Mikä yllätti synnytyksessä?

Espoon äitiysneuvolan ja HUS:n synnytykset-sivuilta löytyy tulostettava Ajatuksia tulevasta synnytyksestä-lomake.
Katsos vaan, niinpäs onkin. Kummallakaan kerralla ei tosiaan omalla kohdalla ole tuota mainittu, vaikka kyseessä kaksi eri neuvolaa ja synnytysvalmennukseen osallistuttu ekalla kertaa :tears: Kaivamalla näköjään löytää kaikenlaista.

Katsos vaan, niinpäs onkin. Kummallakaan kerralla ei tosiaan omalla kohdalla ole tuota mainittu, vaikka kyseessä kaksi eri neuvolaa ja synnytysvalmennukseen osallistuttu ekalla kertaa :tears: Kaivamalla näköjään löytää kaikenlaista.
Milloin se synnytysvalmennus on ajankohtainen?

Milloin se synnytysvalmennus on ajankohtainen?
Hmm, mitenköhän se meni, noin kuukausi ennen vauvan laskettua aikaa taisi olla sellainen perhevalmennustilaisuus jossa oli useampi perhe mukana. Tämä tosin 2019, ainakin tuolla kunnan sivuilla lukee, että koronapandemiasta johtuen saattaa olla muutoksia perhevalmennuksen suhteen. Kannattaa varmasti kysellä tarkempaa tietoa omasta neuvolasta, vaikka meille ainakin varattiin sitä kautta aika valmennukseen, kun oli ajankohtaista :thumbs-up: Jossain olen taas kuullut tämän valmennuksen olevan useammassa osassa.

Hmm, mitenköhän se meni, noin kuukausi ennen vauvan laskettua aikaa taisi olla sellainen perhevalmennustilaisuus jossa oli useampi perhe mukana. Tämä tosin 2019, ainakin tuolla kunnan sivuilla lukee, että koronapandemiasta johtuen saattaa olla muutoksia perhevalmennuksen suhteen. Kannattaa varmasti kysellä tarkempaa tietoa omasta neuvolasta, vaikka meille ainakin varattiin sitä kautta aika valmennukseen, kun oli ajankohtaista :thumbs-up: Jossain olen taas kuullut tämän valmennuksen olevan useammassa osassa.
Kiitos vinkistäsi! Pitänee pistää muistilappu tonne neuvolakortin väliin.

Eniten yllätti se että ensisynnyttäjänä avautumisvaihe oli se joka eteni nopeasti ja siedettävin kivuin, kun ponnistusvaihe taas kesti minulla yli 1,5h vaikka kaikin voimin puskin lasta ulos, koin selkeää ponnistuksen tarvetta ja useita asentoja kokeiltiin. Se myös yllätti kuinka paljon lapsen ulos tuleminen parilla viimeisellä ponnistuksella sattui (minulla oli lääkkeetön synnytys, en tiedä sattuisiko vähemmän jos olisi ollut kipulääkkeitä alla). Huojennuksen ja euforian tunne lapsen synnyttyä yllätti voimakkuudellaan, mikään sen jälkeen tehty (repeytymien ompelu, kohdun painelu, istukan synnytys) ei tuntunut oikein miltään kun oma lapsi oli viimein sylissä.

Esikoisessa 2014 ehkä yllätti se, että vaikka kaikki ajallisesti venyi ja kesti kauan, sitä jaksoi siinä hormonihuurussa. Ja ehkä sekin, että jotenkin sydän tiesi jo ennenkuin kerrottiinkaan, että esikoinen lähti salista suoraan lastenosastolle. Sekin tuntui vaan luontevalta ja sitä luotti kätilöihin sekä lastenosaston hoitajiin ja lääkäreihin. ❤️

Takaisin