Millainen unirytmi taaperolla?

Miramaria

Tietävä tietäjä
Kiinnostaisi tietää, millainen unirytmi muilla taaperoilla on :)

Mua välillä vähän ärsyttää, kun lapsiperheissä pitäisi (kuulemma) herätä aina seitsemältä ja olla ennen kahdeksaa nukkumassa... Ja yleinen käsitys tuntuu olevan, että muu rytmi ei ole lapsille sopivaa. emoticon Mä tunnustan, että meillä nukutaan noin klo 22-09, ja päikkärit vaihtelee riippuen missä mennään ja suostuuko tyttö nukkumaan, yleensä kahden ja viiden välillä. Meille tää sopii oikein hyvin :) (Varsinkin kun tää äiskä ei osaa mennä ajoissa nukkumaan...)

Milloin teillä nukutaan?
 
Meillä nukutaan just noin "perinteisesti", eli tyttö menee sänkyyn nykyään noin klo 20.30 ja heräilee siinä 6.30-8.00 välillä. Päikkärit nukkuu yleensä joskus puolen päivän maissa, kestävät 1-2t. Vielä joku aika sitten tyttö meni illalla nukkumaan jo ennen kahdeksaa, mutta nyt ollaan tuota vähän pitkitetty kun alkoi heräilemään aamuisin useimmin jo ennen kuutta... Mieluummin edelleen laittaisin sen sänkyyn vaikka jo puoli kasilta, jotta saataisiin kunnolla illalla omaa aikaa miehen kanssa ennen kuin itse mennään nukkumaan. Me ollaan tällaista rytmiä pidetty lähinnä just sen takia, että saadaan iltaisin vähän aikuisten aikaa ja toisaalta tää on helppoa kun suurimmalla osalla leikkikavereistakin on sama rytmi. Ja toisaalta tyttö herää luonnostaan aina ennemmin vähän liian aikaisin kuin liian myöhään ja noiden päikkäreidenkin ollessa suht. lyhyet, on se yleensä jo kasin aikoihin aika sippi. Ja vaikka sen laittaisikin myöhemmin unille niin saattaa silti herätä aamulla klo 7. 

Mutta tosiaan, mun mielestäni jokainen pitäköön omanlaistansa rytmiä lapsella. Sellaista mikä omalle perheelle sopii. Kunhan nyt ei öitä valvota ja päiviä nukuta, siis enää taaperoiässä :-D Vauvallahan on oma rytminsä pitkään ja saa ollakin. 
 

Miramaria: Ette oo todellakaan ainuita kenellä unirtymi vaihtelee.

Meillä tuo tyttö nukkuu vähän miten sattuu ja millon äiti sattuu nukkumaan. Meillä valvotaan pitkään ja myös aamulla nukutaan pitkään.

Nyt muutama päivänä on jäänyt päikkärit väliin ja yöunet noin 23-10 välillä. Välillä huitelee sitten kolmenkin tunnin päikkäreitä mut sinällänsä mua ei haittaa vaikka rytmi ei olekkaan niin tasainen, mä kun olen nyt kotona hoitamassa typyä.

Mä olen kans ihmetellyt et miten toisilla lapset laittaa nukkumaan jo ilta kasin aikaan, meillä ei puhettakaan et tyttöö sillon sais mitenkään rauhottumaan unille. Mut toisaalta jokainen lapsihan on yksilö eikä lapsia silleen voi suoranaisesti verrata toisiinsa edes samaisen perheen lapsia. Enkä usko et on sitä väärää unirytmiä, kuhan lapsi saa tarpeeksi unta :)

