Mikä saisi sinut hankkimaan lisää lapsia?

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Syntyvyys jatkaa Suomessa laskuaan, ja tänään julkaistiin aiheesta uudet tilastot – todennäköisesti tämän vuoden vauvamäärä jää alle 45 000, eli historiallisen alhaalle. (Lue juttu aiheesta klikkaamalla linkkiä!)

Ensisynnyttäjien keski-ikä on jatkuvasti nousussa, eli lapsia hankitaan entistä myöhemmin. Myös toivotun perhekoon muutokset näkyvät: siinä missä ennen haluttiin 2-3 lasta, nykyisin tuo toive on monella 1-2 lasta. Nämä "hankkimatta jääneet" kakkoset ja kolmoset omalta osaltaan painavat tilastolukemaa alaspäin.

Kysytäänkin teiltä kokemusasiantuntijoilta: Mikä saisi sinut hankkimaan lisää lapsia?
 
Kolmannen lapsen jälkeen koen olevani liian vanha. Lapsiluku oli jäädä kahteen, mutta viime tipassa löytyi kolmosen isä.
 
Jos olisin nuorempi, varmasti yrittäisin vielä. Tosin meillä, jotka ei voi saada lapsia ilman kalliita hoitoja - jos sittenkään - ei loputtomasti voi jatkaa nuorempanakaan.
 
Olen nytkin raskaana. Yksi lapsi jo on ja vielä olen joitakin vuosia alle 30, eli ehkä kolmas joskus tulee. Tarkoitus olisi ja mies haluaisi ainakin, mutta olen kärsinyt raskauksissani voimakkaasta pahoinvoinnista joka lamauttaa arjen täysin. Halua tähän tilaan itseään järjestää kolmatta kertaa ei ihan hurjasti ole.
 
Kyllä se ikä on tullut vastaan. Tämä iltatähtönen jää viimeiseksi.. Eiköhän se kolme ole ihan riittävä luku.
 
Nyt raskaana ja ekaa odotan. Toisen haluisin ehkä joskus, mutta mies on ehdoton yhden lapsen suhteen. Eli miehelle pitäis tulla mielen muutos niin voitais yrittää toista joskus :)
 
Paremmin toimivat munasarjat.

Yksi lapsi on, toista kovasti yritetään. Mun ideaali lapsiluku olis 3-4, mutta kun ensimmäinenkin sai alkunsa vasta IVF:llä, voi olla etten niin montaa saa.
 
Yksi meillä jo on, toinen ainakin haaveissa, ehkä kolmaskin. Nyt jo olisi ainakin ne kaksi jos elämä ei olisi tässä välillä potkinut vähän liian lujaa. Se toinen vielä ainakin on aikomus saada. Siitä toisesta eteenpäin varmaan vaikuttaa oma jaksaminen, iskeekö vauvakuume ja muut sellaiset asiat.
 
Minä haluaisin saada 3-4 lasta. Vasta yhden olen saanut, kun meillä tämä onnistuu todella hitaasti. Toista kohta yritetty 1,5 vuotta. Eli en muuta toivokaan, kuin että saisin useamman, mutta jostain syystä meille ei niitä anneta.
 
Minä sanon kysymykseen vastaukseksi kylmästi raha. Lasten saaminen on perheen taloudelle kova ponnistus ja tulojen ollessa enintään alempaa keskitasoa, raha on ollut välillä tiukilla. Lapsia on taloudessa kolme eli yli kaksi kertaa sen verran kuin Suomessa naisilla keskimäärin ja mielestäni olen oman osani tehnyt. Silti yhden lisää voisin vielä kasvattaa.
 
Rahastahan se on puhtaasti kiinni.
Ilmaiset lapsettomuushoidot ilman ehtoja ja vähintään kahden vuoden vanhempainvapaa, josta maksetaan saman verran nettona kuin palkkaakin on saanut, niin tekisin ainakin kaksi lasta lisää. Nykysysteemillä lasten äidin on pakko elää joko velaksi tai jonkun toisen siivellä, ellei tahdo mennä töihin heti kolmen kuukauden kuluttua synnytyksestä, ja kovin montaa kertaa ei siihen ole varaa.
 
Rahastahan se on puhtaasti kiinni.
Ilmaiset lapsettomuushoidot ilman ehtoja ja vähintään kahden vuoden vanhempainvapaa, josta maksetaan saman verran nettona kuin palkkaakin on saanut, niin tekisin ainakin kaksi lasta lisää. Nykysysteemillä lasten äidin on pakko elää joko velaksi tai jonkun toisen siivellä, ellei tahdo mennä töihin heti kolmen kuukauden kuluttua synnytyksestä, ja kovin montaa kertaa ei siihen ole varaa.
Nykyisin on ilmainen ehkäisy parhaassa lisääntymisiässä oleville ja kalliit lapsettomuushoidot, joihin eivät kaikki pääse.
 
