Millä perusteella valitsette lasten kengät?

Yölento

Supliikin supersankari
Marrasmammat 2016
Miten päädytte valitsemaan lapsen käyttämät kengät? Ostamisen helppous, terveellisyys, hinta, väri?

Tämä kysymys heräsi minulla kun ihmettelin itsekseni, miksi kaupoissa ei myydä terveellisiä kenkiä. Olisiko syynä kysynnän vähäisyys?

Minulla tavoitteena on ollut, että kengät ovat lapsen jalan kehitykselle parhaat. Onneksi netistä saa hyviä kenkiä joka lähtöön, mutta olisihan se helpointa, jos kauppareissulla voisi marketista ostaa kengät.

Minä haluaisin lapselle jalan kehityksen kannalta hyvät (=tarpeeksi joustavat) kengät, mutta niitä ei tosiaan tunnu löytyvän kaupoista. :( Tilata en ole uskaltanut, mieluummin kuitenkin tutkii ja kokeilee ennen ostamista. Olen sitten päätynyt johonkin vähiten jäykkään vaihtoehtoon, jossa on tarrakiinnitys. Talvella suosin Kuomaa, kun se on muuten kätevin. Osan lapseni kengistä taas on äitini tuonut kenkämessuilta, jolloin taitaa ratkaista hinta.

Minä haluaisin lapselle jalan kehityksen kannalta hyvät (=tarpeeksi joustavat) kengät, mutta niitä ei tosiaan tunnu löytyvän kaupoista. :sad001 Tilata en ole uskaltanut, mieluummin kuitenkin tutkii ja kokeilee ennen ostamista. Olen sitten päätynyt johonkin vähiten jäykkään vaihtoehtoon, jossa on tarrakiinnitys. Talvella suosin Kuomaa, kun se on muuten kätevin. Osan lapseni kengistä taas on äitini tuonut kenkämessuilta, jolloin taitaa ratkaista hinta.
Minä olen feelmaxia tilannut netistä, kun löysin hyvän kokotaulukon. Kolmet kengät on tilattu ja kaikki oli hyviä ja sopivia. Saappaat tilasin netistä eikä mahtuneet jalkaan varresta, onneksi oli helppo palauttaa. Mutta sen verran opin, että varrelliset kengät pitää pystyä sovittamaan.

Meilläkin terveellisyys on ykkönen. Se on kyllä ihme juttu, että suurin osa markettikengistä on niin jäykkiä, vaikka jäykkien kenkien haitallisuus on kuitenkin hyvin tiedossa (tai ainakin pitäisi olla).

Jäykkiä kenkiä en osta, muuten lapsi saa valita itse. Kengät jäävät kauppaan jos lapsi protestoi niitä sovittaessa.

Jäykkiä kenkiä en osta, muuten lapsi saa valita itse. Kengät jäävät kauppaan jos lapsi protestoi niitä sovittaessa.
Meillä lapsi protestoi kaikkea uutta vastaan. Jäykillä kengillä ei lopultakaan suostu ottaa yhtään askelta, mutta kyllä melkoista arpapeliä on. Sama vaiva siis kaikissa vaatteissa, ei vain kengissä.

Jalkavaivaisen lapsen kanssa olen tarkempi kenkien suhteen ja suosin lääkärin ja fysioterapeutin suosituksia kengän istuvuudessa. Jämäkkä kanta ja päkiän kohdalta tarpeeksi joustava kenkä on tuolle lapselle hyvä kenkä. Reiman kengät ovat istuneet hyvin omien lasten jalkoihin ja niistä isommat tykkäävät.

Minulla tämä fanaattisuus paljasjalkakenkiin juontaa juurensa siihen, että ennen suositeltiin lapsille tukevia kenkiä jolloin lapsen jalan lihakset eivät pääse vahvistumaan ja kehittymään normaalisti. Niinpä minulla on nyt aikuisena jaloista kaikki kaaret romahtaneet, vaikutus tuntuu mm. selässä, niskassa, käsissä ja sormissa. Omat jalkani eivät ole enää pelastettavissa, lapsen ovat.

Isommilla muksuilla kengät täytyy olla semmoset et niissä on kasvun varaa. Kenkien täytyy olla myös helposti puettavat kesät talvet (säästyy lasten kiukuilta) ja kaikin puolin mukavat lapsen jalkaan. Meillä lapset ei oo ainakaan koskaan valittaneet että kengät hiertää tai puristaa kun eivät sitä silleen muista sanoa jos ei se puristus/hierrys tunnu heti kengän laiton jälkeen.

