaperoiden vaatteissa alkaa leikkauksissa olla eroja tytöille ja pojille markkinoiduissa vaatteissa. Meidän pojalla ei ole röyhelöitä. Mulla itselläni on yksi neutraalin värinen paita, jossa on olkapäillä röyhelöt. Pienille tytöille suunnitelluissa vaatteissa on varmaan joka neljännessä jotain röyhelöä. Eli se röyhelöisyys näkyy mun vaatehankinnoissa tekijänä, joka tässä vaiheessa sulkee osan vaatteista pois ostoskorista. Mekkoa en myöskään pojalle osta, ennenkuin itse pyytää. Vältän kyllä varmaan tytöllekin ostamista siihen asti että alkaa pyytää, kun se on musta epäkäytännöllinen vaate pikkulapselle 😅

Unisex-kategoriaan mielletyt vaatteet, värit ja kuosit miellyttää mun silmää eniten, ja siksi meille paljon niitä oon hankkinutkin. Lapsen laatikosta löytyy väreistä mm. harmaata ja mustaa (housut, pääosin kollareita tai trikoita), tiilenpunaista, kirkkaan punaista, keltaista, vihreää, sinistä, oranssia, neutraaleja vaalean sävyjä. Kuoseista löytyy työkoneita (koska niihin on lapsi osoittanut omaa kiinnostusta), Ryhmä Hau (sekä poikapennuilla, että Haltilla ja Kajalla löytyy), Disneyn leijonakuningasta yms unisex-piirrettyjä, söpöjä pieniä dinoja (ei mitään kita auki räkä lentäen karjuvia t-rexejä), nalleja, metsän eläimiä, kasveja, ruokia, raitaa ja palloa. Paljetteja meillä on yhdessä ryhmähau-paidassa ja glitteriä on ollut yksissä hau-housuissa. Kaikki mun hankkimat vaatteet on semmoisia, mitkä voisin tyttölapselle laittaa myös käyttöön jos kestävät tän ekan kulutuksen.

Juuri tänään taaperolla on päällä ollut ensin punaiset kärpässienihousut, jotka likaannuttuaan vaihtui tummansinisiin housuihin, joissa eri väreillä pikkuruisia työkoneita. T-paita on mustavalko-raitapaita. Päälipaitana on puuvillainen raidallinen neule, jonka pohjaväri on harmaa ja raidat vihreää, sinistä, ruskeaa, oranssia ja valkoista. Sukissa seikkailee Vainu 😂 sanoisin että aika unisex sekamelskaväritys on ollut tän päivän teema 😅

Mun miehellä on periaatteena, että jos hän pukee punaisen paidan pojalle, niin housut täytyy sit olla jonkun muun väriset (mustat, harmaat tai siniset). Että ei suostu pukemaan kokonaan punaiseen tai varmaan pinkkiä yhdistäisi johonkin sinisiin työkoneisiin 😅 saa nähdä jos meille tulee tyttö toiseksi, niin mä oon varmaan silloin se joka napisee kokopinkkiä ja mekkoja, vastaan kun taas hänelle se olisi enemmän ookoo 🙈 Ristiäisiin ja 1-v kuviin aikanaan oon mm. miettinyt tyttövaihtoehdolle romperia tai haalaria, eikä mekkoa 😁
 
No jaa, minun kumpikin lapseni on tyttö, joten on hörhelöä ja kaikenlaisia kuvioita.
Lapset saavat valita vaatteensa kaupasta, ihan miltä osastolta tahansa. (jos kokoja on) Nuoremmalla on pinkki-glitter- vaihe menossa

Esikoinen taas rakastaa ihan kaikkea missä on hevosia - värillä ei ole väliä.

Sukulainen tekee työkseen lastenvaatteita, joten häneltä saa vähän erilaisempia lastenvaatteita tilaustyönä. 😊
 
