Mikä on paras syntymäkuukausi vauvalle? Tai onko sellaista?

Meiän lapset on syntyny heinäkuussa ja joulukuussa. Raskauden ja pikkuvauva-ajan kannalta heinäkuu oli kivempi. Omat maksimekot mahtu loppuun asti, kun taas joulukuussa piti jo miettiä, mistä vaatetta päälle, että tarkenee. Oli myös kiva, kun vauvaa ei tarvinnu pukea kauheesti uloslähtiessä, joulukuista tuntu, et on kovin vaikee pukea ulkovaatteita päälle, kun oli niin pieni. Synttäreiden järjestämisen kannalta kumpikaan kuukausi ei oo musta kiva. :tears: Heinäkuusss kaikki on lomallla, joten on tosi vaikea löytää päivää, jollon vieraat pääsis tulemaan. Joulukuu taas ik niin kovin ”lyhyt”, kun aatosta uuteenvuoteen menee joulussa, ja sitä ennenkin kaikilla on jos mitä joulujuhlaa, eikö pääse synttäreille tulemaan. Päätinkin, että heinäkuisen synttäreitä juhlitaan jatkossa kesä- tai elokuussa ja joulukuista marras-joulukuun vaihteessa jo. Mut eipä sil nyt täs kohtaa juur muuta merkitystä oo. Jos saisin valit, ni oisin voinu synnyttää molemmmat kuukautta myöhemmin, heinäluisen elokuussa, ja joulukuisen tammikuussa, ni sit ois helpompi (ehkä?) järjestää juhlia. :Upside Down Face::Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:🥳
 
Voi kun muistaisi. 😂 Ehkä silloin keväällä, mutta varmaksi en mene sanomaan. 🤭 Tuo on kyllä ihan hyvä idea. Ennenhän suomessa ei edes juhlittu synttäreitä vaan nimpparit oli se isompi juhla. Miun mummo vielä muistaa kaikkia nimipäivänä. 😊
Mulla oli tuota taaperoa odottaessa mahdollisen ennenaikaisen eli joulukuulle osuneen syntymän varalle mietittynä nimiyhdistelmä huhti+ syyskuu nlmistä. Niitä ois sitten reilusti juhlittu niiden jouluaattosynttäreiden lisäksi.
 
Mielestäni paras syntymää ajankohta on, jos siihen voi vaikuttaa, niin ehdottomasti tammi- maaliskuu. Silloin lapsi on keskimääräistä muita ikäryhmänsä myöhemmin syntyneitä kauemmin ennättänyt opetella kaikkea ennen eskaria tai koulua.
Oli myös ihanaa saada käpertyä tuon tammikuisen kanssa yhdessä peiton alle ja antaa kevään tulla...
 
Mitä jouluna syntymiseen tulee, niin mä toivoisin, että aikuiset lopettaisi sen kauhistelun ainakin lasten kuullen. Meillä on esikoinen syntynyt jouluna ja aika monta kertaa kun joku (aikuinen) on siitä kuullut, on tullut kommenttia ”Voi ei miten kamalaa, sähän saat vain kerran vuodessa lahjoja” tai vastaavaa. En ihmettele jos lapsikin alkaa joskus ajatella, että se on kamalaa, kun kaikki hänelle niin sanoo ☹️ Varsinkin sitten kun vähän enemmän vielä ymmärtää.

Mutta en oikein tiedä mikä olisi paras vuodenaika tai kuukausi syntyä, en ole asiaa juuri ajatellut 🤔 Itsekin loppuvuoden lapsena ehkä sinä vuonna kun täytettiin 18v vähän harmitti, kun kaikki kaverit täytti ensin, mutta en muista että muuten olisi haitannut.
 