Kotona maalla pidetään käytännönsyistä paljon kumppareita. Hoitoon ja kaupunkiin on sitten eri kengät tykkänään. Leikkipuistoon omat kengät kans.

Jostain kuulin joskus että paljon seisomatyötä tekevän aikuisen olisi hyvä vaihtaa työkenkiä päivän aikana muutomaan kertaan, tekis jaloille hyvää ja ehkäsis mm.luupiikkejä jaloissa.

Isommilla muksuilla kengät täytyy olla semmoset et niissä on kasvun varaa. Kenkien täytyy olla myös helposti puettavat kesät talvet (säästyy lasten kiukuilta) ja kaikin puolin mukavat lapsen jalkaan. Meillä lapset ei oo ainakaan koskaan valittaneet että kengät hiertää tai puristaa kun eivät sitä silleen muista sanoa jos ei se puristus/hierrys tunnu heti kengän laiton jälkeen.

Kotona maalla pidetään käytännönsyistä paljon kumppareita. Hoitoon ja kaupunkiin on sitten eri kengät tykkänään. Leikkipuistoon omat kengät kans.

Jostain kuulin joskus että paljon seisomatyötä tekevän aikuisen olisi hyvä vaihtaa työkenkiä päivän aikana muutomaan kertaan, tekis jaloille hyvää ja ehkäsis mm.luupiikkejä jaloissa.
Lasten jalat on muovautuvat ja hermotus sellainen että eivät lapset osaa sanoa onko kenkä pieni tai puristaako. Täytyy olla jo todella surkea kenkä jos lapsi siitä sanoo. Valtaosa lapsista kulkee liian pienissä kengissä. Itse tarkistan kengän sopivuuden lapselta kerran kuussa, suositus on hiukan pidempi, olikohan 2-3kk:n välein

https://yle.fi/uutiset/3-9899999

Reiman kengät ovat olleet hyviä meidän lapselle. Hänellä on lättäjalat, joten kenkien pitää olla tukevat. Kesäisin kuljetaan käytännössä koko ajan avojaloin, se on melkeinpä parasta lääkettä lättäjaloille. kauppaan laitetaan kengät, mutta muualla sitten avojaloin.

Reiman kengät ovat olleet hyviä meidän lapselle. Hänellä on lättäjalat, joten kenkien pitää olla tukevat. Kesäisin kuljetaan käytännössä koko ajan avojaloin, se on melkeinpä parasta lääkettä lättäjaloille. kauppaan laitetaan kengät, mutta muualla sitten avojaloin.
Kaikilla lapsilla on lättäjalat, kaaret kehittyvät kasvaessa. Paljasjalkakengissä ideana on se, että kävely on koko ajan yhtä luonnollista kuin paljain jaloin

Liitteet

Itse pidän kyllä paljasjalkakenkiä, mutta lapselle en päiväkotiin niitä laittaisi paitsi ehkä kuivalla kesäsäällä. Kun lapsi on pakkasessa pari tuntia putkeen, ei paljasjalkakenkä ole riittävän lämmin. Samoin ne yleensä kastuvat läpimäriksi hetkessä, ja sitten on sukatkin märkänä.

Itse pidän kyllä paljasjalkakenkiä, mutta lapselle en päiväkotiin niitä laittaisi paitsi ehkä kuivalla kesäsäällä. Kun lapsi on pakkasessa pari tuntia putkeen, ei paljasjalkakenkä ole riittävän lämmin. Samoin ne yleensä kastuvat läpimäriksi hetkessä, ja sitten on sukatkin märkänä.
Meillä on kyllä onnistuneita ulkouluja. Lapsi ei tosin ole päiväkodissa, mutta ollaan kyllä ulkona joka säällä suunnilleen yhtä kauan kuin päiväkodissa. Vesikelillä on kyllä kumisaappaat ja lapsi on omituisen siisti

Kaupasta ollaan hankittu jotkut perus Vikingit tai Reimat jotka istuneet hyvin riittävällä kasvuvaralla. Talvella Kuomat. Kesällä lisäksi jotkut nopeasti jalkaan laitettavat kangaskengät jotka saanut itse valita, pääosin hilluu paljain jaloin - ilokseni myös päiväkodin ulkoiluilla kun ovat omalla pihalla.

Olen myös hankkinut muutamat varakengät kirppikseltä niitä päiviä varten kun paremmat kengät (joita yleensä 2 paria) on edelleen märkinä. Ovat tulleet meidän samoajalle tarpeeseen.

Takaisin