Mikä on paras ikäero lapsilla?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Kyllä, tämä on täysin perhekohtaista. Mutta millaista ikäeroa itse olet toivonut tai todennut parhaaksi?

Me toivottiin aikoinaan että toinen tulisi 2-3 vuoden ikäerolla. Toivottiin että esikoinen osaisi jo tehdä vähän itsekin, mutta toisaalta että lapsista olisi toisilleen seuraan. Toisin tosin meni sillä esikoinen on kohta 5-v ja toisesta yhä vain haaveillaan.
 
Toiveissahan oli tuo sama, että 2-3v ikäeroa. Elämä tuli väliin ja tuli ero, niin ei tullut toista. Poika on jo kohta kolme ja puoli, eli neljä vuotta vähintään tulee, jos tässä nyt jossakin kohtaa raskaudun. Toisaalta varmaan isommastakin ikäerosta on hyötyä, kun isompi lapsi osaa toimia jo selkeästi paremmin itse.
 
Meidän lapsilla 1v10kk ikäeroa, ja oon sen kokenut meille aivan täydelliseksi :Heartblue:Heartblue
En keksi yhtäkään syytä miksi isompi ikäero olisi ollut meille parempi, enemänkin niitä huonoja puolia. Pienempi ikäero olisi ehkä toiminut, mutta en malttanut aiemmin yrittää toista, kun esikoinen oli vielä niin pieni :)
 
Oon aatellu että about 3v on just hyvä. Meillä on 3v4kk. Paljon alle 2,5v en itse lähtisi jos saisi valita. Sen sijaan lähipiirissä on paljon näitä 4-6v ikäeroja, jotka nekin on ihan jees. Miehellä taas on sisruksiinsa 7v ja 10v, ei sekään kuulemma menoa häirinnyt, ihan hyvin puuhasivat lapsena keskenään.

Palautumisen ja jaksamisen kannalta mulla on toi alaraja 2,5v. Ja siltä kannalta että pienin saa olla niin kauan pieni kun vielä vanhempaa jatkuvasti tarvitsee. Lähemmäs 3v haluaa jo välillä puuhata itsekseen.
 
Toivottiin 2-3-vuotta. En ole tullut raskaaksi yli vuoden aikana, eli ei toive toteutunut. Mielestäni alle 2 v tarvii kovasti vielä äitiä, ainakin meillä. Ja en jaksaisi kahta vaipoissa olevaa takiaista.
 
Ensimmäisten ikäero on 1v 10kk, mikä oli ihan toivomusten mukainen eikä ollut kahta samaan aikaan vaipoissa. Esikoinen oli jo tosi omatoiminen eikä mitään taantumaa tullut. Pienenä leikkivät paljon yhdessä, teininä oli eri menot, nykyisin taas tulevat hyvin toimeen. Kolmanteen on ikäeroa noin 20 vuotta, se vasta hyvä ikäero onkin! Pienimmällä on paljon hoitajia.
 
Meillä kahdella ekalla on ikäeroa 1v11kk ja on kyllä yllättävän hyvä. Toiselle ja kolmannelle toivotaankin sit jotain 3-4 vuoden väliltä, itse palaan vähäksi aikaa töihin tässä välissä.
 
Meidän lapsilla on ikäeroa 1 v 9kk ja koen, että tää ikäero on hyvä. Ensimmäiset kolme vuotta oli kylläkin aika raskasta, kun esikoinen valvotti jonkin verran vauvavuotena ja myös sen jälkeen ja sitten syntyikin jo toinen lapsi, joka valvotti toiset puolitoista vuotta ja paljon enemmän mitä esikoinen. Mutta nyt kun yövalvomiset on takanapäin, niin oon tyytyväinen, että nää valvomiset meni tällein putkeen, ettei välissä ehtiny tottumaan pitkiin yöuniin. Kolmas lapsi on ylipäätänsä meille kysymysmerkki, mutta sen aika olisi korkeintaan parin/kolmen vuoden päästä, jolloin kuopus olisi jo 4-5 - vuotias.
 
Meillä on 2v3kk, 2v2vkoa, 11,5kk, 1v7kk ja 2v5kk ikäerot. Ihan paras on tuo alle vuoden, tytöt ovat toistensa parhaat kaverit :) Välillä oli toki raskasta kahden pienen kanssa. Me ei toivottu kuin pientä ikäeroa kaikkien kohdalla, mielestäni tuo liki 2,5 vuotta on jo aika iso ikäero.
 
Meillä kahdella pienimmällä on ikäeroa 1 v 7 kk, keskimmäisellä ja esikoisella himpun vajaa 4 vuotta ja esikoisellani ja bonuslapsella 2 v 2kk. Nuo kaksi pienintä ikäeroa toimivat hyvin siten, että lapset leikkivät paljon yhdessä, mutta varmaan se on myös luonnekysymys - kaikki lapset eivät välttämättä tulisi toimeen vaikka olisikin pieni ikäero. Tuo reilu 1,5 vuotta on myös ollut aika raskas, kun oli kaksi huonosti nukkuvaa äititakiaista yhtä aikaa. Ja nyt heillä on molemmilla tahtoikä samaan aikaan. :meh: Veljekset, joilla on hiukan alle 4 vuotta ikäeroa, taas tappelevat paljon, mutta sekin taitaa johtua enemmän heidän luonteistaan kuin ikäerosta. Kuopuksen ikäero kahteen vanhimpaan (ikäerot 5,5 vuotta ja 7,5 vuotta) on sellainen, että isoista on paljon apua pienen kanssa. Kuopus ei ärsytä heitä samalla tavalla kuin tuo 3-vuotias, vaan he suhtautuvat häneen enimmäkseen hellyydellä. :)

Tosi vaikea sanoa, mikä olisi paras ikäero. Se on niin lapsikohtaista.
 
