Mikkelissä tai Kuopiossa synnyttäneitä?

Pinkkis*

Kommentoinnin ninja
Heinämammat 2016
Heinämammat 2018
Moikka! Ja onnea kaikille helmikuisille pikkuisten johdosta :)

Tuolta heinäkuisista huutelen. Miul on tilanne se, että pitäis ihan näinä päivinä päättää synnytyssairaala, joka tulis olee Mikkeli tai Kuopio. Asun siis Savonlinnassa. Oon kuullu kaikenlaisia kokemuksia molemmista, mut enemmän huonoja ku hyviä. Kertoisitteko millaiset kokemukset teille on jäänyt kyseisistä sairaaloista. Etenkin avun saaminen ja kivunlievitys ja yleinen kohtelu sekä isien huomiointi ja pitkänmatkalaisten isien yöpyminen sairaalassa kiinnostaa. Perhehuoneet? Saako niissä oleilla myös pitkän matkan takaa tullut isä niin kauan että päästään kotiin? Vai miten homma toimii?


Kiireen ymmärrän täysin, itsekin olen hoitoalalla. Mutta epäystävällisyys henkilökunnan taholta on kurja asia, erityisesti kun siinä ollaan melkoisten hormonimylläköiden vallassa ja tunteet on pinnassa.

Olisi ihana kuulla molemmista sairaaloista kokemuksia, erityisesti jos on kaikki mennyt hyvin. Kauhutarinoita oon lähinnä lueskellut molemmista sairaaloista, ja pelkään ihan synnärihenkilökunnasta lukemieni kokemusten perusteella synnytystä. Pelkään jääväni oman onneni nojaan ja saavani ilkeitä kätilöitä hoitajikseni. Kertokaa miten teillä on homma sujunut.
 
Mä tuun huutelee maaliskuun ryhmästä.
Synnytin helmikuun puolella Mikkelissä ja oon ensisynnyttäjä. Ite jouduin olee polin puolella ennen synnytystä raskausmyrkytyksen takia. Ja siellä törmäsin jo moniin kätilöihin ja yhteen lääkäriin, joka päätti käynnistää synnytyksen.
Salin puolella mulla oli maailman ihanimmat kätilö ja kätilöharjoittelija. Ilman heidän ohjeita ja tsemppiä en ois pärjänny. He kyseli ja kuunteli mun omat toiveet ja ehottelivat sit synnytyksen edetessä mulle kivunlievityksiä. Lääkäristä en hirveästi tykänny oli hieman turhan kovakouranen..

Isi oli mukana koko synnytyksen ajan. Ja pyysin meille perhehuoneen, jossa oltiin kaikki kolme yhteensä kolme päivää. Silloin oli hiljasta ja tais olla vaan muutamassa huoneessa perhe.
Tasasin väli ajoin kätilöt kävi kattoo miten pärjätään ja kelloa soittamalla sai apua jos jtn tarvis.
Meillä täällä ensisynnyttäjät ja pitkämatkalaiset on etusijalla perhehuoneisiin. Ja muutama uusi huone on vasta avattu. Muistaakseni niitä on nykyään 6 jos oikein muistan. Ja jos Kaikki perhehuoneet on varattu nii kyllä isälle varmasti saa jonkun nukkumapaikan. En usko et lähettävät kotia.
Kaikki kätilöt siellä oli mukavia. Kaikilla toki erilainen tapa hoitaa lasta ja äitiä.
Itselläni jäi oikein hyvä maku sairaalasta ja henkilökunnasta.
 
Wow, huippu kuulla noin hyvä kokemus kaikkien huonojen oheen. Lisää näitä!
 
Mie taas huhtikuisista kommentoin sen verran, että Mikkelissä tulen myös lähiviikkoina synnyttämään esikoisen. Itsekin hoitoalalla (en tosin sairaalassa töissä) ja MKS on kyllä enemmän negatiivisia kuin positiivisia tunteita herättänyt aina, MUTTA synnytysvalmennuksessa ollessani minulla ainakin jäi erittäin hyvä mielikuva kätilön kertomasta ja hyvillä mielin olen koitokseen lähdössä. Itse asiassa niin hyvin tuntui asiat sairaalassa olevan, ettei minun ainakaan tarvitse mitään synnytystoivelistaa edes alkaa tekemään.