 
Itse toivoisin että meillä toimis toi että mentäis illalla myöhemmin nukkumaan ja aamulla nukuttais pitempään(kun itse en osaa mennä ajoissa nukkumaan) mutta tällä hetkellä on taas joku kausi että ihan sama mihin aikaan laittaa pojan nukkumaan niin on aamulla lähes tasan kello 8 hereillä. mitä myöhempään menee nukkumaan niin sitä väsyneempi on sitten aamulla kun samaan aikaan herää kuitenkin. olen katsonut parhaaksi siis laittaa pojan 20-20.30 välillä nukkumaan niin nukkuu sitten hyvät 12h unet ja herää aamulla pirteänä :)
herääminen osittain johtuu siitä kun on niin herkkäuninen ja mies herää töihin 8 aikoihin aamulla niin siihen sitten tuppaa heräämään. viikonloppuisin saattaa nukkua 2 päikkärit niin illalla menee sitten 21-21.30 nukkumaan ja sitten on viikonloppuisin nukkunut 9 asti :)
pojalla silti hyvin vaihtelevia nämä unet, aina hän on nukkunut koko yön mutta välillä tulee näitä että miettii missä sillä on kello piilossa että se on aina se tasan 8.00 :D
 
Meillä on myös ihan perinteinen unirytmi, johon me vanhemmat emme vaan voi vaikuttaa. Lapsi herää aina aikaisin, meni mihin aikaan hyvänsä nukkumaan. Nukkumaan muksu menee kahdeksaan mennessä, ellei ole vaikka vieraita käymässä ja nukkunut pitkät päikkärit. Herätys onkin kuuden huitteilla, pahimmilaan ennenkin jo :/
Meilläkään ei illan venyttäminen auta ollenkaan. Tuloksena vain väsyneempi lapsi.
Vinkkejä siihen, mitä kerrostalossa klo 6:n jälkeen voi, tehdä kun uhmaikäinen alkaa karjumaan tai kiljumaan, otetaan kiitollisena vastaan ;)
 
Meillä vaihtelee rytmit koko ajan ja siihen varmaankii vaikuttaa moni asia: hampaiden tulo, puheen tulo, yms.Muutama viikko sitten jannu meni nukkumaan 'vasta' 21.30 ja heräs 6-7 eikä meinannu päikkäreille nukahtaa kun vasta 1 aikoihin. Nyt taas meinaa nukahtaa jo iltapalalle 20-20.30 ja herää 7-8 aikaan ja päikkäreille ennen 12. Ens viikolla voi olla taas ihan toinen rytmi :)

 
Meillä nukutaan vielä aamu ja päiväunet, molemmat kestää tunnista kahteen tuntiin.... Herätys on 7 molemmin puolin ja nukkumaan mennään kahdeksan yhdeksän maissa.
 
Meillä tyttö alkaa nukkumaan siinä 21 aikoihin, nukahtaa aikalailla heti kun laskee sänkyyn.
Herää aamulla klo 8.30.
Päiväunille klo 13 herää klo 15.
Hyvä nukkuja ollut aina, paitsi tietenkin jos on kipeänä. Hampaiden tulo ei oo hirveesti vaikuttanut, yhtenä yönä vähän itkeskeli. Ja heräsi seuraavana aamuna klo 10.30 :D
 
Meillä pyritään säilyttämään sama päivärytmi päivittäin ja ohjelma suunnitellaankin sen mukaan. Tämä sopii meidän perheelle ja mielestäni tutut asiat ja kuviot luo turvallisuuden tuntua lapselle. Myönnän kyllä olevani organisoija ja "sieluni lepäävän kun jokaisella on oma aikansa".
Meillä poitsu menee nukkumaan n.klo 20 ja aamulla noustaan siinä klo 7-8 aikaan. Päiväunille mennään lounaan jälkeen klo11.30-12 ja unta yleensä piisaa 1,5h.

Ennen kun jätimme toiset päiväunet väliin ei poikaa tahtonut millään saamaan nukkumaan ja illat venyivät. Näin ollen venyi myös meidän vanhempien ilta, koska kyllä sitä kahdenkeskeistä aikaa tarvitaan ja siitä halutaan nauttia eikä millään maltettu mennä nukkumaan... Nyt kun poika nukkuu ajoissa (ja nukahtaa kun sänkyyn laskee) on meillä yhteistä aikaa 2-3h ja päästään myös itse myös suht ajoissa nukkumaan ollaan kaikki virkeämpiä emoticon
 
