Mikä on pisin aika erossa lapsestasi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mikä on pisin aika, jonka olet ollut erossa lapsestasi? Minkä ikäinen lapsi on kyseessä?

Pisin aika erossa esikoisesta oli, kun olin synnyttämässä kuopusta. Olin sairaalassa yhteensä neljä yötä (synnytystä ruvettiin käynnistämään torstaina, vauva syntyi perjantaina ja päästiin kotiin maanantaina.) Esikoinen oli silloin 6-vuotias. Kuopuksesta (nyt 1-v.) olen ollut erossa pisimmillään reilu pari tuntia eli ruokailujen välin. Imetän häntä vielä joka ruuan päätteeksi.
 
nelivuotiaasta olen ollut maksimissaan erossa yhden yön, selvästi alle vuorokauden. nyt ehkä voisi olla jo pidempäänkin, mutta ei ole ollut mitään erityistä syytä vielä :smiling-eyes:
 
Lapsi on tällä hetkellä 2,5-vuotias, ja pisin aika erossa taitaa olla noin työpäivän ja sen jälkeisen kauppakäynnin verran kun lapsi on ollut isänsä kanssa kotihoidossa. Mikäli kaikki menee hyvin, niin meilläkin syksyllä synnytys edessä, joten täytyy vähän järjestellä tuleeko joku isovanhemmista hoitamaan ja samalla tuo erossaoloaika varmasti pitenee sen myötä.
 
Neljännen lapsen synnytyksen yhteydessä olin 3 päivää erossa sillon 7v, 4v ja 3v lapsista.
1v täyttäneestä pisin aika erossa tähän mennessä 3h.
 
6-vuotiaasta olin pisimmillään erossa 2 yötä ollessani synnyttämässä toista lasta. Sen lisäksi olen ollut poissa vain yksi yö kerrallaan, kerran työmatkalla, kerran sairaalassa keskenmenon takia, ja toisen lapsen synnytyksessä vielä yhden yön niin että esikoinen kävi päivällä katsomassa. Muuten ei esikoinen ole ollut öitä erossa.

2-vuotiaasta olen ollut erossa pisimmillään 10 tuntia (eli ollessani töissä), yhtään yötä ei ole ollut erossa.
 
Muokattu viimeksi:
2 vuotiaasta esikoisesta olin erossa 1 vuorokauden, kun olin synnyttämässä. Elämäni hirvein päivä, enkä haluaisi enää kokea tällaista. Itkin lopulta sairaalassa hoitajalle, etten pärjää ilman poikaa. Sain luvan kotiutua nopeasti tähän nojaten. Tulin vain seuraavana päivänä vauvan kanssa tarkastukseen sairaalalle takaisin.

Esikoisesta olin ekaa kertaa erossa jo, kun tämä oli 2 viikkoinen ja jäi mummolle että me saatiin nukuttua. Nyt kun on isompi, niin en ole ollut erossa kuin muutaman tunnin korkeintaan ja sekin sattuu.

Syksyllä alkaa hoito ja sinnekkin on vaikea jättää, vaikka tiedän että tämä on myös pojan parhaaksi, kun hän kaipaa jo muiden seuraan. Myös minua helpottaa, kun on silmät vaan yhdessä lapsessa. Tälläkin hetkellä pitää olla silmät selässä jos mies on jossain.
 
Käykö muiden lapset yökylässä viikonloppuisin isovanhemmilla? Esikoinen on ollut monta yötä putkeen mun äidin luona ja olen saanut nukkua ja omaa aikaa, joten monta vuorokautta ollaan oltu erossa. Nyt on välimatkaa niin senkin puolesta parempi olla yötä kun muuten loppuu aika mummolassa kesken. Sitten kun vuorotyöt jatkuu, niin vuorokausi erossa saattaa olla useamminkin, kun iltavuoron jälkeen lapset jo nukkuu ja on seuraavana päivänä aamuvuoroon meno.
 
Meillä on hoitaja (famu tai mummo) aina tullut kotiin jos ollaan yhtä aikaa miehen kanssa pois. Muutaman kerran ollaan oltu hotellissa yötä ja kerran 2 yön risteilyllä. Lapsi nyt 4,5-vuotias. Pari viikkoa sitten kokeiltiin jos ois mennyt mummolle yökylään, mutta ikävä tuli nukkumaanmennessä. Niinkuin vähän arvasinkin. Mummo asuu 4 kilsan päässä, niin oli helppo tehdä tämmöinen kokeilu.