Itse pohdi lapsen kannalta asiaa usein ja liian tyttömäiset oon hylännyt monesti sivumpaan koska jo vajaa 2 vuotiaana lapseani puhuteltiin tytöksi joku ohikulkija ja lapsi on poika ja oli kovin tyrnistynyt ja loukkaantuneen oloinen ja en halua identiteetti kriisiä vielä ihan pienelle lapselle aiheuttaa 🤣😅🫣🫤Opettelee vasta mitä eroa pojilla ja tytöillä on ja muodostaa omaa minä kuvaansa jolloin tuen mielelläni ettei tule kiusallisia tilanteita tai kiusaamista mutta mikäli haluaisi pukeutua vaaleanpunaiseen, hameeseen tai vaikka yksisarviskuvioihin/kukkiin/prinsessa kuvioihin niin toki lapsi saisi valita 🫣 ja vaikka sanoisin että joku on tyttömäinen vaate niin ei tarkoita ettenkö sitä lapselle voisi pukea ja varsinkin vauvalla en näe ongelmaa väri/kuosi maailmassa onko tyttömäinen/poikamainen vaan jokainen saa pukea lapsen ja pukeutua kuinka haluaa muutenkin mutta itse en pue edes nykyään pinkkiä itselleni saati lapsena tai teininä vaikka tyttö olinkin ja jokainen valitkoon itselle sopivat vaatteet 😅🫣 silti itse pohdin esim äp vaatteita että olisi kiva että olisivat neutraalisempia jotta mahdollisimman moni käyttäisi niitä ja ne menisi hyötyyn koska ekologisuus ja toiset ihmiset on tarkempia luin toiset vaatteista. Neutraalisempia vaatteita pystyisi muilla vaatteilla muokkaan omaan mieleen🫣 meillä esim äp legginsit jäi käyttämättä koska näyttivät tyttömäisiltä vauvalla 😅

Meilläkin on 3 vuotiaalla käytössä vaatteita jotka menisi tytölläkin mutta yhdistän niihin usein sitten poikamaisuutta esim housuilla 🫣 ja lapsella on pidemmät hiukset eikä lyhyttä poikatukkaa koska on käytännöllisempi vielä kun lapsi ei tykkää hiusten leikkuusta ja penkillä istumisesta ja mielestäni pojalla voi hyvin olla pidempi tukka vaikka siitäkin on kuultu 🫣🤭😐

Ja usein pohdin sitäkin että mikäli olisi useampi lapsi niin jos oisivat kovin samannäköisiä niin olisi kiva että vaatteet erottaisi vauvakuvissa kumman kuva on kyseessä ja siinä korostuu asujen tärkeys 😅🤭 Meitä ei sisaruskuvista heti tunnistaisi kun ollaan pieniä että kumpi on kumpi ja sama miehen sisaruksien kuvissa on.😅
 
Itse näen sen tyttöjen ja poikien vaate eron aika selkeästi, mutta silti ostan molemmille lapsille sekä sukupuolitettuja että unisex vaatteita. Poika ei oikein erota tyttöjen vaatteita poikien vaatteista vaan valitsee sen mikä hänen mielestään on kivoin. Itse ostan paljon autoja ja dinosauruksia ja hän käyttää niitä tyytyväisenä. On kuitenkin hyvin onnellinen jos saa lainata siskon liian isoja hempeitä vaatteita. 💙
 
Ymmärrän tuon pointin, ettei halua aiheuttaa sekaannuksia, jotka tuntuu lapsesta ikävältä. Tosin meidän poikia on luultu tytöiksi jopa sinisissä vaatteissa, että vähän tuntuu ettei sitä voi välttää. Pitkät hiukset ja hoikka ruumiinrakenne varmaan vaikuttaa. Me ei ihan pieniltä raaskittu leikata hiuksia lyhyeksi. Esikoiselta leikkautettiin kerran taaperona eikä se näyttänyt yhtään hyvältä. Kuopus taas ei edes suostunut hiustenleikkuuseen siinä 2v tienoilla. Itku tuli, joten hiukset jäi. Nykyisin esikoinen saa itse päättää hiusten pituuden ja kyllä ne yhä on pitkähköt. Kuopusta ei ole edelleenkään saatu parturiin, joten Kultakutri-lookilla mennään.

Mitä kuvista erottamiseen tulee niin me ollaan kierrätetty käytännössä kaikki (ehjät) vaatteet kuopukselle, joten vaatteiden perusteella ei voi sanoa mitään. Ehkä siis onneksi näiden hiukset on keskenään ihan erilaiset.
 
En oikein tiedä. Minusta poika voi pitää kirkkaanpunaista, koska IFK, niin en ole aikoihin mieltänyt punaista tyttöjen väriksi. Pinkin miellän tyttöjenväriksi ja mekot ja hameet tyttöjen vaatteiksi. Silti, kyllä poika saa niitä käyttää jos niin tahtoo.
Mustaa ja sinistä ja tummia värejä on myöskin helppo mieltää poikien väreiksi, pastellia tytöille.
 
Takaisin
Top