Meillä neiti (19kk) on kehittänyt itse itsellen rytmin; herää aamuisin kahdeksan aikoihin, yöunille aletaan 21 maissa.
Päikkäreitä ei nykyään juurikaan nuku, yleensä vain isän kanssa ottaa päikkärit jotka sitten kestää parisen tuntia ja sijoittuvat klo 14-17 välille. Ja autoon yleensä nukahtaa totta kai, jos iltapäivästä tai illasta ollaan ajelemassa esim. hoidosta kotia. :)
 
Meillä on sit kyllä kaikkea muuta kuin perinteinen rytmi.emoticon
Rytmi on muotoutunu kokeilemalla ja tämä on ollu paras ja meille kaikille sopiva.
Poika (tasan 1vee) menee illalla 21.30-22.00 yleensä nukkumaan ja nukkuu usein kellon ympäri, eli aamulla heräillään useimmiten siin 9-10 välillä. Joskus noustaan jo aiemminkin, mutta yöunet on aina yli 10h.
Puolen päivän aikoihin / jälkeen heppu nukkuu päiväunet, 1-1,5h ja joskus jopa sen 2h mutta harvemmin. Eikä yleensä tarvi enää toisia unia, kun nukkuu niin hyvin yöt. Autoillessa saattaa nukkua sit useampaan kertaan lyhyempiä pätkiä. Ulkona poika ruukaa nukkua paremmin ja pitempään.
Mut on kiva, kun heppulin rytmi ei oo kiveen hakattu, vaan joustaa. Joskus saattaa kyläillessä mennä kymmeneenkin asti, silloin oon varannu iltapuurot ja yöpuvun pojalle mukaan ja jos poikaa alkaa nukuttaa niin nukutan hänet jo kyläpaikassa ja kannetaan nukkuvana autoon ja autosta sänkyyn, muutoin nukahtaa automatkalla eikä enää herätellä kotona vaan viedään sänkyyynsä.
Eikä oo moksiskaan, vaikkei päikkäritkään mene aina saman kaavan mukaan. Mennään noissa päiväunissa lapsentahtisesti, et heppuli saa nukkua silloin kun väsyttää ja sen verran kuin nukkuu, mutta en ees yritä saada poikaa nukkumaan pidempään kuin tuntuu luontevalta, tai jos poikaa alkaa nukuttaa iltaseittemältä niin se saa nukkua vaikka sohvalla sen aikaa kun nukuttaa, koska tiedän, että yöunet luonnistuu silti hyvin.=)

Toki joskus tuntuu, että hitsi kun tuo nukkuis pidemmät päiväunet / menis illalla aiemmin nukkumaan, että ois enempi omaa aikaa, mut täytyy olla kiitollinen, että meille on suotu nuin kiltti ja helppo lapsukainen muuten kaikinpuolin.:) Päivät ei oo niskalimassa raatamista ja kiukuttelevan lapsen hoitamista, vaan yhteistyö pelaa ja meillä on kiva arki.<3

Tää rytmi on siksikin äärimmäisen hyvä nyt, kun olen 26 viikolla raskaana = äitikin saa nukkua kunnon yöunet, ei tartte herätä aamulla kukonlaulun aikaan.;)
 
Hei!

Poikamme on 15 kk vanha, ja on ollut jo useamman kuukauden mielestämme aika vähäuninen. Nukkuu yleensä öisin kli 21 - 6.30 ja päivällä noin 12 - 13.30 eli yhteensä noin  11 kk unta / vuorokausi. Pohdituttaa, onko tuo liian pieni unimäärä reilun vuoden ikäiselle ja miten saisimme sitä pidemmäksi, kun mikään ei tunnu auttavan.

Jos nukahtaa aamupäivällä esim. 30 minuutiksi, ei nuku iltapäivällä toisia unia, eli sitten valvoo puolen tunnin unilla iltaan asti.