Mielestäni paras syntymää ajankohta on, jos siihen voi vaikuttaa, niin ehdottomasti tammi- maaliskuu. Silloin lapsi on keskimääräistä muita ikäryhmänsä myöhemmin syntyneitä kauemmin ennättänyt opetella kaikkea ennen eskaria tai koulua.
Oli myös ihanaa saada käpertyä tuon tammikuisen kanssa yhdessä peiton alle ja antaa kevään tulla...
Mie olin tuosta ensin huolissani, mutta muksu kasvaa yläkäyrillä ja vaikuttaa (omaa häntää tässä nostelen😅) perineensä äitinsä aivot niin olen jo tässä ennen 2v synttäreitä lakannut huolehtimasta. 😁 Ja saapahan sitten kiritystä, kun ei pääse kaikessa liian helpolla. 😄

Mutta itsekin tykkäsin olla vauvan kanssa sisällä talven. Ulkoiltiinkin heti, kun sai enkä tosiaan kokenut vauvan pukemista niin työläänä. En tiedä miten sitten, jos joskus pikkusisarus tuolle isommalle saadaan, että olisiko talvivauva enää niin kiva. 🤭 Enemmän olin kesällä huolissani auringosta niin vastasyntyneen kanssa menisi varmaan kesä ohi, kun pelkäisin aurinkoa. 😅
 
Mitä jouluna syntymiseen tulee, niin mä toivoisin, että aikuiset lopettaisi sen kauhistelun ainakin lasten kuullen. Meillä on esikoinen syntynyt jouluna ja aika monta kertaa kun joku (aikuinen) on siitä kuullut, on tullut kommenttia ”Voi ei miten kamalaa, sähän saat vain kerran vuodessa lahjoja” tai vastaavaa. En ihmettele jos lapsikin alkaa joskus ajatella, että se on kamalaa, kun kaikki hänelle niin sanoo ☹️ Varsinkin sitten kun vähän enemmän vielä ymmärtää.

Tästä niin samaa mieltä! Lapset imee herkästi aikuisten mielipiteitä. Jos lapselle päivitellään kuinka se on kurjaa, lapsi alkaa todennäköisemmin pitää sitä kurjana. Sitä kurjana pitävät aikuiset voisi siis pitää mölyt mahassaan. Ennemmin puhutaan lapsen kuullen siitä neutraalina asiana tai voi myös sanoa vaikka kuinka joulun lähellä olevissa synttäreissä on ihan omaa taikaa ja tunnelmaa. ✨

Raskausajan vaatetuksen suhteen en ihan tiedä mikä olisi mukavampi. Kesällä oli esikoista odottaessa helppo pukeutua mekkoihin eikä tarvinnut niin paljoa odotusvaatteita. Toisaalta helteillä olo oli tukala. Talvella ei ollut tukalaa - päinvastoin kerrankin ei tarvinnut palella. Mutta toisaalta lämpimästi pukeutuminen oli haastavaa. (Toisaalta puolison takit isoine taskuineen oli kivoja!)
 
Ei siis ole tarkoitus itse juhlia joulua ja lapsen synttäreitä samalla vaan järjestää tietysti erikseen synttärit. Mutta olen kuullut lähipiiristä joulun lähellä syntyneiltä, että lapsena harmitti, kun monesti sai vaikka joltain sukulaiselta vain yhden lahjan, vaikka sisarus olisi saanut erikseen synttäri ja joululahjat. Toki nämäkin on näitä elämän pieniä pettymyksiä mitä pitää oppia sietämään, mutta jollain tavalla haluaisi tuoda sitä iloa vähän tasaisemmin ympäri vuoden. 😅

Onpa heillä ollut ajattelemattomia sukulaisia. Ehkä tuollaisessa tapauksessa voisi nätisti huomauttaa, ettei käytäntö tunnu lapsesta reilulta.
 
Sektiolla syntyy meidän lapset ja sektiosta toipumisen kannalta kesäkuuma ei varmaan ole kiva, haava hautoo muutenkin.
Ja tukalia kesän kuumia öitä en haluisi lopussa kokea, kun muutenkin loppuraskaudessa itken yöt liitoskipujen ja rannekanavaoireyhtymä takia.
Ei silti aiota edes yrittää kikkailla syntymäajankohdalla, jos joskus aletaan miettii kolmatta lasta.
 
