Mikä vauvalle nimeksi?

+Mymmeli+

Puuhakas puhuja
Maaliskuunmammat 2014
Joko teillä muillakin pyörii nimiasiat mielessä?

Onko suvussa jokin periytyvä nimi? Haluatteko, että rimmaa sisarusten kanssa? Pitääkö sointua tietyllä tavalla sukunimeen? Pitääkö olla vanhempien nimiä muistuttava? Kenties erikoinen/keksitty nimi? Vai tuleeko lopullinen nimi vasta, kun tietää miltä lapsi näyttää?
 
Kyllä pyörii:confused005:confused005:confused004:confused004:happy090:happy090:happy090

Pojalle ei sitten millään tahdo keksiä nimeä... sen verran ollaan päästy eteenpäin, että kuulema ei ole pakko laittaa toista (tai miehellä tämä kolmantena nimenä, miestä siis kutsutaan toisella nimellään) pojalle... mutta ei se minua haittaa vaikka sekin tulisi. Kun ei haluaisi mitään mattia tai pekkaa (siis sellaista aivan perus suomalaista) mutta ei sen nyt tarvitsisi mikään ulkomainenkaan olla :p ehkä pojalle haluaisin... hmm... vähän "uudemman" nimen tai jotain..

Tyttö jos on, niin sen olen sanonut että toinen nimi ei tule jatkumaan lapsella, mikä minulla on, vaikka se onkin minulla ja äidilläni. Oikeastaan toisen nimen tytölle tietäisinkin jo ja ehkä etunimenkin :wink mieskin on antanut suostumustaan kyllä :rolleyes:

jokatapauksessa yhteen sointuvat nimet haluaisin. Joskus kun on lukenut kasteilmoituksia lehdestä niin on lapsen nimestä tullut tunne, että siinä luetellaan sisaruksetkin :grin:grin jos ymmärrätte mitä tarkoitan...
 
Meillä on ollut pojalle nimi jo tosi pitkään (lue: vuosia) valittuna, tytölle alkanut hahmottua vasta syksyn aikana enkä oo vieläkään ihan vakuuttunut siitä toisesta nimestä.

Mutta tuleepa tyttö tai poika niin nimiä hän saa kaksi. Ihan tavallinen etunimi eli löytyy nimipäivä suomalaisesta kalenterista on valittuna molemmille. Pojalle löytyi sopivasti toinen nimi, joka sopii etunimeen ja sukunimeen ja löytyy meidän molempien suvuista! Miehen vaarin etunimi, tosin häntä ei koskaan kutsuta tällä virallisella nimellä vaan lyhennetyllä lempinimellä ja mun jo kuolleen papan kolmas nimi :) Tytölle ei olla löydetty samalla tavalla sopivaa "suku"nimeä.

Ei olla kellekään kerrottu, että nimet on päätetty, mutta vauva saa nimensä heti synnyttyään kun sukupuoli selviää ja aiotaan sitä myös heti alkaa julkisesti käyttää.
 
Louhi!:grin:p:grin toivottavasti en loukannut kuitenkaan tuolla kirjoituksellani? Semmonen tarkotus sillä ei missään nimessä ollut :)
 
Mulla itselläni on jostain syystä hirmu tärkeää, että sisarusten nimet alkavat samalla kirjaimella.. Toisia nimiä on esikoisella kaksi, joten tulee myös tälle kakkoselle. Sukunimi meillä kaikilla sama, joten sitä ei enää tarvitse miettiä :)

Pojalle olisi heti etunimi valmiina, mutta tytölle on PALJON vaikeampi keksiä. En kuitenkaan halua, että nimi on niin yleinen, että on monta samannimistä. Mutta keksityt nimet eivät oikein meihin uppoa. Mutta kyllä meillä lasten nimipäivät juhlitaan, joten olisi kiva nimen olevan almanakassa tai edes joku tietty pvä milloin sopii juhlia. Saa vinkita siis N:llä alkavia "harvinaisempia" tytön nimiä, jos tulee mieleen :wink

Toisia nimia ehtii vielä syntymän jälkeen pyörittelemään ja tutkimaan, mutta tytölle löytyisi yksi minua mielyttävä nimi, joka kaiken lisäksi löytyy miehen lähisuvusta. Mutta meillä ei naisilla ole toista nimeä, mikä on jatkunut sukupolvelta toiselle, eikä omilla lähimmäisillänikään ole mielekästä nimeä, joten se on jokin mistä me miehen kanssa pidämme.
 
Voi että. Tytölle nimi olisi valmiina ja varma ollut jo kaaaaaauan. Pojan nimikin on kyllä pohdittu ja suloinen löytyi, mutta jotenkin tämä vauva ei tunnu sopivan vielä siihen nimeen... Jos tajuatta mitä tarkoitan. Kai se varmistuu vasta kun saa käärön syliin ja sen kans pääsee tutuksi, niin nimikin muodostuu itsekseen.
Todella vanhat suomalaiset nimet kiehtoo minua kyllä kovasti :) itse taas en välttämättä innostuisi yhtään niistä uudemmista/vierasperäisistä nimistä. Jännää kuinka ihmiset on oikeasti erilaisia mieltymyksissään :)
 
Se olis sitten 2-viikkoa aikaa miettiä nimi lähetettäväksi sairaalalle hätäkasteen varalle... Ja jos/kun kellastuu ja joutuu vauvalle tekemään jo hoitotiedot tulee se nimi niihin papereihin, joten olisi kiva olla sitten se lopullinen nimi. Ettei pirkko-petteri sitten ihmettele jälkikäteen kun lukee hoitokansiotaan miksi täällä lukee sanna-santeri :D
 
Moikka. Me ollaan päätetty että kolme nimeä tulee lapselle, mieheni toiveesta. Heillä on suvussa ollut aina tapana antaa kolme nimeä. Päätettiin että 1 nimi tulisi minun suvusta, 1 nimi miehen suvusta ja 1 olisi "neutraali". Tytölle olisi jo päätetty nimi kokonaisuudessaan. Pojalle etunimi on jo valmiina, mutta ne muut nimet ovat vähän hakusessa.

Itse olen siinä mielessä hankala nimeäjä että en halua nimeä joka on elossa olevilla sukulaisilla tai lähipiirissä kavereilla tai heidän lapsillaan. Eli pitäisi olla vähän erikoisempi nimi, mutta kumminkin vanha suomalainen nimi. Eli sukukirjoja ollaan kovasti katseltu ja eiköhän nuo nimi valinnat tainnu mennä ihan äidin äidin äidin äidin äitiin :D Ja ihan varmuudeksi on pitänyt vielä tarkistaa nimi rekisteristä onko saman nimisiä kastettu paljon vuosien saatossa :wink
 
Takaisin
Top