Viimeiset noin 3 kk on valitettavasti ollut myös sellaista, että poika itkee kovasti nukkumaan mennessä, ellemme ole aivan vieressä kosketusetäisyydellä, ja se alkaa olla aika raskasta ja pitkästyttävää itselle. Yritämme parhaillaan opettaa häntä siitä pois, mutta vaikeaa on. Aiemmin hän meni ihan kiltisti itse nukkumaan sekä päivä- että yöunille, ja nyt on todella kiinni meissä.

Kaikenlaiset vinkit yllä oleviin asioihin otan mielelläni vastaan. :)
 
Meillä oli ennen rytmit vähän samalla tavalla, ettei mitään selkeetä rytmiä vaan mentiin muksun ehdoilla pitkälti, ja itekkin tykkäsi kun sai valvoa myöhempään ja herätäkki sitten vasta 9-10 aikaan. Periaatteessahan sillä ei oo mitään väliä mihin aikaan menee nukkumaan ja mihin aikaan herää (kun käyttää vähän maalaisjärkeä näissäkin asioissa..), mutta lapsi tarviis sen selkeen ja vakion rytmin, että samaan aikaan joka ilta nukkumaan ja heräilyt suunnilleen samaan aikaan, kuten myös päikkärit.

Tyttö alotti kuukausi sitten päiväkodin, niin rytmit piti sitten siirtää monella tunnilla, onneksi alotin siirtämisen jo viikkoja aiemmin, sanonpa vaan että olis muuten ollu melkonen homma.. Nyt mennään nukkumaan 20.00-21.00 ja herätään seiskalta. Vapaapäivinä nukkuu kahdeksaan, viimeistään sillon herätän ellei itte ole herännyt.
 
Meillä on ollut melko sama rytmi vajaan vuoden verran. Aamulla herätään 7.30-8.30 välillä, päikkärit 12 pintaan (1,5h) ja illalla unten maille viim. 20.30. Välillä touhuaa ja höpisee/laulaa itsekseen sängyssä 15-45min ennen nukahtamista. Toki on myös huutoa ja että mamma paija tai pyytää kättä omaansa...
 
Meidän ipana on vasta 7 kk, mutta ihan alusta alkaen on yritetty pitää samaa unirytmiä, mikä sitten joskus tulee olemaan hoitoon mennessä. Nukkumaan n. klo 20.00 ja ipana heräilee itsekseen n. 7.00 aikoihin. Toki jos meinaa olla kotona pitkään ja hartaasti vauvan kanssa niin mikäs siinä on valvoa myöhään ja nukkua pitkään, mutta meillä rahatilanne pakottaa menemään töihin viimeistään vuoden vaihteessa eli kun ipana on reilun vuoden ikäinen. Silloin se rytmi on pakko vääntää työaikojen mukaan, joten todettiin suosiolla, että helpointa aloittaa se aivan saman tien.
 
poitsu täyttää marraskuussa kolmisen vuotta ja rytmi on ollut jo pitkään se että menee nykkumaan 20-21 ja herää 7-9 aikaan. päiväunet nukkuu 1-3,5tuntia :D ja ei vaikuta yöuniin :D
 
Meidän nuorimies on 15kk vanha. Käy nukkumaan 20-20.30 ja herää 7-8.30. Yleensä herätän hänet viimeistään tuolloin 8.30, jos näyttää siltä ettei meinaisi itse herätä. Olenkohan julma äiti? :) Päikkärit n.11-13.30 (tuolla aikavälillä n.1,5h) ja illalla vielä 16-18 välillä tunnin tirsat. Silti hyvin tulee uni illalla. Joskus olen koittanut jättää iltapäikkärit väliin, mutta tulos on ollut aina se, että poika on kiukkuinen ku ampiainen eikä kukaan nauti siitä illasta. :sad001
 
