Mikä on sinun suhteesi lasten purkkiruokaan?

Tulenpas kirjoittelemaan vähän päivitystä aiempaan kirjoitukseeni... :)

Meillä nyt aloitettu kanssa kiinteiden syönti niin ei tarvitse enää sanoa miten aion toimia, kun nyt tiedän miten toimin :p

Eli meillä tehdään kotona itse kasvissoseet lounaaksi ja päivälliseksi.

Teen isompia satseja kerralla ja laitan ne jääpalarasioissa pakkaseen, sitten kun kuutiot on jäätyneet niin siirrän 1l minigrip-pusseihin, kirjoitan pussiin mikä maku & valmistuspäivä.
Pakastan kaikki maut erikseen, esim. bataatti, porkkana, kukkakaali, parsakaali, maissi jne. Ainoastaan peruna on sellainen jota en pakasta yksinään vaan laitan porkkanaa joukkoon (perunan koostumus saattaa pakastuksesta hiukan kärsiä).

Myös välipalaksi tarkoitettuja hedelmäsoseita aion tehdä. Olen nyt tehnyt vasta omenasosetta itse, mutta jatkossa kokeilen muitakin.
Aiemmin neiti maisteli kaupasta ostettuna mangoa ja luumua.

Aamulla ja illalla tehdään itse kaurapuuroa. Ihan siis normaali Elovena-hiutaleista keitetään puuro veteen ja tarjotaan sellaisenaan, hiukan ämmää tirautettuna joukkoon :grin Eli ei hienonneta / soseuteta mitenkään tai tarjota valmispuuroja tai tehdä puuroa jauhoista.

Kaupan valmissoseisiin suhtaudun niin, että ne on meidän perheessä vain hätävarana. En siis totaalikieltäydy niistä, voidaan just jotain hedelmäsoseita syödä valmispurkeissa kun ne on ihan ok makuisia ja niissä ei kaikissa ole mitään "turhuuksia" lisättynä joukkoon, mutta niitä ei vallan syödä.

Olen kokenut tähän asti aivan helppona myös reissun päällä ollessa tarjota neidille itsetehtyjä soseita. Jos siis päivän reissu tiedossa niin on onnistunut ihan hyvin niin, että kannelliseen muovirasiaan laittaa jääpalasoseista valmiinkokoisen annoksen. Jäiset sosekuutiot säilyy yllätävän kauan jäisinä. Ja tarjotessa sit mikrolla ensin sulattaa & lämmittää. Ei oo yhtään sen vaikeampaa kuin valmispurkkiruuan antaminen! :wink
 
Vinkkaan vain, että rastinrauta oli meilla ihan must! Sillä sai helposti hedelmät vauvalle syötävään muotoon. Puuron joukkoon raastoin omenaa, päärynää, ananasta jne. Ensin ihan sillä miniterällä ja myöhemmin karkeammalla. Näin pysyi vitamiinit tallessa ja vauva oppi hedelmien oikeaa makua.

Liha on todella helppo tehdä itse varsinkin alussa, kun vauvalle annetut proteiinimäärät ovat niin pienet. Otin meidän muiden ruoassa olevasta lihasta, kalasta tai kanasta pienen osan ja keitin tai paistoin sen. Koska määrät ovat pienet, niin siinä menee vain muutama minutti. Sitten vain sauvasekoittimella hurrutin mössöksi. Tästä mössöstä otin ruokalusikka-mitallisella kökköjä, jotka laitoin pakastinrasian kannen päälle. Purkki suojaksi ja pakkaseeen. Kun kököt olivat jäätyneet, niin kippasin kaikki samaan purkkiin. Yhteen rasiaan mahtuu monta kökköstä ja aluksihan vauva syö vain ruokalusikallisen (myöhemmin kaksi), niin yhdestä purkista riitti pitkäksi aikaa. Tein kanaa, lihaa ja kalaa varten on omat purkit ja sitten aina valitsin päivittäin, mitä tarjotaan. Tämä tuntui minusta hyvältä myös siksi, että tiesin vauvan saaman proteiinimäärän ihan tarkalleen. Alussahan se on todella tärkeää, ettei anna liikaa.

Meillä syötiin pääasiassa kotiruokaa, mutta purkkiruokaa reisulla ja joskus erikoistapauksissa kotona (asunnonmuuttopäivänä). Silti tuntuu, että noita lasipurkkeja on kertynyt ennemmän kuin tarpeeksi.
 
Meillä on alusta saakka tehty pääasiassa kaikki kasvis-liha-kalasoseet itse. Homma on mukavaa ja kun vielä teen kerralla isomman satsin pakkaseen niin ei tartte usein olla tekemässä. Ja näin talvella puuhellaa kun käyttää, niin tupakin lämpiää samalla.
Lihat olen paistanu, kalan keittäny ja soseeksi vaan. Nyt kokoajan isompaa eikä enää tehosekoittimen läpi kun maistuu muutenkin. Hedelmäsoseet tulee ostettua valmiina. Toki syö myös banaania, omenaa, päärynää, mandariinia ym. oikeista hedelmistäkin. Nuista kaupan soseista saa pakastamiseen oikein hyviä purkkeja.
Kaupan ruokasoseita on ollut varalla mm. reissuilla. Poitsu vaan ei niitä tahdo mielelläään syödä...
 
aloitettiin pojan kohdalla kiinteät hieman ennen joulua ja olen tehnyt juures- ja vihannessoseet itse. hedelmäsoseita sensijaan en ole alkanut tekemään, vaan ne poika syö purkista. koitin tarjota pojalle piltin perunakukkakaalisosetta, mutta koska syöminen meni huutamiseksi, olen haudannut niiden tarjoamisen toistaiseksi. liha-, kana- ja kalasoseiden kohta on vielä pohdittavana. esikoiselle syötin aikoinaan muksun vauvapuuroja ja ne meni hyvin ja olin tyytyväinen niihin, joten ehkä kokeillaan pojanki kohdalla.

esikoiseni söi vihannessoseita purkista enkä tuolloin vielä tehnyt mitään itse. vähän nyt harmittaa, mutta esikoinen on oma-aloitteisesti tutustunut minun keitoksiini (olen kasvissyöjä) ja saanut maistaa niitä tai ateriaksi myös halutessaan. mielestäni purkkisoseet eivät ole huono asia. maku on varmasti eri, mutta muuten varmasti ajavat asiansa ja ovat turvallisia.
 
Mä olen pääsääntöisesti tehnyt soseet ite. Mut silloin kun ei kerkee ym niin purkki soseet ollu hyvä vaihtoehto. Meillä tykättiin syödä jotain heldelmä kaura välipala sosetta. Se oli hyvää.
Tosin jos vauvalla ilmenee allergioita niin ruuat olisi tehtävä ite ja pakastaa annos erissä. Siis kun teet ite tiedät mitä lapsesi syö. Yleisesti purkki ruuat on hyviä, eikä tarvi hävetä niitä käyttää.
 
Mä olen kahdelle lapselle tehnyt ruokasoseet suurimmaksi osaksi itse. Esikoinen ei edes suostunut syömään purkkisosetta. Hedelmäsoseita syön joskus itsekin, niitä olen tarjonnut myös lapsille.

Rahan säästäminen, ruoan puhtaus & maku sekä oma halu motivoivat. :) oli kivaa tehdä lapselle ruoat itse, ja ihanaa oli nähdä että se maistuu!
 
Takaisin
Top