Komppaan edellistä siinä et myös lasten luonteet vaikuttaa. Ei kaikki leiki yhdessä vaikka ois miten pieni ikäero ja vastaavasti isompi ikäero ei tarkota etteikö lapset vois tulla hyvinkin toimeen. Tiiän perheitä, joissa lähekkäin syntyneet lapset lähinnä vaan tappelevat ja sit toisia perheitä, joissa esim. 4-6 vuoden ikäero on just passeli ja lapset kuin paita ja peppu. Mun omat on 4- ja 6-vuotiaat ja leikkivät vaihtelevasti yhdessä.
 
Mulla oli neljä lasta toiveissa ja kolme on tällä hetkellä. Esikoisen ja keskimmäisen ikäero 2 v 1,5 kk ja keskimmäisen ja kuopuksen 2v 7kk. Ikäerot juuri ne, jotka suunnilleen ajattelin. Kaks nuorinta tärppäsi niin nopeasti. Neljättä ei yritetty heti perään, kun kolmen pienen kanssa oli haastavaa ja mm. ADHD todettiin keskimmäisellä 5v. Luovuin ajatuksesta yrittää neljättä, mutta vauvakuume iski lujaa viime syksynä ja vuoden alusta on nyt yritetty. Katotaan, miten käy. Lapset olisivat innoissaan pikkusisaruksesta :joyful:
 
Meidän lapsilla ikäeroa 1v 5kk ja oon tykänny kovasti. Alussa tietty oli ajoittain aika haastavaa ja vaikeaa, mut lasten kasvaessa on oppinu nauttimaan tästä ikäerosta. Enemmän tykkään just pienestä ikäerosta, mut varmasti isommassakin ikäerossa on omat hyvät puolensa. :)
 
Me toivomme mahdollisimman pientä ikäeroa. Esikoinen on nyt 6kk ja toinen on saanut luvan tulla :) Kiva lukea erilaisia kokemuksia :cat:
 
Meillä lasten ikäero on 2,5v. Toivottiin vaan alle 3v ikäerolla ihan kelan tukien takia.
Esikoisella oli vielä tuolloin vaippa käytössä mut en kokenut sitä mitenkään hankalana et molemmilla on.

Näin jälkeenpäin olis ollu hyvä (oman mielen kannalta) jos olisin ollu hetken töissä ennen toista. Olinkin menossa silloin kun esikoinen oli 1v10kk, mutta töissä tapahtuneiden muutosten vuoksi jatkoin sitten hoitovapaalla.
 
Toivoimme pientä ikäeroa, jätimme ehkäisyn pois esikoisen ollessa 6kk. 3v ikäero osoittautui kuitenkin sektiosta parantuessa paremmaksi.
 
Meillä kuuden välillä ikäerot 1v8kk, 1v5kk, 1v5kk, 1v11kk ja 2v5kk. Parhaat oli nuo 1v5kk ikäerot. 1v11kk tuntui vähän melkein liian isolle mutta halusin vähän pidempään taukoa pahoinvoinnista ja oksentamisesta mitkä on riesana joka raskaudessa alusta loppuun. 2v5kk on ihan liian iso ikäero mutta välissä oli keskenmenokin.

Nyt on tulossa 1v7kk ikäeroa mikä on ihan kiva juttu, alunperin toivoin heti perään mutta sektion takia piti odottaa vuosi ennen uutta raskautta. Onneksi kuitenkin tulin heti raskaaksi kun vuosi oli melkein kulunut ja ainakin tällä hetkellä (rv18) raskaus sujuu hyvin :) Tästäkin sektio tulossa koska niitä on jo kaksi (esikoinen&kuudes) niin nähtäväksi jää saako vielä yhteen lapseen lupaa, jos saa niin mahdollisimman pian yritetään pakollisen tauon jälkeen.
 
Meillä tulee esikoisen ja tulevan lapsen ikäeroksi 6v5kk jos kaikki hyvin menee. Mielestäni liian iso ikäero, muttei lapsen teko ollut omissa käsissä aiemmin, mies ei ollut halukas toiseen aiemmin. :sad001 Täytyy tehdä kolmas sitten 1-2 vuoden ikäerolla :hilarious:
 
Meillä tulee nyt esikoisen ja tulevan nupun ikäeroksi 1.v 8kk, mikä on mielestäni ihanan pieni ikäero.
Toisaalta taas miehen ja hänen veljensä ikäero on 7 vuotta ja ovat parhaat kaverukset olleet aina siitä huolimatta. :wink
 
Esikoista yritettiin 6 vuotta ilman yhtäkään alkanutta raskautta ja juuri kun oltiin menossa hoitoihin raskauduinkin spontaanisti. Koska ekassa meni niin kauan alettiin yrittämään heti kun kierto palasi kun vielä oletin esikoista ja raskauduinkin heti ekalla kerralla. Meille tulee siis ikäeroa tasan 1v 5kk, kun seuraava syntyy.
 
Takaisin
Top