Mie olin tuosta ensin huolissani, mutta muksu kasvaa yläkäyrillä ja vaikuttaa (omaa häntää tässä nostelen😅) perineensä äitinsä aivot niin olen jo tässä ennen 2v synttäreitä lakannut huolehtimasta. 😁 Ja saapahan sitten kiritystä, kun ei pääse kaikessa liian helpolla. 😄

Mutta itsekin tykkäsin olla vauvan kanssa sisällä talven. Ulkoiltiinkin heti, kun sai enkä tosiaan kokenut vauvan pukemista niin työläänä. En tiedä miten sitten, jos joskus pikkusisarus tuolle isommalle saadaan, että olisiko talvivauva enää niin kiva. 🤭 Enemmän olin kesällä huolissani auringosta niin vastasyntyneen kanssa menisi varmaan kesä ohi, kun pelkäisin aurinkoa. 😅
Jos en väärin muista, niin loppuvuonna syntyneistä tulee enemmän huippu-urheilijoita. Joutuvat / saavat ikäluokassaan juniorivuosina niin paljon kiriä, että jos on muut palikat kohdallaan ollakseen huippu, niin ovat kai motivoituneempia treenaamaan että saavat isommat kiinni 😂 olikohan se marraskuu jonkun uskomuksen mukaan, milloin on eniten olympiavoittajia syntynyt. Voi siis uskoa että se pieni perässä tuleminen ja samoihin tuloksiin alkuvuotisten kanssa ponnistelu lapsuusvaiheessa kantaa hedelmää myös monissa muissa taidoissa, etenkin jos lapsi saa kotoakin tukea ja tsemppiä ❤️
 
Jos en väärin muista, niin loppuvuonna syntyneistä tulee enemmän huippu-urheilijoita. Joutuvat / saavat ikäluokassaan juniorivuosina niin paljon kiriä, että jos on muut palikat kohdallaan ollakseen huippu, niin ovat kai motivoituneempia treenaamaan että saavat isommat kiinni 😂 olikohan se marraskuu jonkun uskomuksen mukaan, milloin on eniten olympiavoittajia syntynyt. Voi siis uskoa että se pieni perässä tuleminen ja samoihin tuloksiin alkuvuotisten kanssa ponnistelu lapsuusvaiheessa kantaa hedelmää myös monissa muissa taidoissa, etenkin jos lapsi saa kotoakin tukea ja tsemppiä ❤️
Mie muistin juurikin toisinpäin, että alkuvuodesta olisi eniten. 😂 Mutta eipä tuon väliä. Uskon kuitenkin tuohon sitkistymisteoriaan. 😊
 
Mie muistin juurikin toisinpäin, että alkuvuodesta olisi eniten. 😂 Mutta eipä tuon väliä. Uskon kuitenkin tuohon sitkistymisteoriaan. 😊

Nyt helpotti... Sillä jos tämä tuleva helmikuinen päättäisikin syntyä jo tämän vuoden puolella, niin tuo sähköjänisrokotteen saanut taapero olisi kyllä sellainen kirittäjä, että meidän suvun ensimmäinen Olympia-voittaja olisi samantien selvillä🤩
 
Mie muistin juurikin toisinpäin, että alkuvuodesta olisi eniten. 😂 Mutta eipä tuon väliä. Uskon kuitenkin tuohon sitkistymisteoriaan. 😊
Minäkin olen nähnyt tutkimuksia vain, joissa näytetään, että alkuvuodesta syntyneet pärjää paremmin. Alkuvuodesta syntyneet pärjäävät myös keskimääräisesti paremmin koulussa ja menestyvät todennäköisemmin elämässä. Saavat vissiin sen verran kuitenkin kilpailuetua, joka taas saattaa syödä motivaatiota loppuvuoden lapsilta. Mutta eihän tämä yksilötasolla merkitse juuri mitään, ja jos on sitkeä lapsi, niin kasvattaa tosiaan luonnetta olla altavastaajana!

Itse pidin kevättä kivana aikana saada vauva ja on se kivaa aikaa synttäreidenkin puolesta jne. Mut tosiasiassa jos vain vauva tulisi niin ei mitään väliä milloin. Ei ehkä nyt just jouluaattona tarviisi syntyä mut muuten. 😅
 
Takaisin
Top