Rahastahan se on kiinni. Meille toivon vielä kolmannen lapsen, mutta kauhistuttaa kun työelämästä jää jälkeen eivätkä nämä hoitovapaavuodet tee yhtään hyvää eläkkeellekään. Eläkekertymä hoitovapaasta ja pidempi ansiosidonnainen vanhempainvapaa, niin jo auttaisi.

Tosin kolmannen haluaisin joka tapauksessa...:shy:
 
Edelliset raskaudet sai lapsen hankinnan alkamaan ja kuumeilemaan se, että koko lapsuuden oli fiilis, että haluan äidiksi ja äidiksi jo nuorena.17v tapasin nykyisen mieheni ja pari kuukautta aikaisemmin, kuin täytin 18v alkoi yritys yritys kesti 6-vuotta ja välissä kohtukuolema ja loppujen lopuksi raskauduin hoitojen kautta.Kaksi suht vaikeaa raskautta takana, mutta mielessä olisi kokea vielä kolmas raskaus ja päätös kolmanteen raskauteen ihan sellainen, että poika saisi sisaruksia/sisaruksen ja sekä hoitojen kautta saisimme vielä yhden hoitosarjan hoitosarjaan kuuluu 3 ivf hoitoa+pakastesiirrot jos pakasteessa jotain on.Meillä siis ois mahdollisuus ainakin saada yksi lapsi lisää kotiin.Tottakai olisi hyvä kannustus jos etuudet äidillä ois paremmat, kun hoitaa vauvaa kotona ja vaippa/vauva raha tulisi takaisin+lapsilisät isommat. Jos päädymme hoitoihin ja yrittämään uutta raskautta se raskaus saisi olla yritämällä yritetty raskaus tuon raskauden jälkeen katse elämässä olisi aivan toinen työ ja perhe elämä. Jos onni suosisi vaikkapa 10v päästä ilman mitään erityisemmin yrottämistä tottakai kaikki lapset otetaan ilolla vastaan :Heartred
 
Alun perin halusin 3 lasta, nyt on kaksi ja yksi myös laskettu hautaan. Eli kolme olen synnyttänyt.
Luku kolme vaan tuntui jotenkin hyvältä määrältä. Halusin ainakin yhden sisaruksen lapselle. Nyt kun on kaksi niin mieli on hieman muuttunut. Edelleen sydän sanoo että vielä kolmatta yritettäis, mutta järki on toista mieltä. En tiedä miten jaksaisin kolmen kanssa. Mies on paljon töissä, niin olen paljon lasten kanssa keskenään.
Raha ei ole tässä ratkaiseva tekijä vaan omien voimavarojen riittävyys.
Ikää nyt 35 eli pian olis ryhdyttävä toimeen jos vielä yksi halutaan.
 
Odotan ensimmäistä ja nuorena ollaan lähdetty liikkeelle. Kyllä minulla ja miehellä on 2-4 lasta haaveissa. Näin yksi kerrallaan kuitenkin edetään ja tottakai tilanteet ja toiveet voi muuttua. Ainakin se kaksi olisi hyvä, kun sisarukset opettavat lapsille niin arvokkaita elämäntaitoja, kuten jakamista yms. :) Aika harvalla pariskunnalla on asiat nuorena yhtä hyvin kun meillä; omakotitalo, tasapainoinen suhde, vakituiset tulot ja niin edelleen, tämän takiahan niitä lapsia hankitaan vasta vanhemmalla iällä. On myös jonkun verran ennakkoluuloja nuorista vanhemmista, joka varmasti vaikuttaa monenkin lasten tekemisen intoon ennen sitä kolmenkympin ikää. Siinä vaiheessa ei vaan ehdi tehdä niin montaa lasta ja saattaa joutua maksamaan niitä kalliita hoitoja joihin ei vaan ole varaa montaa kertaa. Eikä vanhempana jaksakaan samalla tavalla kun nuorena. Lapsen saanti on muutenkin iso, ainakin 18 vuotta kestävä pommi taloudellisesti ja kuten täällä on moni sanonutkin niin monella voi jäädä puhtaasti rahasta kiinni.
 
Mun pitäis ihan ensinnäkin rakastua todella palavasti johonkin mieheen. Miehen taas pitäisi suostutella, että haluaa ihan ehdottomasti lapsen ja haluaa myös suuressa määrin osallistua sen hoitoon ja hänellä pitäisi myös olla hyvä talous. Muussa tapauksessa kaksi riittää :D
 
Jos joku pystyisi minulle lupaamaan ja vannomaan että raskaus sujuisi hyvin ja vauva syntyisi täysiaikaisena saattaisin harkita asiaa vielä kerran.
Näin kuitenkaan ei tule koskaan käymään, joten nyt nautin tästä viimeisestä pienestä minkä olen saanut.
Viisi olen maailmaan ja syliini saanut joten pitää olla enemmän kuin onnellinen siitä.
 
Takaisin
Top