Mikä yllätti synnytyksessä/ajasta synnytyksen jälkeen?

En tiennyt, tai ollut ymmärtänyt, että epiduraalipuudutetta voi antaa monta kertaa ja kivut voidaan pitää poissa tuntikausia. Olin käsityksessä, että puudutteen laitto on minuuttipeliä ja arpomista: ei nyt vielä kannata / nyt ei enää ehdi. Sellaisen kuvan olin saanut asiasta etukäteen lukiessani, että sitä puudutetta riittää vain hetkeksi ja se hetki pitää ajoittaa oikein. Mutta eihän se näin ollut. Katetri laitettiin selkään, kun kipu sitä edellytti, ja sen jälkeen puuduttavaa ainetta syötettiin tarpeen mukaan noin 2-3 tunnin välein aina synnytyksen loppuun saakka.

En tosin tiennyt sitäkään, että totta kai huonosti selkään asetetun katetrin laiton voi uusia. Ekalla yrittämällä lääkäri pisti letkut selkään jotenkin niin, että puutui vain reisi. Kärvistelin monta tuntia luullen, että se oli osaltani siinä, epiduraali mokattiin, eikä toista mahdollisuutta tule. Vaan sittenhän se lääkäri vaan pyydettiin uudelleen paikalle ja se korjasi tekemisiään ja jo vain sain helpotusta ja untakin pitkän synnytyksen keskellä.
 
Olin yllättynyt miten hyvinvoiva voi olla jo muutaman tunnin synnytyksestä. Kolmannen synnytyksen jälkeen olo oli mahtava ja virkeä, tikkejä toki tuli, mutta tuntuu etten ollut sen jälkeen läheskään yhtä revennyt ja kipeä kuin aikaisemmissa synnytyksissä.
 
Takaisin
Top