Lääkkeettömiä kivunlievitysvaihtoehtoja oli useampia (lisäksi esim ilokaasun "naamarit" oli uusittu parempiin ja tehokkaampiin), vauvalähtöisyys on etusijalla ja tosiaan kuten Milenakin kertoi, perhehuoneita on nykyään kuusi ja pyrkivät ne kyllä halukkaille järjestämään niin tuleva isäkin saa olla yötä päivää hoidossa mukana. :happy: Ja mitä tässä muutama tuttu on vuoden sisään Mikkelissä synnyttänyt, niin mitään negatiivista ei ainakaan ole jälkikäteen kuulunut heiltäkään.

MKS:n etu KYSiin nähden taitaakin tässä tapauksessa olla juuri se, että pienempänä sairaalana ruuhkan todennäköisyys on siellä kyllä KYSiä pienempi -> kätilöillä on todennäköisesti enemmän aikaa ja toiveita pystytään paremmin toteuttamaan.
 
Tulehan kertomaan sit miten meni.

Itse kuulin työkaverilta, että olivat sektion jälkeen käskeneet 8 tunnin kuluttua jo nousemaan sängystä kun eit kerkeä auttamaan. Toinen ei vielä tuntenut jalkojaan. Lisäks maito ei ollt noussut ja tuppaakaan ei herunut, silti hänen oli pakko yrittää imettää. Kuulemma neljä tuntia piti yrittää itkevä vauva rinnalla ja kun nännistä valui jo verta, sai lisämaitoa vauvalle.

Huh... toi toivottavasti tuo oli vain yhden kätilön vuoksi, ettei siellä noin kamalasti joudu kohdelluksi ihan yleisesti.
 
Tuskinpa, mutta en epäile etteikö työkaverillasi ole ollut kamala kokemus tuollainen kohtelu. :sad001 Synnytys ja sen jälkeiset päivät on kuitenkin niin herkkiä ja intiimejä, että silloin jos koskaan hoitajien persoonalla on älytön merkitys. Itse kyllä aion pyytää kätilön vaihtoa jos jostain kumman syystä ei henkilökemiat natsaisi.

Ja tulen kertomaan miten meillä sitten hommat toimi. Huomenna tosiaan 37+0 täynnä, eli saas nähä koska alkaa tapahtuun. :wink
 
Kuopiosta ei oikeestaan oo mitään pahaa sanottavaa :) täysin uusi kaarisairaala ja ainakin sen suhteen huippuhyvä synnytysosasto. Tietty vauvan kans siirrytään vanhalle puolellle. Perhehuoneeseen päästiin vasta seuraavana yönä ruuhkan vuoksi joten mies oli yhden yön kotona. Kätilöt oli ihania ja kivunlievitystä sai ja tosiaan niihinkin hyvät mahdollisuudet uusien tilojen vuoksi (ammeita on kai nyt enemmän) en voi kun suositella :) ainoa miinus on se että ruoka on täyttä kuraa lukuunottamatta iltapalaa :D
 
Synnytin Mikkelissä 29.2. Ja olin tosi tosi tyytyväinen. Meillä oli ihanat kätilöt ja kivunlievitystä sain toiveideni mukaisesti. Perhehuoneessa oltiin vauvan isin kanssa 3 päivää ja toimi hienosti, apua sai pyydettäessä ja kävivät myös säännöllisesti tarkistamassa tilanteen ja tekemässä tarvittavat hoito toimenpiteet. Me oltiin myös pitkämatkalaisia (74km) mutta huoneet toki täytetään sitä mukaan kun halukkaita niihin on, kannattaa sanoa heti toiveeksi. Perhehuoneita on kuusi kappaletta. Mielellään menisin toistekin :DD
 
Ihana kuulla Mikkelistä tuollane kokemus. Kyllähän sitä mieluummin 100 kilometriä ajelis ku toinen vaihtoehto ois sen parisataa kilsaa.
 
Takaisin
Top