Voi ihana kuulla muiden unirytmeistä! :) No nyt kun aloitin syksyllä opiskelut niin laitan pojan n.20.00 nukkumaan jotta saa ainakin sen 11h yöunet, koska aamulla pakko herättää poika jo 7.00 jotta keretään ajoissa hoitoon ja kouluun. Hoidossa nukkuu sen pari tuntia, n.12.00-14.00.
Mutta..kun olin itse kotona hoitamassa poikaa, tiesin/yritin/olin kuullut että lapselle "paras"(ainoa vaihtoehto?) nukkua n.19.00-07.00 ja meilläpäs kun se ei aina onnistunut. Syitä oli monia, itse olen myös melkoinen yökukkuja joten pakko oli myöhempään laittaa lapsi unille jotta itse saa aamulla vielä nukkua pidempäänkin kuin johonkin seiskaan. Ja joskus ihan muuten vain päivä, ja kaikki toiminnot yms. ruokailut, kaupassakäynnit vaihtelivat että miten kauan niissä menee, ja automaattisesti seuraava ruokailu, ja sitä kautta iltapesut ja nukkumaan laitto kaikki viivästyivät. Vaan ei siinä muuten mitään, mutta kun sen takia mitä olin kuullut/mitä neuvottiin, minä niin ruoskin itseäni! Ajattelin että olen ihan paska äiti kun olen ainut maailmassa jolla näin ja kaikilla muilla maailman äideillä menee just niinkuin psykologit ynnä muut alan ammattiaiset sanoo.
Ja näin ei ollut pelkästään nukkumisen suhteen..vaan myös esim lenkkeilyt/leikkipuistoilut, jos ei jaksettu joka ikinen pvä tehdä niitä(ei tosiaan jaksettu..tuntu jo että miten kerkeää edes huushollin hoitaa kuntoon kun on niin paljon työtä kokoajan ja kuitenkin vuorokaudessa kuitenkin vain 24 tuntia) ja varsinkin esim ajoittaa se kaikki tiettyyn aikaan, tai että joka pvä lukea just sitä jotn sen ajan tiettyä opettavaista kirjaa, niin voi että minä pidin itseäni niin surkeena ja mitättömänä kun en kaikkeen kerennyt enkä kyennyt.
Mutta sitten leikin lapseni kanssa ihan jotain muuta pöhlöä omaa leikkiä ja lapsi nauroi tikahtuakseen ja oli maailman onnellisimman näköinen, niin silloin aina sanoin itselleni että hei en minä nyt niin huono äiti ole :Heartred :)
Vasta nyt myöhemmin huomaan lukevani aina jostain blogista/palstalta kuinka äidit kertovat että eivät tosiaan aina tee kaikkea niinkuin jossain oppaissa yms käsketään ja ymmärrän että ei saa olla niin ankara itselleen, vaan täytyy muistaa mikä siinä äitiydessä ja vanhemmuudessa oikeasti on tärkeintä. Mutta tieto siitä etten tosiaankaan ole ainut maailmassa vaan meitä omat rutiinit omaan aikaan tekeviä äitejä on tasan tarkkaan aivan varmasti ihan yhtä monta kuin niitä jotka tekevät asiat "toisten määräämillä" tavoilla. Ja he ovat yhtä hyviä äitejä kuin mekin, jokainen vain loppupeleissä tekee niin miten mikä sille omalle perheelleen sopii ja mitkä ajat tuntuvat itsestä parhaimmilta :) Ja me taas ollaan ihan yhtä hyviä äitejä kuin ne toiset :)
Hieman vaikeasti ehkä selitetty, ja en tiedä menikö jopa asian vierestä, mutta pointti oli vain se että tämä lause on totta: Jokainen on varmasti juuri se maailman paras äiti omalle lapselleen :Heartred
 
Meillä kans tuo "perinteinen" rytmi. Ilta 20.00-20.30 nukkumaan, herää sitten siinä 07.00-07.30. Päikkäreitä nukkuu2-3.

Pääasia vaan että saa riittävästi unta. Ja nämä ajat tulivat meillä kuin itsestään, vauva siis meilkeimpä itekseen tämän rytmin muodosti ja äippä sit eläytyy sen mukaan, vaikken tosiaan oo mikään aamuvirkku ihminen :D
 
Meillä tyttö on yksi vuotias ja herää hoito päivinä 7-7:30, hoidossa nukkuu 2-4 tuntia (12-16) ja illalla menee 21-22 nukkumaan, yleensä lähempänä 21.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top