Muuten itselleni on tärkeä saada omaa aikaa ja jaksan paremmin arjessa kun sitä saan pitää säännöllisesti. Kalenterin kanssa sovitaan miehen kanssa molemmille iltoja tai yöreissuja. Vauva 3 kk on lähes totaalikieltäytyjä rintaruokinnassa, niin sekään ei sido mua. Toki olisin mieluummin imettänyt, mutta se onkin jo toinen tarina.
 
Käykö muiden lapset yökylässä viikonloppuisin isovanhemmilla? Esikoinen on ollut monta yötä putkeen mun äidin luona ja olen saanut nukkua ja omaa aikaa, joten monta vuorokautta ollaan oltu erossa. Nyt on välimatkaa niin senkin puolesta parempi olla yötä kun muuten loppuu aika mummolassa kesken. Sitten kun vuorotyöt jatkuu, niin vuorokausi erossa saattaa olla useamminkin, kun iltavuoron jälkeen lapset jo nukkuu ja on seuraavana päivänä aamuvuoroon meno.

Esikoinen käy aina välillä 1-2 yötä. Hänestä on mukava käydä siellä, isovanhemmat tykkää hoitaa (ja hemmotella) ja kevennys arkeen on meille vanhemmille tarpeen (täysin lapsetonta aikaa se ei nyt ole, kun on pienempi kuitenkin kotona.)
 
6v ja kohta 5v pisin aika erossa on ollu 2 yötä kun ovat olleet isovanhemmilla yökylässä. 1,5 -vuotiaasta oon pisimmillään ollu erossa noin 5h.
 
Taitaa 11h olla pisin, viime torstaina. Mummu ja paappa haki pojan hoidosta, tein vähän ylitöitä ja kävin samaan putkeen yhtiökokouksessa joka sit venyi ja vanui.

Yökylässä ei oo ollut vielä kertaakaan, enkä tiedä osaisinko olla jos menis.
 
Lapset olivat 5v ja 7v kun erottiin ja viikko-viikko huoltajuus, eli joka kk pari viikon pätkää joudun olla erossa lapsista (ovat nyt 9v ja 11v). Sitä ennen taisi olla max 2 yötä jos olivat mun äidillä yötä. Esikoinen oli ekaa kertaa yön yli mummulla noin 1,5v iässä.
 
Lapsi kohta 3v, pisin aika erossa on kokonainen viikonloppu, 2 yötä/3 päivää. Käy 1-2krt/2kk yökylässä mummolassa, normaalisti yhden yön ja päivän viettää siellä. Ensimmäisen kerran jäi yökylään kun oli 3kk ikäinen.
 
Nyt 3,5v pisin aika erossa taitaa olla 1,5vrk, joka oli heti 1v täytettyä kun meillä oli lähisukulaisen lapsettomat juhlat. Lapsi meni aamusta hoitoon, kun lähdettiin ajelemaan juhliin toiselle paikkakunnalle. Ja haettiin sitten seuraavana päivänä joskus iltapäivästä/illasta. Silloin 1v oli vielä toiseenkin kertaan saman n. 1,5 vrk kun lähdettiin kesälomalla miehen kanssa kahdestaan hotelli-&kaupunkilomalle.

Sen jälkeen ei ole ollutkaan kuin pari yötä mökillä sillain, että lapsi lähtenyt isovanhempien kanssa "päätalolle" yöksi ja me jääty miehen kanssa rantasaunalle saunomaan ja yöksi. Juhlaa sekin, kun lähes aina lapsikin mukana saunassa, niin ei se mitään kovin rauhallista ja rentouttavaa ole yhden aktiivisen elosalaman kanssa. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Alunperin oli mielessä, että voisi vauvaiän jälkeen yökyläillä isovanhemmilla muutamia kertoja vuodessa, mutta se on nyt kaatunut käytännön ongelmiin noita muutamaa yllä olevaa kertaa lukuunottamatta. Toiset isovanhemmat on vielä niin aktiivisesti työelämässä kiinni, että se rajoittaa huomattavasti. Ja toisessa taloudessa on taas kuvioihin tullut sairaus joka estää, yökyläilevä pikkulapsi olisi liian rankkaa sekä sairastavalle, että omaishoitajalle kaiken muun homman lisänä. :sad-face:

Toivon kuitenkin, että jonkinlainen yökyläily tms onnistuisi taas jossakin vaiheessa, edes mökillä eri rakennuksissa nukkuminen. Niin tärkeä kuin lapsi onkin, niin on hyvinkin rentouttavaa voida satunnaisesti viettää ilta tai vaikka vuorokausikin niin, ettei kokoaikaa tarvitse huolehtia toisen tarpeista, vaan voi keskittyä ihan vain itseensä ja rentoutua, ja ehkä vähän huomioida puolisoakin. :Slightly Smiling Face:
 
Takaisin
Top